واتساپ برای مقابله با شایعات درباره انتخابات هند سرویس راستی‌آزمایی راه انداخت

واتساپ برای مقابله با اخبار نادرست مربوط‌به انتخابات ملی چند روز آینده‌ی هندوستان، سرویسی راه‌اندازی کرده تا هندی‌ها صحت اطلاعات به‌دست‌آمده از این پیام‌رسان را بسنجند. مدیران این اپلیکیشن در بیانیه‌ای اعلام کردند با همکاری پروتو (Proto)، استارتاپ محلی هند، تلاش می‌کنند پیام‌های ارسال‌شده به این سرویس را به چهار دسته‌ تقسیم کنند: «درست»، «نادرست»، «گمراه‌کننده» و «بحث‌انگیز». همچنین، آن‌ها پایگاه داده‌ای برای این‌گونه محتواها ایجاد کرده‌اند تا بتوانند شایعات و اطلاعات نادرست را بهتر و با دقت بیشتر شناسایی کنند.

واتساپ که بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر در هند دارد، این اقدام را در مبارزه با انتقادات مطرح‌شده درباره‌ی استفاده از این پلتفرم برای انتشار اخبار نادرست اتخاذ کرده است. این درحالی است که سایر رسانه‌های اجتماعی در چنین مواقعی تلاش می‌کنند از درگیرشدن با چنین موضوعاتی، به‌ویژه در زمان برگزاری رویدادهای حساسی مانند انتخابات ملی کشورها، دوری کنند.

انتشار گسترده‌ی شایعات در هند، چندین نفر را به کشتن داده و حل این معضل نیازمند همکاری همه است

فیسبوک، مالک سرویس پیام‌رسان واتساپ، روز دوشنبه اعلام کرد ۷۱۲ حساب کاربری و ۳۹۰ صفحه را به‌‌دلیل «انجام رفتارهای تأییدنشده» در هند و پاکستان بسته است. به‌گفته‌ی فیسبوک، بیشتر آن‌ها با حزب اصلی مخالف در هند، یعنی حزب کنگره و برخی نیز با ارتش پاکستان در ارتباط بودند. مرحله‌ی اول انتخابات هند ۱۱آوریل آغاز می‌شود و انتظار می‌رود نتایج نهایی آن در ۲۳مِی اعلام شود.

احزاب اصلی سیاسی هند یکدیگر را به پخش اخبار جعلی در واتساپ متهم و خود را از آن مبرا اعلام می‌کنند. یکی از مدیران بلندپایه‌ی اجرایی این سرویس پیام‌رسان در فوریه گفت احزاب هندی تلاش می‌کنند از واتساپ برای کارهایی استفاده کنند که این اپلیکیشن برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. واتساپ دردسرهای مشابهی را سال گذشته نیز در زمان برگزاری انتخابات برزیل با سیاست‌مداران این کشور آمریکای‌جنوبی داشت و آن‌ها را به انتشار اخبار نادرست در این پلتفرم متهم کرد.

واتساپ

ریتویجی پاریخ (Ritvvij Parrikh) و نصر الهادی (Nasr ul Hadi)، بنیان‌گذاران پروتو، در بیانیه‌ای اعلام کردند:

هدف این پروژه مطالعه‌ی پدیده‌ی انتشار شایعات در مقیاس بزرگ است. به‌‌دلیل اطلاعات زیادی که در‌حال‌ردوبدل است، می‌توانیم آسیب‌پذیرترین موضوعات، مکان‌ها، زبان‌ها، مناطق و موارد دیگر را شناسایی کنیم.

طبق گفته‌های واتساپ، دو سازمان دیگر نیز که تجربه‌ی کار در پروژه‌های مربوط‌به انتشار شایعات و اخبار نادرست را دارند، دراین‌زمینه با پروتو همکاری می‌کنند:

حل معضل انتشار شایعات نیازمند همکاری است و هیچ سازمانی نمی‌تواند این مشکل را به‌تنهایی حل کند.

این سرویس که Checkpoint Tipline نامیده می‌شود، پروژه‌ای تحقیقاتی است که منابع مالی آن را واتساپ تأمین می‌کند و این قابلیت را دارد که پیام‌های مختلف را در قالب پیام‌های متنی به زبان‌های انگلیسی و هندی و سه زبان بومی منطقه و نیز به‌شکل فایل‌های تصویری و ویدئویی دریافت کند. 

رمزگذاری سرتاسری واتساپ موقعیتی فراهم کرده تا کاربران بدون نظارت اشخاص حقیقی و حقوقی یا حتی مالکان واتساپ روی محتوای پیام‌ها، پیام‌های متنی و تصاویر و ویدئو را با یکدیگر تبادل کنند. ژوئیه‌ی گذشته، اداره‌کنندگان این اپلیکیشن تصمیماتی برای محدودکردن تعداد پیام‌هایی اتخاذ کردند که هر کاربر می‌تواند بازارسال کند تا از بازارسال دسته‌جمعی پیام‌ها در هند جلوگیری کنند. انتشار گسترده‌ی شایعاتی که معمولا به این طریق در پیام‌رسان‌ها انجام می‌شود، به معضلی اساسی در این کشور تبدیل شده و تاکنون، چندین نفر را به کام مرگ کشانده است؛ به‌طوری‌که افراد زیادی اقدام فوری دولت دراین‌زمینه را خواستار شده‌اند.





تاريخ : چهار شنبه 14 فروردين 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |