باوجودی که اکثر گوشی‌های هوشمند لنوو، حداقل یک‌ماه قبل از کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۹ بارسلونا اسپانیا معرفی شدند، اما به‌نظر می‌رسد لنوو قصد دارد در آینده‌ی نزدیک گوشی هوشمندی با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G معرفی کند.

سخنگوی لنوو در مورد مزایای شبکه‌ی اینترنت پرسرعت 5G صحبت کرد و پیش‌بینی خود را در مورد دستاوردهای کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت این شبکه‌ی پرسرعت برشمرد. انتظار می‌رود نسل جدید اینترنت بتواند تغییراتی در نحوه‌ی اتصال کاربران به شبکه‌ی اینترنت و نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها از اینترنت ایجاد کند.

لنوو زد 6 پرو لنوو

سخنگوی لنوو معتقد است طی سال‌های آینده، اغلب ویدئوها و عکس‌هایی که در فضای مجازی به‌اشتراک گذاشته می‌شوند، از رزولوشن و کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهند بود. به‌همین دلیل لنوو سعی می‌کند به تقاضای بازار اهمیت نشان داده و به اینترنت نسل جدید توجه ویژه‌ای نشان دهد. 

گوشی هوشمند بعدی لنوو موسوم به لنوو Z6 Pro نه‌تنها قابلیت پشتیبانی از شبکه‌ی 5G را خواهد داشت؛ بلکه از دوربین جدید HyperVision با قابلیت تصویربرداری Hyper Video بهره می‌برد. لنوو قصد دارد معنای واقعی Hyper Video را در بازار به‌تصویر بکشد و معتقد است در شرایط فعلی هنوز معنای واقعی چنین ویدئوهایی به‌نمایش گذاشته نشده است.

لنوو زد 6 پرو لنوو

انتظار می‌رود گوشی هوشمند لنوو زد ۶ پرو ماه ژوئن به‌صورت رسمی معرفی شود. به‌نظر می‌رسد که این گوشی هوشمند می‌تواند برای اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئوهای با کیفیت بالا در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران قرار گیرد.

MWC 2019

  

برای مشاهده کلیه اخبار و مقالات و تماشای ویدیوهای مرتبط با نمایشگاه به صفحه اختصاصی MWC 2019 مراجعه کنید.



تاريخ : پنج شنبه 9 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

در این مقاله، ویدئویی جذاب از روند بازسازی و تعمیر اجزای داخلی پیشرانه قوی‌ترین خودروهای مسابقات درگ قرار داده‌ایم. پیشرانه ای که به نمایش در خواهد آمد، متعلق به خودروی تونی شوماخر، قهرمان مسابقات درگ NHRA است. شوماخر رکورددار سریع‌ترین سرعت ثبت‌شده در مسابقه درگ، با ۵۴۳.۱۳ کیلومتربرساعت است. شاید باورش سخت باشد اما خودروهای کلاس تاپ‌فیول در مسابقات درگ، مسیر ۳۰۵ متری را در زمانی کمتر از ۳.۵ ثانیه و سرعتی بیش از ۵۴۰ کیلومتربرساعت طی می‌کنند.

موتور درگستر / Dragster Engine

مسابقات کلاس تاپ‌فیول به‌دلیل سرعت بالای خودروها، به‌جای مسیر ۴۰۰ متری در مسیر ۳۰۵ متری برگزار می‌شود.این خودروها در هنگام شتاب‌گیری، نیروی گرانشی معادل ۶ جی را به راننده وارد می‌کنند. اما موتور درگسترهای کلاس تاپ‌فیول (Top Fuel)، برعکس تصور از طراحی ساده‌ای برخوردار هستند. تاریخچه این موتورها به دهه ۶۰ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان این موتورهای ۸ سیلندر سوپرشارژ، حجمی معادل ۷.۴ لیتر داشتند.

موتور درگستر / Dragster Engine

امروزه بلوک موتورهای تاپ‌فیول بر پایه همان موتورهای قدیمی ساخته می‌شوند با این تفاوت که پروسه ساخت آن‌ها با ماشین‌کاری پیشرفته انجام می‌شود و حجمشان ۸ لیتر است. سوخت مورد استفاده در این موتورها نیترومتان نام دارد که تا ۲.۳ برابر بنزین قدرت تولید می‌کند.

 

موتور از طراحی ساده میل‌سوپاپ در داخل بلوک بهره می‌برد و سوپاپ‌ها با چینش OHV کار می‌کنند. سوپرشارژر استفاده‌شده در این موتورها، حجیم‌ترین و بزرگ‌ترین سوپرشارژر‌های ساخته‌شده برای یک خودرو هستند. از آنجایی که هیچ دستگاه داینو در جهان توانایی تحمل قدرت یک درگستر را ندارد، قدرت این خودروها به‌طور تقریبی سنجیده می‌شود.

 

ازاین‌رو، قدرت این موتور چیزی نزدیک به ۱۱۰۰۰ اسب‌بخار تخمین زده شده است. با وجود اینکه بلوک از جنس آلومینیوم ساخته شده، اما وزن نهایی موتور با درنظرگرفتن تمامی قطعات چیزی نزدیک به ۲۲۵ کیلوگرم است. پروسه بازسازی کامل موتور یک خودرو درگستر نزدیک به یک ساعت زمان می‌برد. اما در این ویدئو، کل روند بازسازی در ۷ دقیقه به نمایش در می‌آید.



تاريخ : پنج شنبه 9 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

شرکت طراحی انگلیسی «لایر» (LAYER)، نمونه‌ی صندلی‌های جدیدی را برای استفاده در کابین‌های اکونومیایرباس در پروازهایی با زمان کوتاه تا متوسط طراحی کرده است که بالاترین سطح راحتی را به مسافران هدیه می‌دهد. پروازهای اکونومی هیچ‌گاه پرزرق‌وبرق و شیک نبوده‌اند؛ اما صندلی‌های جدید شاید بتواند به بلیت ارزان این پروازها رنگ‌و‌لعاب خاصی ببخشد.

پروازهای اکونومی

این صندلی‌ها «موو» (Move) نامیده می‌شوند و از الیافی متشکل از سنسورهای هوشمند ساخته شده‌اند و مسافران می‌توانند ازطریق اپلیکیشن روی موبایل‌شان به‌صورت دستی دما، فشار، سفتی و حرکت صندلی را کنترل کنند. این اپلیکیشن همچنین به مسافران اطلاع می‌دهد که چه‌زمانی می‌توانند از جای خود بلند شوند و حرکت کنند و آبی بنوشند.

صندلی‌های شیک و هوشمند

پروازهای اکونومی

بنجامین هوبرت، مؤسس لایر، ایده‌ی نمونه‌ی اولیه‌ی این صندلی‌ را مطرح کرد که مبلمانی شیک به رنگ آبی و قرمز است و مطمئناً بسیار زیباتر از صندلی‌های معمول این پروازها محسوب می‌شود. طراحی این صندلی با نیازهای مسافران قرن ۲۱ هماهنگی دارد؛ به‌عنوان‌مثال محل مخصوصی برای لپ‌تاپ یا تبلت دارد که باکمک الیاف حساس به فشار می‌تواند ابزار الکترونیکی که احتمالاً در داخل آن جامانده باشد را تشخیص دهد.

این صندلی‌ها را نمی‌توان به سمت عقب خم کرد و درنتیجه هیچ مجادله‌ای با شخصی که روی صندلی پشتی نشسته است، پیش نمی‌آید. درعوض در طراحی آن بر کنترل وضعیت صندلی تمرکز شده است. حالت‌های مختلفی در این صندلی وجود دارد،‌ به‌طوری که حتی وضعیت ماساژ نیز در آن به‌ چشم می‌خورد.

پروازهای اکونومی

شرکت لایر می‌گوید دلایل دیگری برای استفاده از این صندلی‌های لوکس وجود دارد، آن‌ها وزن سبکی دارند و درنتیجه می‌توانند وزن کلی هواپیما و میزان سوخت مصرفی را کاهش دهند. این صندلی‌ها بخشی از یک همکاری خلاقانه‌ی مستمر بین لایر و ایرباس به‌شمار می‌رود که مرحله‌ی تولید آن ۱۸ ماه طول می‌کشد.

رضایت مسافران

پروازهای اکونومی

ایده‌ی این صندلی با سایر طراحی‌های نوآورانه‌ی صندلی اکونومی تفاوت دارد. اغلب طراحی‌ها زیاد راحت نیستند و هدف‌شان جا دادن تعداد بیشتری صندلی در هواپیما است. بااین‌حال می‌توان صندلی‌های راحت برای مسافران اکونومی طراحی کرد. CNN Travel در سال ۲۰۱۸ از کارخانه‌ی تولید صندلی برای ایرباس A۳۵۰-۹۰۰ خطوط هوایی سنگاپور دیدن کرد که هواپیماهای آن طولانی‌ترین پرواز جهان را دارد. این صندلی‌های اکونومی ۹۶٫۵ سانتی‌متر فضای جلوی پا، محلی برای استراحت پا و زیرسری قابل‌تنظیم دارد. CNN Travel همچنین در ماه آوریل ۲۰۱۸ گزارشی از ایده‌ی جدید «صندلی ایستاده» از طراحان ایتالیایی Aviointeriors ارائه کرده بود.

پروازهای اکونومی

شرکت لایر فکر می‌کند که راهکاری نوآورانه و درعین‌حال کاربردی برای موضوع صندلی‌‌های اکونومی پیدا کرده است. هوبرت می‌گوید:

ایده‌های جدید در اغلب موارد روی کلاس بیزینس تمرکز دارند. بسیار هیجان‌زده هستیم که برای پیداکردن راه‌هایی برای ارتقا و افزودن ارزش به تجربه‌ی کلاس اکونومی برای مسافران و همینطور خطوط هوایی، در این پروژه با ایرباس همکاری می‌کنیم.



تاريخ : پنج شنبه 9 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

کاربران گوشی‌های iOS از دیروز با اختلال سراسری در اپلکیشین‌های ایرانی مواجه شده‌اند و قادر به استفاده از آن‌ها نیستند. بیانیه‌ی منتشر شده از سوی از برخی اپلیکیشن‌ها نشان می‌دهد دلیل این اختلال محدودیت‌هایی است که به‌تازگی از سوی اپل برای اپلیکیشن‌های ایرانی اعمال شده است.

اپلیکیشن‌هایی مانند آسان‌پرداخت، اسنپ، فون‌پی، سیب‌اپ و سایر اپلیکیشن‌های بانکی و پرداخت ایرانی از دیروز روی گوشی‌های آیفون باز نمی‌شوند و بسیاری از کاربران قادر به انجام کارهای روزمره‌ی خود نیستند.

iphone

هنگام باز کردن اپلیکیشن‌های ایرانی روی گوشی‌های آیفون خطایی مانند تصویر بالا ظاهر می‌شود که می‌گوید این اپلیکیشن از سوی اپل تأیید نشده است و تا زمان تأیید شدن آن قادر به استفاده نخواهید بود.

iphone

در این بین بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی با اعلام بیانیه‌ای به کاربران خود خبر داده‌اند که در حال مذاکره برای رفع این مشکل با اپل هستند. همچنین اعلام کرده‌اند تا زمان رفع این مشکل کاربران می‌توانند از نسخه‌ی وب‌اپلیکیشن این اپلیکیشن‌ها استفاده کرده و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

این برای اولین‌بار نیست که اپلیکیشن‌های ایرانی برای iOS دچار مشکل شده‌اند. سال گذشته نیز شماری ازاپلیکیشن‌های ایرانی به یکباره از فروشگاه اپ‌استور حذف شدند.



تاريخ : پنج شنبه 9 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

انتظار می‌رود هواوی گوشی‌های هوشمند پی ۳۰ و پی ۳۰ پرو را ماه آینده‌ در پاریس به‌صورت رسمی رونمایی کند. اکنون اخبار فاش‌شده‌ی بسیاری در مورد پرچمداران غول فناوری چینی به‌اشتراک گذاشته شده است. 

رندرهای جدیدی ازطریق WinFuture به‌اشتراک گذاشته شده است که طراحی ظاهری پرچم‌دار هواوی را به‌خوبی نشان می‌دهد. پیش‌تر نیز ویدئو نگاه نزدیک به پی ۳۰ پرو هواوی یک ماه پیش از معرفی رسمی در پاریس رویت شد. 

هواوی پی 30 پرو

 

در اخبار قبلی آمده بود که هواوی P30 پرو به دوربین چهارگانه لایکا مجهز می‌شود و شاهد یک لنز دوربین و سه حسگر در پنل پشتی دستگاه خواهیم بود. براساس گزارش منتشرشده از سوی WinFuture، یکی از دوربین‌ها دارای زوم اپتیکال ۱۰ برابری خواهد بود. در تیزر ویدئویی مربوط‌به زمان برگزاری رویداد رسمی هواوی، قابلیت زوم دوربین دستگاه به‌خوبی نشان داده شده است. هواوی پی ۳۰ روز ششم فروردین‌ماه رونمایی خواهد شد.

یکی دیگر از سنسورهای دوربین، حسگر Time of Flight برای تشخیص عمق خواهد بود و قابلیت تصویربرداری سه‌بعدی را برای دستگاه فراهم می‌کند. هنوز اطلاعاتی در مورد حسگر سوم ارائه نشده است. اما انتظار می‌رود برای تصویربرداری اولترا واید به‌کار برده شود. پیش‌تر گفته شده بود که هواوی پی ۳۰ با دوربین سه‌گانه عرضه می‌شود. درنتیجه انتظار می‌رود تنها از حسگر اولترا واید و زوم بهره ببرد و حسگر تشخیص عمق همانند نسخه‌ی پی ۳۰ پرو نداشته باشد.

هواوی پی 30 پرو

گزارش WinFuture، علاوه‌بر ارائه‌ی اطلاعاتی در مورد پنل پشتی دستگاه، طراحی پنل جلویی و بریدگی قطره‌ای شکل بالای نمایشگر را نیز نشان می‌دهد. پیش‌تر نیز گفته شده بود که هواوی پی 30 و پی 30 پرو با بریدگی بالای نمایشگر قطره‌ای‌شکل معرفی می‌شوند. به‌نظر می‌رسد هر دو دستگاه از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌برند. انتظار می‌رود هواوی پرچمداران خود را در تاریخ ۲۶ ماه مارس برابر با ششم فروردین‌ماه، به‌صورت رسمی رونمایی کند.



تاريخ : پنج شنبه 9 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

یک تیم از فیزیکدانان نظری توضیح جدیدی برای این پرسش یافته‌‌اند که چرا جهان ما به شکل فعلی است و علت وجود این همه پدیده‌‌های شگفت در آن چیست. براساس این مقاله که اخیرا منتشر شده است، فضا-زمان (یعنی همان مفهومی که جهان ما بر آن بنیان شده) چیزی فراتر از یک محصول از مکانیک کوانتوم نیست. و اعوجاجات روی‌‌داده در این دنیای کوانتومی می‌توانند توضیح دهند که چرا ما با پدیده‌های عجیبی مانند درهم‌تنیدگی و تونل‌‌زنی کوانتومی مواجه می‌‌شویم.

این ممکن است ایده‌‌ای تازه به نظر برسد؛  اما درواقع خود بر پایه‌‌ی چندین فرضیه‌‌ی دیگر بنا شده ‌است. چنین نظریه‌‌ای می‌‌تواند یک پل ارتباطی میان دو نظریه‌‌ی بزرگ عالم فیزیک؛ یعنی نسبیت عام و مکانیک کوانتوم باشد. این بدان معنا است که ممکن است بالاخره راهی برای دستیابی به«نظریه‌‌ی همه‌‌چیز» یافته باشیم؛ نظریه‌‌ای که سال‌‌هاست فیزیکدانان در رؤیای اثبات آن هستند. پائولو کاسترو، یکی از پژوهشگران این مطالعه از دانشگاه لیسبون در پرتغال می‌‌گوید:

اگر ما بتوانیم بپذیریم که پدیده‌های گرانشی مثل شکل‌گیری منظومه‌‌های سیاره‌ای، کهکشان‌ها یا حتی سیاه‌چاله‌ها سرمنشائی مشابه ‌‌با پدیده‌‌هایی دیگر نظیر درهم‌‌تنیدگی و تونل‌‌زنی دارند، آن‌‌موقع شاید ایجاد یکپارچگی میان فیزیک کوانتوم و گرانش چندان هم دور از دسترس نباشد.

گرانش / gravity

اما اجازه دهید پیش از آنکه جلوتر برویم، کمی بیشتر مسئله را برایتان بشکافیم. بسیاری از افراد علاقه‌‌مند به علم فیزیک با این پرسش بنیادین مواجه‌‌اند که جهان ما واقعا از چه ساخته شده است. تاکنون بهترین پاسخی که براساس دانش فعلی خود بدان دست یافته‌‌ایم، چنین است: «فضا-زمان»

فضا-زمان، در حکم یک بافت عجیب است که با ترکیب‌‌کردن سه بعد از فضا و یک بعد از زمان، واقعیت را آن‌‌گونه که ما می‌‌بینیم، خلق می‌‌کند. این تمام آن چیزی است که توجیه نظری دنیای ما را تشکیل می‌‌دهد.

درواقع، وقتی که امواج گرانشی ناشی از یک برخورد بزرگ میان سیاه‌چاله‌ها شکل می‌‌گیرند، این امواج در بستر فضا-زمان حرکت می‌‌کنند. براساس نظریه‌‌ی نسبیت عام انیشتین، جاذبه در حقیقت یک ویژگی فضا-زمان محسوب می‌‌شود و زمانی به‌‌وجود می‌‌آید که فضا-زمان توسط اجرام بزرگی نظیر خورشید و زمین خمیده می‌‌شوند.

تا اینجا اوضاع خوب است. اما مشکل از آنجا آغاز می‌‌شود که باوجود موفقیت نسبیت عام در توجیه گرانش، مکانیک کوانتومی طی این سال‌‌ها هرگز قادر به توضیح کامل این نیرو نبوده است. و این قضیه حتی شامل پدیده‌‌های دیگری هم می‌‌شود که ما شواهدی مبنی‌‌بر وجود آن‌‌ها داریم ولی همچنان قادر به توضیحشان نیستیم؛ پدیده‌‌هایی مانند درهم‌تنیدگی و تونل‌‌زنی کوانتومی که در آن اطلاعات حتی سریع‌تر از سرعت نور حرکت می‌کنند . چگونه می‌‌توان وقوع چنینی پدیده‌‌هایی را با استفاده از نسبیت عام توضیح داد؟

این همان مسئله‌ای است که ما را به موضوع مقاله‌‌ی اخیر رهنمون می‌‌کند. براساس نظریه‌‌ی جدید کاسترو و تیمش، پاسخ این پرسش می‌‌تواند در منشا خود فضا-زمان باشد. کاسترو می‌گوید:

در نسبیت عام، فضا-زمان به‌‌مثابه یک مفهوم سه‌بعدی انعطاف‌‌پذیر تلقی می‌‌شود و تمامی اتفاقات رخ‌‌داده در جهان، در چارچوب آن تعریف می‌‌شود. مسیر احتمالی همه‌‌ی اجرام و سرعت حرکت آن‌ها براساس انحنای ایجادشده در فضازمان (بر اثر اجرام بزرگ‌‌تری نظیر ستارگان و سیارات) تعیین می‌‌شود. این همان مفهوم جاذبه است. در طرح پیشنهادی ما ، فضا-‌‌زمان به‌‌صورت بنیادین وجود ندارد؛ بلکه این مفهوم تنها نتیجه‌ی یک فرایند فیزیکی است که طی آن یک محیط زیرکوانتومی از یک وضعیت پراغتشاش به‌‌سوی یک وضعیت پایدارتر می‌‌رود.

مکانیک کوانتوم

این محیط زیرکوانتومی چیزی است که کاسترو از آن را به‌‌عنوان نوعی «فوم‌ بدوی» یاد می‌‌کند که فضا-زمان نیز از آن نشات می‌‌گیرد. شما می‌توانید این محیط را مانند یک سوپ کوانتومی در نظر بگیرید: ابتدا همه‌‌چیز در حال برهم‌‌خوردن است و چیزی جز هرج‌‌ومرج دیده نمی‌‌شود؛ اما وقتی حرکت این سوپ آرام‌‌تر و سازمان‌‌یافته‌‌تر می‌‌شود، آرام‌‌آرام ساختارها شروع به ظهور می‌کنند. کاسترو می‌افزاید:

درواقع، در نظریه‌‌ی ما این حالات سازمان‌یافته با امواج زیرکوانتومی در ارتباط هستند و نشان می‌دهند که رفتار فضا و زمان چگونه باید باشد و منجر به ایجاد حالات شدیدتری نظیر اثر درهم‌‌تنیدگی و تونل‌‌زنی خواهد شد.

همان‌‌گونه که رفتارهای متفاوت فضا-زمان از نشانه‌‌های گرانش محسوب می‌‌شود؛ باید گفت که گرانش خود مفهومی کوانتومی است. درحال‌حاضر، این موضوع کاملا نظری است؛ اما پژوهشگران به‌‌دنبال راه‌هایی برای آزمودن ایده‌های خود هستند.

یکی از ایده‌‌هایی که آن‌ها در ذهن دارند، نحوه‌‌ی قرار گیری عجیب سیاره‌ها در منظومه‌‌ی شمسی است که پژوهشگران پیش‌‌تر علت آن را وجود امواج زیرکوانتومی ایستا در اطراف خورشید فرض کرده بودند. اگر آن‌ها بتوانند این موضوع را اثبات کنند، ممکن است موفق شوند اندکی به اعتبار نظریه‌‌ی خود بیفزایند.

بااین‌حال، هنوز راهی طولانی در پیش است؛ اما این احتمالا نقطه‌‌ی شروع خوبی برای محاسبات و آزمایش‌‌های بیشتر خواهد بود. به‌‌ هر حال، جهان مملو از پدیده‌های بی‌شماری است که ما هنوز هیچ توضیحی برای آن‌ها نداریم. درحالی‌که بسیاری از پژوهشگران استدلال می‌کنند که برای توضیح این نوع پدیده‌‌ها، ما نیاز به تعریف یک «فیزیک جدید» داریم؛ اما شاید همچنان بتوانیم با تجدیدنظر و ارزیابی مجدد در مدل‌های موجود ، درک بهتری از واقعیات به‌‌دست آوریم.



تاريخ : پنج شنبه 9 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

ناسا خود را برای مأموریت‌های آینده خود در اعماق فضا خصوصا مأموریت مریخ آماده می‌کند. حال؛ پژوهشگران پیشنهاد کرده‌‌اند برای موفقیت چنین مأموریت‌های طولانی‌مدت از افرادی شوخ‌طبع استفاده شود. شاید فضانوردان آینده به‌جای داشتن ویژگی‌های شخصیتی دوران آپولو که افرادی جدی و مصمم بودند، نیاز به عنصر دیگری هم داشته باشند. پژوهش جدید نشان می‌دهد که حضور افرادی با ویژگی‌های کمدین‌ها و دلقک‌ها در فضاپیماها می‌تواند به انسجام و همبستگی گروه‌ها در شرایط دشوار و پرتنش کمک کند.

جفری جانسون، انسان‌شناس از دانشگاه فلوریدا در خلال نشست سالانه انجمن پیشبرد علوم آمریکا در واشنگتن گفت:

این‌ها افرادی هستند که توانایی منسجم‌ کردن گروه را دارند و می‌توانند در زمان بروز تنش‌ها، روحیه گروه را بالا ببرند. هنگامی که مدت طولانی را با دیگران در فضای بسته و محدودی زندگی کنید، مانند مأموریت آینده به مریخ، تنش‌ها احتمالا بالا خواهد بود. از این جهت، ضروری است کسی را داشته باشید که بتواند به همه کمک کند با هم کنار بیایند و بتوانند کارها را به خوبی انجام دهند، به آنجا (مریخ) بروند و به سلامت برگردند.

جانسون ۴ سال را در بین گروه‌های پژوهشی حاضر در قطب جنوب گذرانده تا اهمیت حضور افرادی با ویژگی‌های شخصیتی دلقک‌ها، رهبران، دوستان، قصه‌گویان، صلح‌طلبان و مشاوران را برای همبستگی بین گروه‌ها بررسی کند. او دریافته است که ترکیبی از این نقش‌ها در پایگاه‌های پژوهشی ایالات متحده، روسیه، لهستان، چین و هند درست عمل می‌کند.

جانسون می‌گوید:

این نقش‌ها غیررسمی هستند و همین‌طور در گروه‌ها پدیدار می‌شوند. اما نکته جالب این است که اگر ترکیب مناسبی از این افراد داشته باشید، گروه به خوبی عمل می‌کند و بر عکس آن هم موجب می‌شود گروه بازدهی کافی را نداشته باشد.

ناسا قصد دارد، در فوریه سال ۲۰۲۳ فضانوردان را به ماموریتی به دور ماه بفرست. این مأموریت بخشی از روند آماده‌سازی برای مأموریت سرنشین‌دار به مریخ در اواخر سال ۲۰۳۳ خواهد بود. سازمان‌های فضایی روسیه و چین هم مأموریت‌های سرنشین‌داری را برای دهه‌ی ۲۰۴۰ پیشنهاد کرده‌اند. در همین حال، شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک هم به سیاره سرخ نظر دارند. اما یک مأموریت به مریخ به این سادگی‌ها نیست.

مریخ‌نورد کریاسیتی

مأموریت‌های انسانی در مریخ می‌توانند در سال ۲۰۳۳، جا پای مریخ‌نورد کریاسیتی بگذارند

سیاره مریخ به‌طور متوسط ۲۲۵ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد و فقط رفتن به این سیاره بین ۶ تا ۸ ماه طول می‌کشد. انتظار می‌رود چنین فاصله‌ای بار روانی سنگینی روی دوش فضانوردان بگذارد. اما فضانوردان باید با تأخیر ۲۰ دقیقه‌ای ارتباطات با مرکز کنترل در زمین نیز کنار بیایند. درواقع، خدمه مأموریت‌های آینده مریخ، در شرایط اضطراری امکان تماس با مرکز کنترل مأموریت را ندارند و باید به‌تنهایی تصمیم‌گیری کنند.

افراد شوخ‌طبع می‌توانند در زمان بروز تنش‌ها، روحیه گروه را بالا ببرند

علاوه‌بر این، بررسی‌های قبلی نشان می‌دهد که حتی تاخیرهای جزئی در ارتباطات نیز برای فضانوردان مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد. ناسا قبلا تأخیر ۵۰ ثانیه‌ای را روی فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش کرده و دریافته بود که شرایط روحی خدمه مأموریت افت می‌کند، عصبانیت و تنش در بین آن‌ها افزایش پیدا کرده و بازدهی آن‌ها نیز به‌شدت کم می‌شود.

جفری جانسون، هم‌اکنون در حال همکاری با ناسا است تا ضرورت وجود دلقک‌ها و شخصیت‌های دیگری با چنین ویژگی‌هایی را برای موفقیت مأموریت‌های فضایی طولانی‌مدت بررسی کند. او تاکنون، بر فعالیت‌های چهار گروه از داوطلبان که بین ۳۰ تا ۶۰ روز را در زیستگاه‌های شبیه‌سازی‌شده فضایی ناسا در هیوستون تگزاس گذرانده‌اند، نظارت کرده است.

آن مک‌کلین، مهندس و فضانورد ناسا

آن مک‌کلین، مهندس و فضانورد ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی. ناسا تأخیر ۵۰ ثانیه‌ای را روی فضانوردان آزمایش کرده و دریافته که این تأخیر موجب افت روحی و بازدهی خدمه مأموریت می‌شود

جانسون برای اثبات فرض خود، یک نمونه‌ی تاریخی را مثال می‌زند. او می‌گوید جستجوگر و ماجراجوی نروژی،روئال آمونسن، اهمیت دلقک‌ها را به خوبی درک می‌کرد. آمونسن در سال ۱۹۱۰ از آدولف لینستروم، سرآشپز شوخ‌طبع، برای سفر اکتشافی خود به قطب جنوب دعوت کرد. ناخدا آمونسن می‌دانست که شوخ طبعی‌های لینستروم می‌تواند از غم و اندوه ناشی از دوری از خانه و دشواری‌های سفر در قطب در بین اعضای گروه اکتشافی‌اش بکاهد.

در اوایل قرن بیستم، مسابقه‌ای برای رسیدن به قطب جنوب شروع شده بود. در سال ۱۹۱۱، رابرت فالکون اسکات بریتانیایی و روئال آمونسن برای رسیدن به قطب تلاش می‌کردند، سفری که برای یکی به افتخار و برای دیگری به تراژدی ختم شد. رابرت فالکون اسکات قبلا یک بار در سال ۱۹۰۲ هم سعی کرده بود به قطب جنوب برود، اما او و همراهانش به‌دلیل شرایط بدنی بد و سرمای شدید مجبور به عقب‌نشینی شدند.

اسکات همیشه قصد بازگشت را داشت تا اینکه با حمایت نیروی دریایی پادشاهی و دولت بریتانیا، مبلغ ۲۰ هزار پوند برای مخارج سفرش دریافت کرد. اسکات مردانی از سفر قبلی خود به قطب جنوب و از کشتی نیمرود متعلق به ارنست شکلتون (مکتشف مشهور بریتانیایی) که اخیرا از قطب جنوب بازگشته بود، استخدام کرد. خدمه او شامل ملوانان کارکشته نیروی دریایی، دانشمندان و افراد دیگر بود.

آدولف لینستروم

عکس مشهوری که آدولف لینستروم را در حال طبخ پنکیک در قطب جنوب نشان می‌دهد. ناخدا آمونسن به‌خوبی از اهمیت فوق‌العاده‌ی دلقک‌ها و افراد شوخ‌طبعی مانند لینستروم در گروهش آگاه بود

در مقابل، ناخدا آمونسن کاوشگر مشهور نروژی بود که مصمم بود بریتانیایی‌ها را شکست دهد و اولین کسی باشد که به قطب جنوب می‌رسد. آمونسن سرانجام در این مأموریت پیروز شد و پرچم نروژ را زودتر از همتایان بریتانیایی‌اش در قطب جنوب برافراشت. اما، اسکات و همراهانش ۳۳ روز بعد به قطب جنوب رسیدند و وقتی دریافتند آمونسن آن‌ها را شکست داده است از بازگشت به خانه نیز ناامید شدند.

ناخدا اسکات که از خستگی، گرسنگی و سرما بسیار ضعیف شده بود، تصمیم گرفت به آرامی به همراه گروهش به شمال برگردد اما همه اعضای گروه ناخدا اسکات در اثر گرسنگی، سرما و یخ‌زدگی جان خود را از دست دادند. ناخدا آمونسن در خاطرات خود می‌نویسد، خدماتی که او (لینستروم) در مأموریت‌ اکتشافی به ما کرد، از هر کس دیگری بیشتر و ارزشمندتر بودند.

جانسون نیز به اشاره به همین نقل‌قول مشهور آمونسن می‌گوید:  

لینستروم از نظر دیگران، فردی سرگرم‌کننده و شوخ‌طبع بود که به حفظ روحیه و دلگرمی اعضای گروه در طول زمستان طولانی و سخت کمک می‌کرد. نقش او غیررسمی بود، اما برای حفظ انسجام گروه در چنین محیط دشواری ضروری بود. اما، سفر قطبی ناخدا اسکات کاملا متفاوت بود. اتحاد گروه او از هم پاشید. آن‌ها در راه بازگشت، دیگر یک گروه متحد نبودند. همان‌گونه که لینستروم نشان داد، خنداندن مردم، می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.



تاريخ : پنج شنبه 9 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

خبر تولد نوزادان اصلاح‌ژن‌شده در سال گذشته شوک بزرگی به میلیون‌ها انسان در سرتاسر دنیا وارد کرد، اما از قرار معلوم چندین دانشمند از این موضوع باخبر بوده‌اند. هی جیانکوی، پژوهشگر چینی با این دانشمندان در مورد طرحش برای اصلاح ژنتیکی رویان انسان صحبت کرده بود. پژوهش او قبل از انجام آزمایش‌های کافی روی حیوانات انجام شد و نقضی آشکار از توافق علمی بین‌المللی بود که بیان می‌کند کریسپر فناوری اصلاح ژن کَس ۹، آماده استفاده یا مناسب برای ایجاد تغییراتی در انسان‌ها نیست که می‌تواند ازطریق نسل‌های بعدی آن‌ها ادامه یابد.

پژوهشگرانی که در ملع‌عام درباره‌ی مباحثات خود با هی جیانکوی صحبت کرده بودند، احساس ناراحتی کردند. آن‌ها با اشاره به عدم اطمینان خاطر از نیت جیانکوی یا اطمینان از انصراف او از انجام این کار، یک حس تعهد برای حفظ محرمانگی و شاید به‌طور مداوم، فقدان یک نهاد نظارتی جهانی از سکوت خود دفاع کردند. دیگر دانشمندانی که در این‌باره اظهار نظری نکردند نیز احتملاً دلایلی مشابهی داشتند. اما آزمایش‌های هی جیانکوی سلامت انسان را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ هر کسی‌که به اندازه کافی دانش و نگرانی داشته باشد می‌تواند در وبلاگ‌ها درباره‌ی این موضوع مطلب منتشر کند یا به رئیس دانشکده‌شان، مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده یا انجمن‌های علمی مربوطه، مانند انجمن تحقیقات و نوآوری مسئولانه در ویرایش ژنوم گزارش دهد. متأسفانه، تعداد کمی از دانشمندان متعهد خود را موظف به صحبت درباره‌ی این موضوع می‌دانستند.

ناتالی کوفلر، نویسنده‌ی این مقاله و متخصص زیست‌شناسی مولکولی در دانشگاه ییل در این‌باره گفت:

من متقاعد شدم که این سکوت نشانه‌ای از بحران وسیع‌تر علمی فرهنگی است، که به‌معنای وجود یک شکاف رو به رشد بین ارزش‌های تأییدشده توسط جامعه‌ی علمی و مأموریت خود علم است.

یک هدف بنیادی پژوهش‌های علمی، پیشرفت جامعه ازطریق دانش و نوآوری است. به‌عنوان یک دانشمند، ما باید تلاش کنیم که بیماری‌ها را درمان کنیم، سلامت محیط‌زیست را بهبود ببخشیم و جایگاه خود در این جهان را بفهمیم. بااین‌حال، ارزش‌های غالب در دانشمندان ریشه در فضائلی مانند استقلال، جاه‌طلبی و عینیت‌گرایی دارد، که مجموعه‌ای بسیار ناکافی از مهارت‌ها برای حمایت از مأموریت توسعه جامعه است.

البته که همه‌ی این ارزش‌ها در نوع خود برای پیشرفت علم ضروری هستند. کوفلر در این‌باره گفت:

استقلال به من این اجازه را می‌دهد تا فرضیاتی درباره‌ی سیستم قلبی-عروقی را بررسی کنم. جاه‌طلبی من را در طول سال‌های تحصیلات دکترا و پسادکترا پیش برد. عینیت‌گرایی به من اجازه می‌دهد تا زمانی‌که اطلاعات را جمع‌آوری و ارزیابی می‌کنم، تعصب را کاهش دهم. اما تفاوت اساسی بین مدیریت تجربیات و تفکر ازطریق کاربردهای آن‌ها وجود دارد.

او سپس گفت ما باید قادر به بازتاب نحوه‌ی پذیرش پژوهش‌های خود در جامعه باشیم. که این موضوع نه‌تنها نیازمند عقل و خرد ما است، بلکه به احساسات ما نیز نیاز دارد. کوفلر عقیده دارد که علم مفهوم خود را در جست‌وجوی عینیت‌گرایی از دست داده است.

اصلاح ژن نوزادان می‌تواند مسیر تکامل گونه‌ی انسان را تغییر دهد. شاید یک روز، این فناوری بیماری‌های ارثی مانند بیماری کم‌خونی سلول داسی‌شکل و فیبروز کیستیک را از بین ببرد. اما ممکن است ناشنوایی یا چشمان قهوه‌ای را نیز نابود سازد. در مسیر تلاش برای بهبود نژاد بشر، تنوع نژاد انسان می‌تواند از بین برود و حقوق جمعیت‌های آسیب‌پذیر نیز ممکن است به خطر انداخته شود.

تصمیم‌گیری درباره‌ی اینکه چگونه این فناوری باید مورد استفاده قرار گیرد و آیا اصلاً از آن باید استفاده شود، به مجموعه‌ی گسترده‌ای از شایستگی‌های علمی نیاز دارد: دلسوزی برای اطمینان از اینکه کاربرد‌های آن به درستی طراحی شدند، تواضع و فروتنی برای اینکه اطمینان حاصل شود که خطرات آن مورد توجه و بررسی قرار گرفته است و بشردوستی تا اطمینان حاصل شود که مزایای آن به‌طور مساوی توزیع شده است.

سکوت دانشمندان درباره‌ی این پژوهش، نشان از بحران علمی‌-فرهنگی است

دلسوزی به ما این اجازه را می‌دهد که دوقلوهای متولدشده با ژنوم تغییرداده‌شده را به‌عنوان انسان‌های زنده‌ای که نفس می‌کشند ببنیم که سلامت آن‌ها و سلامت بچه‌های آینده‌ی آن‌ها ممکن است در خطر باشد. و همچنین به ما این اجازه را می‌دهد که با والدین این دختران کوچک همدلی کنیم و ترس، خشم، گیجی و نوعی حس بی‌عدالتی را که آن‌ها احساس می‌کنند، درک کنیم. تواضع و فروتنی به ما نشان می‌دهد که چقدر اطلاعات ما در مورد این فناوری نوظهور و خطرات بالقوه‌ای که این دختران اکنون بردوش می‌کشند کم است. و درنهایت بشردوستی به ما این امکان را می‌دهد که ببینیم این آزمایش‌ها چگونه می‌توانند باعث پیشرفتی شوند که ممکن است به نفع افرادی باشد که بیماری‌های خطرناک یا ارثی دارند.

درخواست‌ها برای بهبود نظارت جهانی و چارچوب‌های اخلاقی قوی مورد توجه قرار گرفته است. برخی از پژوهشگران که از پژوهش‌های هی در این زمینه مطلع بودند، توسط دانشگاه‌هایشان مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرند. پژوهشگران چینی گفتند که هی قوانین را رعایت نکرده و به همین دلیل مجازات خواهد شد. اما مجازات یک محرک ناقص است. ما باید درک پژوهشگران از ارزش‌های جامعه را پرورش دهیم.

ژنتیک / genetic

خوشبختانه، ابتکاراتی که در سراسر جامعه‌ی علمی در حال انجام هستند، در حال ترویج فرهنگ علمی هستند که مجموعه‌ی وسیعی از ارزش‌ها و ملاحظات را در بر می‌گیرد. ابتکار شهروندی علمی در دانشگاه هاروارد در کمبریج، ماساچوست، دانشمندان را ترغیب می‌کند تا پژوهش‌های خود را با نیازهای جامعه هماهنگ کنند. کارآموزی تابستانی برای بومیان در حوزه‌ی ژنومیک، آموزش‌های ژنومیکی را ارائه می‌دهد که روی ادغام دیدگاه‌های فرهنگی بومی در مطالعات ژنی تمرکز دارند. مؤسسه AI Now در دانشگاه نیویورک یک رویکرد جامع در پژوهش‌های هوش مصنوعی را آغاز کرده است که شامل گنجاندن، جانبداری و عدالت در هوش مصنوعی می‌شود. و ویرایش طبیعت برنامه‌هایی را فراهم می‌کند که دانش علمی را با دیدگاه‌های مختلف فرهنگی ترکیب می‌کند تا باعث توسعه‌‌ی مسئولانه فناوری‌های ژنتیک محیطی شود.

طرح‌هایی مانند این موارد ثابت می‌کنند که علم از لحاظ اجتماعی آگاه‌تر و عادلانه‌تر شده است. ما راهی طولانی در پیش داریم. از روزی که آزمایش‌های تاسکیگی، درمان مردان سیاه‌پوست مبتلا به سفلیس را برای مشاهده مراحل پیشرفته بیماری متوقف کرد و از آنجایی‌که سلول‌های سرطانی هنریتا لاکس بدون اجازه او برداشته شده بودند. ما هنوز راه درازی در پیش داریم. طرح‌های علمی که از نظر اجتماعی بررسی شدند، به حمایت بیشتری از جامعه‌ی علمی، سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران نیاز دارند. برای پیشرفت واقعی علم، ما باید با یکدیگر متحد شویم.



تاريخ : پنج شنبه 9 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

هشتادونهمین نمایشگاه خودروی ژنو، ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ بازگشایی خواهد شد و مدت ۱۱ روز، دایر خواهد بود. این رویداد به عقیده‌ی کارشناسان صنعت خودرو، مهم‌ترین نمایشگاه در سطح جهانی است و بیشترین شرکت‌کننده را خواهد داشت. هر ساله، بیش از یک میلیون نفر به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ژنو در نزدیکی فرودگاه این شهر مراجعه می‌کنند تا دیداری نزدیک با جدیدترین خودروهای دنیا داشته باشند. برای تولیدکنندگان و ساکنان اروپا، ژنو سوئیس و فرانکفورت آلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و مهم‌ترین نمایشگاه‌های خودروی دنیا، محسوب می‌شوند. تاکنون، بیش از ۶۶۰ هزار نفر بازدیدکننده‌ی خارجی برای حضور در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹ ثبت‌نام کرده‌اند.

geneva motor show 2018

ژنو ۲۰۱۹ بر ۴ راهبرد تمرکز دارد. علاوه‌بر معرفی و نمایش جدیدترین مدل‌ها و فناوری‌های مرتبط با صنعت خودروسازی، تولیدکنندگان خودروهای تجاری برای سفرهای بلندمدت در بزرگراه، شرکت‌های فعال در زمینه‌ی الکترونیک و مخابرات با تکیه بر فناوری ارتباط بین خودروها، تأمین‌کنندگان سفرهای شخصی و تاکسی اینترنتی، فرصت مناسبی برای معرفی توانایی‌های خود در ژنو خواهند داشت.

زومیت نیز طبق روال همیشگی خود پوشش گسترده‌ و لحظه‌ای از این رویداد خواهد داشت. در صورتی که به صنعت خودرو و اخبار آن علاقه‌مند هستید، طی روز‌های آینده با ما همراه باشید. در ادامه‌ی مطلب، نگاهی داشته‌ایم به مهم‌ترین خودروهایی که احتمالا در ژنو ۲۰۱۹ رونمایی می‌شوند. 

آئودی Q4 ای ترون

AUDI E-tron

تصاویر جاسوسی از جدیدترین کراس‌اور تمام برقی آئودی، در سایت‌های خودرویی دنیا وجود دارد. این محصول، آخرین مراحل پیش‌تولید را پشت سر می‌گذارد و شانس زیادی برای رونماییی در ژنو خواهد داشت. سال گذشته، E-Tron معرفی شد تا اولین مدل تمام برقی در سبد آئودی باشد. احتمالا این سری خودروها، در سایزهای مختلف و کدهای Q۴ یا Q۸ معرفی خواهند شد. آئودی ای‌ترون، سال ۲۰۲۰ به دست مصرف‌کننده می‌رسد و نسخه‌ی بزرگ‌تر با کد Q۴ ای‌ترون، احتمالا سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد.

بنتلی سنتراری

2019 Bentley Continental GT Convertible / بنتلی کنتیننتال جی تی کانورتیبل 2019

 

به مناسبت ۱۰۰ سالگی برند بنتلی، این خودروساز انگلیسی با یک نسخه‌ی ویژه به نام سنتراری در ژنو ۲۰۱۹ حاضر می‌‌شود. جدیدترین محصول بنتلی، احتمالا یک خودروی کلکسیونی تولید محدود براساس نسل جدید کنتیننتال GT است.

بوگاتی آتلانتیک

bugatti atlantic 2019

مدیران محبوب‌ترین ابرخودروساز دنیا، ساخت محصولی مدرن براساس بوگاتی آتلانتیک کلاسیک را تأیید کرده‌اند. بوگاتی تیپ ۵۷ که با نام‌های آتلانتیک و آتلانته نیز شناخته می‌شود؛ یکی از گران‌بهاترین خودروهای کلاسیک جهان است که بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰ تولید شد. نسخه‌ی اصلی این خودرو به تیراژ ۷۱۰ دستگاه داشت و نمونه‌های کلکسیونی بازمانده از آن، امروزه با قیمتی نزدیک به ۴۰ میلیون دلار معامله می‌شوند. احتمال رونمایی از مدل جدید بوگاتی آتلانتیک در ژنو ۲۰۱۹ کم است؛ اما در صورت وقوع، جذابیت بسیار زیادی خواهد داشت.

کانگارو

GFG

شرکت طراحی خودروی GFG توسط جورجتو جیاجیارو و فرزند او مدیریت می‌شود. ابرخودروی تمام برقی کانگارو، اولین محصولی استودیو GFG خواهد بود و در ژنو، رونمایی خواهد شد.

استون مارتین لاگوندا

aston martin suv

شرکت استون مارتین در تلاش است تا محصولات برقی و شاسی‌بلند را به سبد خود اضافه کند. لاگوندا، نمونه‌ای مفهومی از کراس‌اور اسپرت و تمام برقی استون مارتین خواهد بود که هنوز با تولید نهایی، فاصله دارد.

میتسوبیشی انگلبرگ

mitsubishi engelberg tourer

این خودروی مفهومی، از ۲ جهت اهمیت دارد. از یک سو، زبان طراحی مدرن میتسوبیشی در سال‌های آینده را نشان می‌دهد و از سویی دیگر، نشانه‌ی عزم راسخ خودروساز ژاپنی در تولید کراس‌اورهای تمام برقی با قابلیت‌های رانندگی در مسیرهای خارج جاده است. انگلبرگ (Engelberg)، به نام منطقه‌ای برف‌خیز در سوئیس اشاره دارد که برای اسکی‌بازان اروپا، محبوبیت دارد.

مرسدس بنز CLA شوتینگ بریک

CLA concept

نسل جدید CLA برخلاف مدل قبلی، با نقدهای مثبت رو‌به‌رو شده است. این خودرو، حالا می‌تواند با بدنه‌ی شوتینگ بریک و فضای بیشتر در صندوق، مخاطبان بیشتری جذب کند. تصاویر جاسوسی از نسل جدید مرسدس بنز CLA شوتینگ بریک نشان می‌دهند که این خودرو هم، در آخرین مراحل پیش‌تولید است و احتمالا در ژنو معرفی خواهد شد.

مرسدس بنز SLC فاینال ادیشن

Mercedes SLC Final Editio

هفته‌ی گذشته، مرسدس بنز SL گرند ادیشن رونمایی شد. دیگر محصول این خودروساز با کابین ۲نفره، SLC نام دارد که درواقع، نسخه‌ای کوچک‌تر از SL با قوای فنی ضعیف‌تر و قیمت پایین‌تر است. به تبع برادر بزرگ‌تر، مرسدس بنز SLC دارای آپشن‌های ویژه در نسخه‌ی فاینال ادیشن خواهد بود و در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹، به نمایش گذاشته خواهد شد.

پینین فارینا باتیستا

pininfarina

مشابه GFG، شرکت طراحی خودروی پینین فارینا هم به تولید ابرخودروهای تمام برقی علاقه نشان داده است. محصول نهایی، باتیستا نام دارد و به احتمال فراوان، در ژنو دیده خواهد شد. این خودرو، تولید محدود به ۱۵۰ دستگاه دارد.

پول استار 2

 

Polestar 2

سال گذشته، زیرمجموعه‌ی ولوو اعلام وجود کرد تا به‌عنوان یک خودروساز مستقل در حوزه‌ی مدل‌های اسپرت تمام برقی و پلاگین هیبرید، فعالیت کند. پول استار یک که سال گذشته در ژنو معرفی شد، خودرویی پلاگین هیبرید با مجموع قدرت ۵۹۲ اسب‌بخار و گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن‌متر بود و حدود ۱۵۰ هزار دلار، قیمت داشت. پول استار ۲، یک خودروی ۴ در تمام برقی، قابل رقابت با تسلا مدل ۳ خواهد که قیمتی کمتر از ۵۰ هزار دلار دارد.

پوریتالیا برلینتا

puritalia berlinetta

شرکت تازه‌تأسیس پوریتالیا، قرار است به‌عنوان اسپرت‌ساز هیبریدی فعالیت کند. اولین محصول این شرکت، با الهام از خودروهای فراری، برلینتا نام دارد و بنا بر اعلام سازندگان، حدود ۱۰۰۰ اسب‌بخار، قدرت خواهد داشت.

روف TCR-GT

RUF CTR 2017

با الهام از بدنه‌ی پورشه 911 کلاسیک، جدیدترین محصول روف در نمایشگاه خودروی ژنو، معرفی خواهد شد. مدل قبلی از روف TCR سال ۲۰۱۷ به ژنو رسید و با تعداد محدود به ۳۰ دستگاه، پیشرانه‌ی ۷۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۸۸۰ نیوتن‌متر، خبرساز بود.

سوبارو Levorg

subari Levorg

محصولی با بدنه‌ی استیشن به سبد سوبارو اضافه خواهد شد که Levorg نام دارد. این خودرو، ۲ دیفرانسیل و مناسب سفرهای خانوادگی خواهد بود. نسل جدید پیشرانه‌ی بوکسر سوبارو با فناوری هبرید و شاسی‌بلند مفهومی آدرنالین هم، در ژنو معرفی می‌شوند.

فولکس واگن دیون باگی

vw concept buggy

بزرگ‌ترین خودروساز اروپا، هنوز برنامه‌ای برای تولید تجاری نسل جدید باگی ندارد؛ اما نسخه‌ای مفهومی از آنرا به ژنو ۲۰۱۹ می‌آورد. اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی، مدل باگی از فولکس‌واگن معرفی شد و تا سال‌ها بعد، یکی از محبوب‌ترین خودروهای دنیا برای سفر در مسیرهای ساحلی و شنزار‌ها محسوب می‌شد.



تاريخ : پنج شنبه 9 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

سفر افراد به مریخ پروژه‌ی فضایی پرمخاطره‌ای است. فضانوردان ۹ ماه در راه خواهند بود تا به مریخ برسند و شاید یک سالی را در سیاره‌ی سرخ سپری کنند و برای بازگشت به زمین نیز ۹ ماه دیگر در راه باشند. در طول این سفر، پیوسته درمعرض سطح بالایی از تشعشات رادیواکتیو و تحمل عادت‌های همکارانشان و تیک‌های عصبی گوناگون خواهند بود. اینکه بگوییم کدام‌یک از‌این عوامل زودتر باعث مرگ فضانوردان می‌شود کار بسیار سختی است.

هرچند ارزش علمی سفر فضایی به مریخ هنوز موردبحث است، ظرفیت فوق‌العاده تبلیغاتی آن کتمان‌کردنی نیست. به‌همین‌دلیل، سازمان ناسا در جست‌وجوی راهی به‌منظور حفظ سلامت جسمی‌ و‌ روانی مهاجران احتمالی مریخ است. برای رسیدن به‌ این هدف در این سال‌ها انجمن پیشبرد علوم آمریکا (AAAS) چندین همایش برپا کرده است.

خطر سفر فضایی بلند مدت به مریخ

دراین‌زمینه، ناسا نیز آزمایش‌های گوناگون و جالبی تدارک دید. یکی از این آزمایش‌ها مطالعه روی دو‌قلوها بود که نتایج آن در چند ماه آینده منتشر خواهد شد. در همایشی از AAAS نیز، به‌ بخشی از این نتایج جالب اشاره شد.

ناسا باتوجه‌به فرصتی که مطالعه‌ی دوقلوهای همسان در پیشبرد کیفیت آزمایش‌ها می‌داد، فضانوردان، مارک و اسکات کِلی را برای پژوهش در نظر گرفت. اسکات در سفری ۱۲ ماهه و به‌عنوان فرمانده در ایستگاه فضایی بین‌المللی ماندگار شد. مارک نیز در این مدت، در زمین باقی‌ ماند و هر دو مرد‌ به‌طور منظم نمونه‌‌های خون و ادرار خود را برای تجزیه‌و‌تحلیل‌های علمی دراختیار پژوهشگران قرار دادند. همچنین، دو فضانورد با انجام آزمایش‌های فیزیکی و روانی به کشف و شناخت جنبه‌های پنهانی این سفر‌ها کمک شایانی کردند.

اسکات کلی / Scott Kelly

تغییرات احتمالی در بدن‌های فضانوردان دقیق مشخص نبود و ۱۰ گروه از پژوهشگران سراسر آمریکا با تمرکز ویژه‌ای روی نمونه‌ها آزمایشگاهی این دو فضانورد در جست‌وجوی کوچک‌ترین تغییرات مولکولی و دگرگونی‌های فیزیکی و تحلیل عملکردهای روان‌شناختی بودند.

تلومر

همان‌طورکه کریس ماسون، از کالج پزشکی ویل کورنل، در این همایش‌ توضیح داد، شگفتی‌های زیادی در این تحلیل به‌چشم می‌خورد. برای مثال، تلومر فرمانده‌ی اسکات در طول سفر فضایی‌اش بلندتر شده بود. تلومر‌ها رشته‌هایی از DNA هستند که انتهای کروموزوم‌ها را درون سلول می‌پوشانند و معمولا در‌ تقسیم سلولی و افزایش عمر کوتاه‌تر می‌شوند.

رفتار فضانوران در فضا می‌تواند باعث مشکلات خطرناکی شود

دکتر میسون عملکرد ژن‌های اسکات با برادرش را نیز مقایسه کردن و متوجه شد ژن‌های بدن اسکات در ارتباط با سیستم ایمنی او بسیار فعال هستند. این نیز حقیقتی دیگر درباره‌ی دستگاه سلولی و درباره‌ی بازسازی دی‌ان‌ای بود. میسون معتقد است این برای بدنی در شرایط هشدار بالا، اغلب رفتاری طبیعی فرض می‌شود و با وجود شرایط زیستی متفاوت و استرس سفرهای فضایی چندان تعجب‌آور نیست.
از دیگر نتایج شگفت‌آور، وجود تعداد زیادی از فرگمنت‌های میتوکندریال در خون اسکات بود. میتوکندریا اندام‌های ریزی درون سلول هستند که به جذب انرژی از موادغذایی مشغول هستند. آن‌ها فقط زمانی در دستگاه گردش‌خونوارد می‌شوند که سلول آسیب‌ ببیند یا به‌دلیل استرس از‌ بین رفته باشد.

اسکات کلی

از دیدگاه فضانورد اسکات، خبر خوشحال‌کننده این است که تقریبا تمام هزاران دگرگونی که در بدن وی رخ‌ داده، بعد از بازگشت به زمین به وضعیت عادی باز‌خواهد گشت. درنتیجه‌ی این آزمایش‌ها به‌نظر می‌رسد در اکثر مواقع، بدن انسان سالم بعد از تحمل استرس سفر فضایی به‌خوبی بهبود پیدا می‌کند. هرچند می‌توان گفت این مطالعه دقیق‌ترین امکان مطالعه زیستی روی بدن انسان‌ها را فراهم کرده، برای قضاوت نهایی به بیشتر از دو نمونه‌ی آزمایشی نیاز است. ناسا دَه‌ها برنامه برای اجرای آزمایش‌های طولانی‌مدت روی انسان در سال‌های آینده در نظر گرفته‌ است. نتیجه‌ی آزمایش‌های فضانوردانی که به ماه سفر می‌کنند، دانش مناسبی برای سفر به مریخ دراختیار مهندسان قرار خواهد داد. وقتی اسکات با موفقیت از ایستگاه فضایی به زمین بازگشت، گفت:

کار تیمی ‌می‌تواند عاملی شود تا این رؤیا به حقیقت بپیوندد.

بیانیه‌ای شگفت‌انگیز و البته هوشمندانه که اهمیت عملکرد تیم‌ها را در سفر‌های فضایی نشان می‌دهد. کیفیت عملکرد تیم‌ها عامل بُروز مشکلات و درعین‌حال مانع گسترش مشکلات زندگی اجتماعی در سفر فضایی می‌شود. درحقیقت، عملکرد تیم‌ها برگ‌برنده‌ی سفر‌های فضایی طولانی‌مدت، همچون سفر به مریخ خواهد بود.

خطر سفر فضایی بلند مدت به مریخ

چنین مأموریتی می‌تواند شامل تیمی از ۶ فضانورد با فرهنگ‌های مختلف باشد که درحدود ۳ سال درون سفینه‌ای فضایی درکنارهم خواهند بود. سفینه‌ای که از خانه‌ی خانواده‌ای معمولی بزرگ‌تر نخواهد بود و طی سفر، هیچ راه فراری برای مسافران فضایی وجود نخواهد داشت. پروفسور نوشیر کونت‌راکتور، متخصص رفتارشناسی از دانشگاه نورث‌وسترن ایلینوی، مطالعه‌ای برای مدل‌سازی این وضعیت را پی‌گیری می‌کند. در این همایش، وی اظهار کرد هم‌اکنون مطالعه‌ای جدی درباره‌ی افرادی درحال‌انجام است که درون محیط بسته و در زمانی طولانی نگه‌داری می‌شوند.

خطر سفر فضایی بلند مدت به مریخ

این پژوهش‌ها در مراکز شبیه‌سازی زمینی برای بررسی جنبه‌های مختلف مأموریت‌های انسان در دنیا‌های دیگر همچون ماه و مریخ انجام می‌شود. پروفسور کونت‌راکتور در شبیه‌ساز مرکز فضایی جانسون در جنوب شهر هیوستونایالت تگزاس حداکثر ۴۵ روز داوطلبان را در یکی از شبیه‌سازی‌های مأموریت فضایی در قرنطینه نگاه می‌دارد. در تمام اوقات شبانه‌روز این دوره، فعالیت‌های روان‌شناختی و فیزیولوژیکی داوطلبان زیر نظارت و بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

سفر دلقک‌ها به فضا

پژوهشگران از این آزمایش‌ها به یافته‌های باارزشی دست پیدا کردند. آن‌ها متوجه شدند در‌ این وضعیت، افرادی با ویژگی‌های شخصیتی مناسب می‌توانند باعث بهبود عملکرد کار گروهی شوند. گروه موفق به رهبر، مشاور اجتماعی، داستان‌پرداز و مجموعه‌ای از افراد درون‌گرا و برون‌گرا نیاز دارد و جالب است به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین نقش در گروه موفق برعهده‌ی دلقک است. جفری جانسون، پروفسور انسان‌شناس دانشگاه فلوریدا، سال‌های زیادی صرف مطالعه و تحقیق روابط بینِ کارکنان جنوبگان کرده است. بخشی از این پژوهش‌ها درباره‌ی افرادی است که مجبورند زمستان را در جنوبگان بگذرانند.

پروفسور جانسون معتقد است دلقک‌ها فقط خنده‌دار نیستند؛ بلکه آن‌ها با فراست خود به‌راحتی متوجه می‌شوند کدام‌یک از رفتارهای اعضای گروه می‌تواند بیشترین تنش‌ها را در سفرهای بلندمدت در محیط‌های بسته ایجاد کند. به‌نظر می‌رسد نقشی همچون دلقک درباری با ظرافت‌های خاص در فضاپیما برعهده این شخصیت است. همچنین، دلقک‌ها به‌عنوان پلی بین گروه‌های مختلف جامعه ایفای نقش می‌کنند. در جنوبگان نیز، این شخصیت‌ها رابطی بین دانشمندان و تکنسین‌ها بودند. دکتر جانسون معتقد است در گروه‌هایی که دچار تنش بیشتری هستند و به جداشدن تمایل دارند، هویت شخصیتی همچون دلقک می‌تواند باعث انسجام گروه شود.

خطر سفر فضایی بلند مدت به مریخ

بااین‌حال، همه‌ی ماجرا این نیست. حتی اگر بهترین افراد نیز با ملاحظات روان‌شناختی لازم در یک گروه قرار گیرند، بازهم در سفر به مریخ مشکلات عجیبی تجربه خواهند کرد و مسافران فضایی رفتارهای پیش‌بینی‌نشده‌ای بُروز خواهند داد. به‌عنوان مثال، در ۲۸دسامبر۱۹۷۳ سه فضانورد نخستین ایستگاه فضایی ناسا به‌نام اسکای‌لب (Skylab) تصمیم گرفتند تماس خود را با مرکز کنترل زمین قطع کنند و از انجام وظایف محولشان سر باززدند. آن‌ها نام این شبه‌اعتصاب کوچک خود را «کاهش کار» (Work Slowdown) نامیدند؛ ولی روزنامه‌ها در آن‌ زمان، نام آن‌ها را به‌عنوان اولین اعتصاب‌کنندگان در فضا ثبت کردند.

خطر سفر فضایی بلند مدت به مریخ

گروه پروفسور کونت‌راکتور بسیار علاقمند بودند از جزئیات وقایع مدارگرد اسکای‌لب مطلع شوند تا تشخیص دهند این واقعه پیشگیری‌کردنی بود یا نه؟ آن‌ها تمام مکالمه‌های اسکای‌لب در طول چند سالی را رونویسی کردند که به میزبانی فضانوردان مشغول بودند و با تجزیه‌وتحلیل این متون به درک خوبی از ماهیت پنهان روابط افراد در ایستگاه فضایی رسیدند.

پژوهشگران مدعی شدند دلیل اعتصاب را کشف کردند. رابطه‌ی نزدیک خدمه‌ی ایستگاه با یکدیگر به عاملی تبدیل شده بود تا به‌نوعی با تیم بازگشت به‌ زمین در تضاد باشند. به‌مرور این سه دوست فضانورد از کلمه‌هایی در گفت‌وگویشان استفاده می‌کردند که از احساس منفی درباره‌ی انجام وظایف روزانه‌شان حکایت می‌کرد. آن‌ها از حجم کار زیاد گلایه می‌کردند؛ ولی تنها در میان خودشان و با مرکز زمینی این افکار را در میان نمی‌گذاشتند. تیم پژوهش معتقد است این احساس به‌قدری شدید بوده‌ که حتی واقعه‌ی اولین اعتصاب فضایی می‌توانست یک هفته زودتر رخ دهد.

بنابراین، به تیم کنترل زمین پیشنهاد شد در سفر به مریخ، از گفت‌وگو‌های فضانوردان رونوشت تهیه و با جزئیات علمی ثبت شود. این کار به‌ بررسی واکنش‌های رفتاری و احساسات نهفته در گفت‌وگو‌ها کمک شایانی خواهد کرد. همچنین، دکتر کونت‌راکتور و همکارانش الگوریتمی طراحی کردند تا با پویش میان این داده‌ها مشکل احتمالی بین خدمه یا خدمه‌ی فضاپیما و تیم کنترل زمینی را جست‌وجو کنند.

تیمی در فضا، تیمی در زمین

پیش‌بینی دشواری‌ها فقط آغاز کار است. تیم کنترل زمینی در بازگشت فضاپیما به خانه می‌تواند کمک مناسبی برای فرود موفق باشد؛ درحالی‌که مسافران فضایی در سیاره‌ی مریخ باید به‌‌طور مستقل کارها را انجام دهند. بزرگ‌ترین مانع این ارتباط و همکاری تأخیر در ارتباط فضاپیما با مرکز کنترل است؛ بنابراین، مهندسان ناسا تصمیم گرفتند با ساخت نرم‌افزاری که داده‌های رفتار فضانوردان را به‌طور زنده تجزیه‌وتحلیل می‌کند، به فضانوردان مشاوره‌ی دیجیتالی ارائه دهند. این مشاوره‌ی دیجیتالی هنگام قطع ارتباط راه‌حل‌هایی برای مقابله با‌ دشواری‌ها احتمالی به فضانوردان می‌دهد. توماس ویلیامز، کارشناس عوامل انسانی در مرکز فضایی جانسون می‌گوید:

سلامت روانی در انجام مأموریت به‌معنی نبود اختلاف نیست؛ بلکه نحوه‌ی برخورد و حل دشواری‌ها ملاک است.

پژوهشگران امیدوارند نتایج مطالعه و آزمایش‌های آن‌ها در سفر‌های درازمدت و فضایی به‌کار گرفته‌ شود. دانشمندان رفتار‌شناس با تجزیه‌وتحلیل کارکنان به‌دنبال درک عمیق‌تری از احساسات پنهان‌شده در روابط کاری میان کارکنان شرکت‌ها هستند. شاید بتوان گفت این تحلیل‌ها می‌تواند جایگزین نظر‌سنجی‌ها شود تا با رصد انعطاف‌پذیری و تنوع‌طلبی‌های افراد و همچنین شناسایی ظرفیت بالقوه، به‌ تشکیل گروهی رؤیایی برای انجام مأموریت‌های خاص دست زد.

خطر سفر فضایی بلند مدت به مریخ

پروفسور کونت‌راکتور معتقد است تشکیل گروهی کامل برای سفر طولانی به مریخ کار آسانی نیست و هنوز باید موضوعات زیادی را بررسی کنیم. دراصل، بهترین تحلیل از این پژوهش‌ها زمانی خواهد بود که سفر‌های انسان به نقاط دور‌دست منظومه‌ی شمسی پیوسته و بیشتر انجام شود تا با تحلیل عمیق‌تر موضوعات واقعی، سفر‌های موفقیت‌آمیز بیشتری در تاریخ سفر‌های انسان به‌ فضای دور‌دست ثبت کنیم.



تاريخ : پنج شنبه 9 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 501 502 503 504 505 ... 3356 صفحه بعد