نسخه نهایی مک‌ لارن سنا GTR معرفی شد

روند ساخت یک خودرو مسابقه‌ای بر پایه نمونه شهری پرقدرتی همچون سنا را به مک‌لارن بسپارید تا به شما یک نمونه خارق‌العاده تحویل بدهد. مک‌لارن سنا GTR که تاکنون طرح مفهومی‌اش را از آن دیده بودیم، اکنون به‌عنوان نسخه تولیدی مخصوص پیست و با محدودیت تنها ۷۵ نمونه (تمامی نمونه‌ها فروخته شده‌اند)، معرفی شده است. مک‌لارن سنا GTR که اکنون درکنار گران‌ترین نمونه‌های مک‌لارن یعنی سنا جاده‌ای و اسپیدتیل قرار می‌گیرد، با بهره‌مندی از پسوند GTR اکنون درکنار افسانه‌هایی همچون P1 GTR و نسخه نمادین F1 GTR قرار می‌گیرد.

مک لارن سنا GTR

طراحی بدنه سنا GTR تا حدودی به نسخه Longtail از مک‌لارن F1 شباهت دارد که در دهه ۹۰ میلادی در کلاس GT1 مسابقه لمان افتخارآفرینی کرد. اعداد و ارقام منتشرشده توسط مک‌لارن، دیوانه‌کننده است. با بهره‌مندی از قوی‌ترین موتور ۴ لیتری تویین توربو ۸ سیلندر تاریخ مک‌لارن، ۸۱۴ اسب‌بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار این مدل قرار گرفته است. به‌منظور دریافت ۲۵ اسب‌بخار قدرت بیشتر نسبت به نمونه شهری، مهندسان مک‌لارن دومین کاتالیزور خودرو را حذف کرده‌اند تا میزان فشار ثانویه خروجی کاهش یابد. با برداشتن کاتالیزور، مک‌لارن عقیده دارد که نسخه مسابقه‌ای از سنا، اکنون نسبت به نمونه خیابانی صدای خشن‌تری تولید می‌کند.

با وجود اینکه طرح مفهومی معرفی‌شده از سنا GTR، از اگزوزهای کناری نزدیک به چرخ‌های عقب بهره می‌برد، اما نسخه تولید نهایی همچون نمونه 600 LT از خروجی اگزوزهای قرارگرفته روی صندوق عقب بهره می‌برد. قطعا خروجی اگزوز جانبی جذابیت‌های خاص خود را دارد اما طبق توضیحات مک‌لارن، مهندسان به‌دنبال کوتاه‌ترین مسیر برای خارج کردن گازهای تولیدشده ناشی از احتراق بوده‌اند. در عوض، این سیستم چینش پیچیدگی کمتری دارد و موجب کاهش وزن بیشتری خواهد شد. این هیولای پیست تنها ۱۱۸۸ کیلوگرم وزن دارد که ۱۰ کیلوگرم نسبت به نمونه شهری سنا کمتر است. همچنین با بهره‌مندی از نسبت قدرت به وزن ۶۸۵ اسب‌بخار بر تُن، نمونه سنا GTR بهترین ضریب قدرت به وزن را در میان تمامی محصولات تولیدشده توسط مک‌لارن تاکنون دارد.

مک لارن سنا GTR

نه‌تنها این ضریب، بلکه میزان نیروی روبه‌پایین تولیدی این خودرو هم در نوع خود بی‌نظیر است. تغییرات انجام‌شده در ایرودینامیک بدنه باعث شده تا سنا GTR به میزان ۱۰۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید کند که ۲۰۰ کیلوگرم از نسخه شهری بیشتر است. در نتیجه بهبود ایرودینامیک بدنه، اکنون نسخه مسابقه‌ای، میزان داونفورس تولیدی در نمونه شهری را با ۱۵ درصد سرعت کمتر نسبت به سنای شهری به‌دست می‌آورد. از آنجایی که مک‌لارن سنا GTR به‌عنوان خودروی مخصوص پیست ساخته شده، عجیب نیست که تمامی تجهیزات راحتی خودرو حذف شده باشند. اما سیستم تهویه هوا همچنان حفظ شده تا در روز‌های گرم مسابقه‌ای به‌‌کار آید. آپشن‌های مورد استفاده در نسخه شهری با ادوات مسابقه‌ای همچون Data logger، Pit Radio، کپسول اطفای حریق و جک‌های پنوماتیکی مخصوص تعویض لاستیک تعویض شده‌اند. بدون درنظرگرفتن قوانین و الزامات مسابقه‌ای، مک‌لارن سنا GTR از این هم سبک‌وزن‌تر خواهد بود. به این ترتیب، اکنون نمونه سنا GTR به‌عنوان سریع‌ترین خودرو مسابقه‌ای ساخت مک‌لارن در خارج از دنیای فرمول‌یک شناخته می‌شود.





تاريخ : شنبه 18 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |