ضبط کلیپ‌های بدون نقص در شرایط مختلف، یکی از وظایف مشکل‌ فیلم‌برداران است. در همین زمینه و طی سال‌های توسعه‌ی دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای، ابزار‌های نرم‌افزاری گوناگونی برای کمک به فیلم‌برداران توسعه یافته تا سهولت کاربری و حذف خطاهای انسانی را به‌ارمغان بیاورند. درحال‌حاضر، این ابزار در محصولات حرفه‌ای به‌حدی همه‌گیر شده‌اند که برای بسیاری از کاربران بود یا نبود آن‌ها مؤلفه‌ای تأثیرگذار در انتخاب دوربین است. حتی برخی دستگاه‌های کمکی، مانند نمایشگر‌های اکسترنال نیز تولید شده‌اند تا ابزار‌های کمکی فیلم‌برداری را درصورت نبود آن‌ها در دوربین دراختیار کاربران قرار دهند. 

درادامه، برخی از قابلیت‌های کمکی فیلم‌برداری حرفه‌ای برای تعیین میزان نوردهی، غلظت رنگ‌ها، دمای رنگی تصویر، صحت فوکوسو کامپوزیشن را شرح داده‌ایم. با زومیت همراه باشید.

هیستوگرام (Histogram)

اولین قانون فیلم‌برداری حرفه‌ای برای ضبط کلیپ‌های بی‌نقص این است که هیچ‌گاه به مانیتور خود اعتماد نکنید. 

هیستوگرام

هیستوگرام یکی از ابزار‌های کمکی معروف عکاسان و فیلم‌برداران است که اطلاعات مربوط‌به شرایط نوری قاب را اعلام می‌کند. این نمودار در محور افقی خود از ۰ تا ۲۵۵ (۲۵۶ سطح روشنایی برای دوربین‌های ۸ بیت) درجه‌بندی شده است. در بخش عمودی نیز، تعداد پیکسل‌های هر سطح روشنایی مشخص شده است. بدین‌ترتیب عکاس یا فیلم‌بردار با یک نگاه می‌تواند توزیع روشنایی در قاب خود را مشاهده کند. 

اگر توزیع هیستوگرام در بخش‌های ابتدایی و انتهایی محور افقی باشد، به‌معنای وجود تصویری با کنتراست بالا است؛ مانند عکاسی از غروب آفتاب. بااین‌حال، اگر توزیع پیکسل‌ها در این نمودار متمایل به صفر یا ۲۵۵ باشد، به‌معنای وجود تصویری با بخش‌های تاریک (Low Key) یا روشن زیاد (High Key) است.

تصویر High Key

تصویر Low key

مقایسه تصاویر High Key و Low Key

ویوفرم (Waveform)

ویوفرم

درحالی‌که هیستوگرام اطلاعات مناسبی از میزان نوردهی قاب می‌دهد، اطلاعات ارائه‌شده‌ی این ابزار کامل نیست و به‌خوبی به‌ کاربران حرفه‌ای نمی‌تواند کمک کند. در همین زمینه و برای رفع نیاز‌های موجود، ابزار ویوفرم معرفی شده است. ویوفرم نیز همانند هیستوگرام از میزان نوردهی تصویر خبر می‌دهد، با این تفاوت که نمودار افقی همان عرض قاب را نشان می‌دهد و نمودار عمودی میزان روشنایی را برحسب درصد و از صفر تا ۱۰۰ (استاندارد IRE) مشخص می‌کند. به‌همین‌دلیل، با بررسی ویوفرم به‌راحتی می‌‌توان از میزان نوردهی بخش‌های مختلف قاب مطلع شد. با استفاده‌ی مشترک از ویوفرم و سایر نمودار‌های کمکی مانند وکتوراسکوپ با یک نگاه می‌توان اطلاعات بسیار مناسبی از شرایط تصویر کسب کرد.

False Color

False color

دیگر ابزار کمکی برای بررسی میزان نوردهی قاب، False Color نام دارد. بدین‌ترتیب، دوربین میزان نوردهی بخش‌های مختلف قاب را با نمایش رنگ‌ها مشخص می‌کند. تصویر بالا میزان روشنایی هریک از رنگ‌های به‌نمایش‌درآمده در تصویر را برحسب IRE نشان می‌دهد.

وکتوراسکوپ (Vectorscope)

بی‌شک چشم انسان‌ها عملکرد متفاوتی در‌مقایسه‌با یکدیگر دارند. دراین‌باره برای صحت از ضبط مناسب کلیپ‌ها، ابزار‌های مختلفی توسعه یافته که یکی از ابزارهای مهم‌، نمودار‌های Vectorscope است که باتوجه‌به سیگنال‌های دریافتی از حسگر جزئیات رنگی را به‌‌نمایش می‌گذارد. همچنین، این موضوع در امور ضبطی با چند دوربین اهمیت بسزایی دارد تا رنگ‌های ضبط‌شده‌ی تمامی دوربین‌ها مشابه یکدیگر باشد.

وکتوراسکوپ

نمودار Vectorscope برخلاف سایر نمودار‌های کمکی، رابطه‌ای با میزان نوردهی قاب ندارد و تنها میزان هریک از کانال‌های رنگی (قرمز، ارغوانی، آبی، فیروزه‌ای سبز و زرد) را نمایش می‌دهد. کاربران حرفه‌ای با بررسی وکتوراسکوپ شرایط رنگی تصویر خود را بررسی می‌کنند و درصورت نیاز، تنظیمات را برای بهبود غلظت و دما و سایر مؤلفه‌های رنگی تغییر دهند.

الگوی Zebra Pattern 

الگوی خطوط گورخر (هاشوری) نواحی اوراکسپوز تصویر را مشخص می‌کند تا کاربر از میزان نوردهی تصویر خود مطلع شود. این ابزار برخلاف ابزارهای قبلی، در عموم دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای وجود دارد.

Focus Peaking

اعمال فوکوس صحیح یکی از تنظیمات حساس‌ و مهم‌ برای ضبط کلیپی بی‌نقص است. امکان تصحیح برخی خطاها مانند دمای رنگی اشتباه یا روشنایی نامناسب در نرم‌افزار‌های ویرایش ویدئو دردسترس است؛ اما تصحیح فوکوس امری تقریبا ناممکن است؛ بنابراین، کاربران باید از صحت آن پیش از آغاز فیلم‌برداری مطمئن شوند. در همین زمینه، ابزار‌های کمکی متنوعی برای بهبود عملیات فوکوس توسعه یافته است که متداول‌ترین آن‌ها Focus Peak است. این قابلیت که در عموم دوربین‌ها وجود دارد، پس از تنظیم فوکوس، پنجره‌ای یا تمام صفحه بسته به تنظیمات با بزرگ‌نمایی چندبرابری دیجیتال از نقطه‌ی دلخواه ایجاد می‌شود تا صحبت فوکوس بررسی شود. امکان افزایش میزان بزرگ‌نمایی نیز در عموم دوربین‌ها دردسترس است.

Focus Assist

فوکوس هیبریدی

دیگر قابلیت کمکی عملیات فوکوس، Focus Assist نام دارد که در این حالت، دوربین نقاط کنتراستی درون تصویر را با رنگ خاصی (بسته به تنظیمات دوربین) مشخص می‌کند که در فوکوس قرار دارند. بدین‌ترتیب، کاربر بدون نیاز به Focus Peak از در‌فوکوس‌بودن سوژه‌ی مطمئن می‌شود. با تغییر فوکوس نیز، رنگ‌های نام‌برده درون قاب به جلو یا عقب حرکت می‌کنند.

Focus Transition

تغییر روان و دقیق فوکوس از سوژه‌ای به سوژه‌ی دیگر موجود درون قاب، یکی از وظایف پیچیده و البته حساس فیلم‌برداران حرفه‌ای است. در همین زمینه، برخی دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای از قابلیت تغییر فوکوس از چندین سوژه‌ی پیش ثبت شده بهره می‌برند. بدین‌ترتیب و پیش از آغاز فیلم‌برداری، کاربر سوژه‌های دلخواهش را مشخص می‌کند و دوربین با حفظ مشخصات فاصله و فوکوس آن‌ها و نیز زمان موردنیاز برای تغییر فوکوس، جلوه‌ی مدنظر فیلم‌برداری را می‌سازد.

قفل فوکوس با تنظیم حساسیت رینگ فوکوس

با وجود قابلیت‌های کمکی تغییر فوکوس، مانند Focus Transition، فیلم‌برداران حرفه‌ای عموما تنظیم دستی رینگ فوکوس را ترجیح می‌دهند. در همین زمینه، دوربین‌های حرفه‌ای قابلیت قفل‌کردن رینگ فوکوس روی لنز را در نقطه‌های خاصی دارند تا فیلم‌بردار حین ضبط نهایی و پس از آزمایش و قفل فوکوس، دراین‌زمینه دچار خطایی نشود. همچنین، برخی دوربین‌های سینمایی و حرفه‌ای امکان تغییر حساسیت رینگ فوکوس را نیز دارند تا روند تغییر فوکوس در صحنه‌ی مدنظر فیلم‌بردار نیز تغییردادنی باشد.

(LUT (Look-Up Table

LUT عبارت است از الگوریتمی برای تغییر اطلاعات دریافتی از حسگر به مقادیری جدید. این موضوع را اعمال تغییراتی در میزان روشنایی و غلظت و ته‌رنگ به‌ارمغان می‌آورد. LUTها می‌‌توانند عملکرد بسیار گسترده‌تری داشته باشند و حتی فضای رنگی را از sRGB به DCI P3 نیز می‌توانند جابه‌جا کنند. 

LUT

LUTها در دوربین‌های عکاسی چه کاربردی دارند؟ پیش‌تر در مقاله‌ی فیلم‌برداری در حالت لاگ برای کاربری‌های حرفه‌ای، به‌تفصیل توضیح دادیم تصاویر خام این حالت از کنتراست پایین و روشنایی متفاوتی درمقایسه‌با انواع نهایی برخوردارند. یکی از راهکارهای مؤثر برای نمایش تصاویر مشابه با حالت نهایی (حین فیلم‌برداری در حالت لاگ) استفاده از قابلیت LUT است تا با الگوریتمی خاص مانند Rec 709 و تصاویر و رنگ‌ها در نمایشگر دوربین در حالت Rec 709 به‌نمایش گذاشته شوند تا فیلم‌بردار راحت‌تر بتواند میزان نوردهی و کنتراست تصویر خود را کنترل کند. البته، فراموش نکنید در این حالت، ویدئو‌ها همچنان در حالت لاگ در دوربین ضبط می‌شوند.

حذف Flicker

فلیکر

یکی از مشکلات موجود در فیلم‌برداری با منابع نور مصنوعی یا وجود سوژه‌ای مانند نمایشگر، پدیده‌ی فلیکر است. در این حالت، نوارهای مشکی رنگ یا لرزش نوری در قاب به‌چشم می‌خورد. دوربین‌های حرفه‌ای در این حالت با دراختیار قراردادن امکان تعویض زاویه‌ی شاتر، در حذف این جلوه کمک زیادی می‌کنند. البته، این قابلیت در دوربین‌های برند‌های مختلف با نام‌های متفاوتی وجود دارد. به‌عنوان مثال، می‌توان به Synchro Scan در محصولات پاناسونیک اشاره کرد.

Time Code

تایم کد

اگر هم‌زمان با چند دوربین فیلم‌برداری می‌کنید، کاربردی‌ترین قابلیت برایتان Time Code یا Sync خواهد بود. این قابلیت را که دستگاه‌هایی جداگانه برای همین منظور نیز دراختیار فیلم‌برداران قرار می‌دهد، با اضافه‌کردن نقاط همگام‌سازی درون ویدئو‌ها، عملیات پس‌پردازش را بسیار تسهیل می‌بخشد. این قابلیت پیش‌تر نیز، با نام Genlock دراختیار شبکه‌های تلویزیون و استودیو‌های فیلم‌برداری زنده قرار داشته تا پدیده‌ی پرش در تصاویر هنگام سوئیچ‌کردن از دوربینی به دوربین دیگر رخ ندهد.

تنظیمات صدا

فیلم‌برداران حرفه‌ای عموما برای ضبط صدایی باکیفیت از تجهیزات صوتی ویژه‌ی این کار بهره می‌برند. بااین‌حال، این موضوع به‌معنای ضعف دوربین‌های فیلم‌برداری سینمایی و حرفه‌ای در ضبط صدا نیست. این دوربین‌ها عموما از ورودی‌های XLR برای اتصال میکروفن بهره می‌برند. حتی درصورت نبود ورودی XLR صدا، قابلیت‌های مختلفی مانند تنظیم سطح صدا و حذف نویز محیطی نیز دردسترس خواهد بود.

تنظیم سطح Highlight/Shadow

درصورتی‌که منابع و زمان کافی برای پس‌پردازش ویدئو‌های لاگ به‌منظور ضبط کلیپ‌هایی با گستره‌ی دینامیکی زیاد دردسترس نباشد، امکان تغییر دستی سطح نوردهی بخش‌های پرنور و سایه‌های قاب می‌تواند کمک زیادی به بهبود کیفیت نهایی تصویر کند. برخی دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای امکان تغییر در نمودار‌های میزان نوردهی را فراهم می‌کنند تا امکان تنظیم جداگانه‌ی میزان نوردهی بخش Highlight و Shadow دردسترس باشد.

Anamorphic Desqueeze

آنامورفیک

آنامورفیک نام تکنیکی در فیلم‌برداری سینمایی است تا با استفاده از همان ابعاد حسگر، تصاویری با نسبت عریض‌تر تولید شود. در این حالت، تصاویر با استفاده از لنز‌های خاصی ثبت می‌شوند که از مبدل آنافورمیک به‌صورت جداگانه یا المانی درون لنز بهره می‌برند. در وهله‌ی اول و حین تصویر‌برداری، تصاویر آنامورفیک کشیده هستند و درادامه پس از پردازش در نرم‌افزار‌‌های مخصوص، آماده‌ی انتشار می‌شوند. به‌همین‌دلیل، برخی دوربین‌های فیلم‌برداری قابلیت تغییر فرم و نمایش حالت نهایی کلیپ‌های آنامورفیک را حتی حین فیلم‌برداری دارند که عملیات ثبت این دسته از کلیپ‌‌ها را تسهیل می‌بخشند.

Luminance Level

اگر مقالات پیشین زومیت درباره‌ی فیلم‌برداری حرفه‌ای را مطالعه کرده باشید، با سطوح روشنایی یا نوردهی و نحوه‌ی عملکرد آن ازطریق حسگر آشنا هستید. به‌طور خلاصه، دوربین‌ها بسته به مشخصه‌ی عمق بیت خود توانایی ثبت سطوح مختلفی از روشنایی را دارند که این مؤلفه در ۸ بیت برابر با ۲۵۶ سطح و در ۱۰ بیت برابر با ۱۰۲۴ سطح خواهد بود. باوجوداین، یکی از قابلیت‌های دوربین‌های حرفه‌ای توانایی کاربر در تنظیم بازه‌ی سطوح نوردهی است. به‌عنوان مثال، عموم کاربران نیمه‌حرفه‌ای فیلم‌برداری برای کاهش نیاز به عملیات پس‌پردازش از بازه‌ی ۱۶ تا ۲۳۵ بهره می‌برند؛ در‌صورتی‌که از حالت لاگ استفاده شود یا نیروهای فنی متخصصی برای پس‌پردازش وجود داشته باشد، بازه‌ی ۰ تا ۲۵۵ عموما انتخاب می‌شود.

زوم دیجیتالی (Pan)

استفاده از حسگر‌هایی با توانایی ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن بالا، فقط برای ساخت کلیپ‌های 4k، 6K یا حتی 8K به‌کار نمی‌رود. یکی از قابلیت‌هایی که اخیرا به دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای افزوده شده، امکان زوم یا پَن دیجیتالی است. در این حالت، دوربین بدون نیاز به حرکت و به‌واسطه‌ی رزولوشن چشمگیرش، حرکت بین دو قاب پیش‌تر انتخاب‌شده به‌وسیله‌ی کاربر یا زوم به بخشی معین را به‌ارمغان می‌آورد.

پاناسونیک Panasonic GH5s

ابزارهای مذکور تنها بخشی از بازه‌ی گسترده‌ی قابلیت‌های نرم‌افزاری و کمکی دوربین‌های حرفه‌ای و سینمایی برای فیلم‌برداران است تا نیاز‌های خود را درکنار سهولت زیاد، به بهترین نحو تأمین کنند. این قابلیت‌ها عموما در دوربین‌های فیلم‌برداری سینمایی یا انواع حرفه‌ای با برچسب قیمتی ۱۰ هزار دلاری وجود دارند. البته، به‌تازگی تجهیز برخی محصولات ارزان‌تر به این دسته از قابلیت‌ها را شاهد هستیم تا کاربران بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های سنگین، کلیپ‌های حرفه‌ای بتوانند بسازند. دوربین‌های پاناسونیک GH5 و GH5S برخی از این محصولات هستند که با قیمت ارزان‌تر از ۲۰۰۰ دلار بسیاری از قابلیت‌های کمکی مذکور در این مقاله را به مخاطبان ارایه می‌دهند. استفاده از مانیتور‌های اکسترنال حرفه‌ای با برچسب قیمتی حدودی ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلاری، یکی دیگر از راه‌حل‌های موجود برای ساخت کلیپ‌های حرفه‌ای یا فیلم‌های کوتاه با کمک قابلیت‌های بالا است.

شما سابقه‌ی استفاده از ابزار‌ها مذکور در این مقاله را دارید؟ قابلیت خاصی را می‌شناسید که در این مقاله ذکر نشده است؟ آن را با ما در میان بگذارید.



تاريخ : یک شنبه 5 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

شمارش خشک

ما معمولاً از سفر فضانوردان به فضا زمانی خبردار می‌شویم که سفینه‌ای پرتاب می‌شود گر چه امروز رسانه‌ها به پرتاب فضانوردان هم کمتر می‌پردازند. اما شاید مطلع نباشید که سرنشینان این سفینه‌ها برای رسیدن به این لحظه یعنی زمان پرتاب، سال‌ها آموزش می‌بینند و برای هر پرواز به فضا، ماه‌ها تمرین‌های دشوار را پشت سر گذاشته‌اند.

به گزارش ایسنا، تمرین‌هایی که حتی تا روزهای قبل از پرتاب ادامه دارد. یکی از این تمرین‌ها، "شمارش خشک" است. تقریباً همه ما با شمارش معکوس در زمان پرتاب آشنا هستیم اما تعداد کمی می‌دانند که این شمارش تنها به همان ثانیه‌ها ختم نمی‌شود و از ساعت‌ها قبل شروع شده‌اند.

به هر حال فضانوردان بارها و بارها باید ساعات قبل از پرتاب را در شبیه سازها تمرین کنند تا کاملاً بر همه شرایط مسلط شوند. از جمله آخرین تمرین‌ها، همین شمارش خشک است. تقریباً یک هفته مانده به روز پرواز، فضانوردان در برنامه‌ای تحت عنوان "شمارش خشک" شرکت می‌کنند.

طی این برنامه، آنها طبق برنامه مشخصی، از خواب بر می‌خیزید، پس از یک حمام آب گرم، صبحانه سبکی خورده و به ساختمانی می‌روند که لباس‌های فضایی شأن را بپوشند. بعد از آن که لباس‌های فضایی را به تن کردند، به سالن مخصوصی برده می‌شوند که ناو سایوز و موشک بالابرنده آن، آخرین مراحل آزمایش و پیکره بندی را می‌گذراند.

فضانوردان همانند یک پرواز واقعی، لباس مخصوص پوشیده و به داخل سایوز می خزید با کمک کارشناسان فنی در صندلی‌هایشان در وضعیت افقی، همانند زمان پرتاب جای می‌گیرید، در ناو بسته و عملیات بررسی دستگاه‌ها آغاز می‌شود. این کار حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. کلیه عملیات قبل از پرواز (به جز روشن کردن موتور موشک) همانند یک پرتاب واقعی صورت می‌گیرد. لوله‌های اکسیژن و کابل‌های ارتباطی وصل می‌شود، فضانوردان وضعیت لباس، دستگاه‌ها و کیفیت کار آنها را یک به یک گزارش می‌دهند. گویی که در انتظار آخرین ثانیه‌های شمارش معکوس و بلند شدن سفینه از سکوی پرتاب هستند.

در این حال کلیه مکالمات بین فضانوردان و "مرکز هدایت پرواز" با حضور کارشناسان ثبت و ضبط و بررسی می‌شود تا اگر اشتباهی رخ داده برطرف گردد. در مواردی حتی مراحل پرتاب نیز بازسازی و تمرین می‌شود.

انتهای پیام



تاريخ : شنبه 4 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

گروهی از پژوهشگران موفق شدند شنوایی را در موش مدل دارای ناشنوایی DFNB9 (یکی از رایج‌ترین فرم‌های ناشنوایی ژنتیکی مادرزادی) بازیابی کنند. افراد دارای ناشنوایی DFNB9، عمیقا ناشنوا هستند، زیرا آن‌ها دارای کمبودی در ژن کد‌کننده‌ی اتوفرلین هستند؛ پروتئینی که برای انتقال اطلاعات صوتی در سیناپس‌های سلول‌های حسی شنوایی ضروری است. دانشمندان با تزریق داخل حلزونی این ژن در یک مدل موش بالغ DFNB9، به‌طور موفقیت‌آمیزی عملکرد سیناپسی شنوایی و آستانه‌های شنوایی را به سطح نزدیک نرمال برگرداندند. این یافته‌هامسیر جدیدی برای آزمایش‌های ژن‌درمانی آینده در بیماران دارای DFNB9 خواهد گشود.

 

بیش از نیمی از نقایص شنوایی مادرزادی غیرسندرمی، دارای یک علت ژنتیکی بوده و حدود ۸۰ درصد از این موارد ناشی از فرم‌های اتوزومی مغلوب (DFNB) هستند. در حال حاضر، کاشت حلزون تنها گزینه‌ی درمانی بازیابی شنوایی در این بیماران است.

وکتورهای AVV، از امیدبخش‌ترین وکتورها برای ژن‌درمانی بیماری‌های انسانی محسوب می‌شوند. ژن‌درمانی مبتنی بر AAV، گزینه‌ی درمانی امیدوارکننده‌ای برای درمان ناشنوایی است اما کاربرد آن توسط یک پنجره‌ی درمانی باریک محدود می‌شود. در انسان‌ها، توسعه‌ی گوش داخلی در داخل رحم کامل می‌شود و شنوایی تقریبا در هفته‌ی بیستم بارداری ممکن می‌شود. علاوه‌بر‌این، فرم‌های ژنتیکی ناشنوایی مادرزادی در دوره‌ی نوزادی تشخیص داده می‌شوند. بر این اساس، باید در رویکردهای ژن‌درمانی در مدل‌های حیوانی این مسئله مدنظر قرار گیرد و کارایی ژن‌درمانی پس از توسعه‌ی کامل سیستم شنوایی ارزیابی شود. به‌عبارت دیگر، روش درمان باید ناشنوایی موجود را معکوس کند.

گوش

در تصویر بالا سمت چپ نمایشی از ساختار گوش انسان مشاهده می‌شود. امواج صوتی توسط گوش بیرونی که از لاله‌ی گوش و مجرای شنوایی خارجی تشکیل شده است، جمع‌آوری می‌شوند. گوش میانی که از پرده‌ی صماخ و استخوانچه‌های گوش تشکیل شده است، امواج صوتی را به گوش داخلی که دارای بخش حلزونی است، متتقل می‌کند. بخش حلزونی، ارگان شنوایی مسئول انتقال پیام‌های شنوایی به سیستم عصبی مرکزی است. تصویر سمت راست، نشان‌دهنده‌ی تصویر ایمونو‌فلورسانس از اپیتلیوم حسی شنوایی درون یک حلزون است که تحت ژن‌درمانی قرار گرفته است. سلول‌های پوشش داخلی دارای اتوفرلین به رنگ سبز دیده می‌شوند. اتوفرلین تقریبا در تمام این سلول‌ها قابل شناسایی است. قسمت بزرگ‌شده از تصویر ناحیه‌ای است که نشان‌دهنده‌ی یک سلول مویی درونی است که ژنی به آن منتقل نشده است.

دانشمندان از یک مدل موش DFNB9 (فرمی از ناشنوایی انسانی که ۸-۲ درصد از کل موارد نقایص ناشنوایی مادرزادی را شامل می‌شود) استفاده کردند. ناشنوایی DFNB9 توسط جهشی در ژن کد‌کننده‌ی اتوفرلین ایجاد می‌شود، پروتئینی که نقشی کلیدی در انتقال اطلاعات صوتی در سیناپس‌های سلول‌های مویی داخلی دارد.

موش‌های دارای جهش کمبود اتوفرلین عمیقا ناشنوا هستند زیرا با وجود نبود نقایص قابل تشخیص در اپیتلیال حسی، این سیناپس‌ها نمی‌توانند در پاسخ به تحریک صوتی ناقل‌ عصبی آزاد کنند. بنابراین موش‌های DFNB9 مدل مناسبی برای آزمایش کارآیی ژن‌درمانی ویروسی به‌شمار می‌روند.

از آن‌جایی که وکتورهای AAV دارای محدودیت ظرفیت بسته‌بندی DNA هستند (حدود ۴/۷ کیلوباز)، استفاده از این تکنیک برای ژن‌هایی که منطقه‌ی کدکننده‌ی آن‌ها (cDNA) به بیش از ۵ کیلوباز می‌رسد، دشوار است. منطقه‌ی کد‌کننده‌ی ژن اتوفرلین نیز طولی به‌اندازه‌ی ۶ کیلوباز دارد که خارج از این محدوه است. دانشمندان با ارائه‌ی رویکردی به‌نام راهبرد دوگانه‌ی AAV، بر این محدودیت غلبه کردند. در این رویکرد از دو وکتور نوترکیب مختلف استفاده می‌شود که یکی حاوی انتهای ۵ پریم ملکول cDNA اتوفرلین است و دیگری انتهای ۳ پریم آن را شامل می‌شود. تزریق داخل حلزونی جفت وکتور در موش بالغ موجب ترکیب مجدد دو قطعه و بازسازی منطقه‌ی کد‌کننده‌ی اتوفرلین شد. این امر درنهایت منجر به بازیابی طولانی‌مدت بیان اتوفرلین در سلول‌های مویی داخلی و سپس بازیابی شنوایی شد.

دانشمندان تأیید اولیه را برای انتقال ویروسی cDNA تقسیم‌شده در حلزون گوش با استفاده از دو وکتور به دست آوردند. این امر نشان می‌دهد که می‌توان از این رویکرد برای تولید اتوفرلین و اصلاح دائمی فنوتیپ ناشنوایی عمیق در موش استفاده کرد. این نتایج نشان می‌دهند که پنجره‌ی درمانی برای انتقال محلی ژن برای بیماران دارای ناشنوایی مادرزادی DFNB9 می‌تواند وسیع‌تر شود و امیدهایی را برای استفاده از این یافته‌ها برای درمان دیگر فرم‌های ناشنوایی فراهم می‌کند.



تاريخ : شنبه 4 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

ال‌جی در صفحه‌ی اینستاگرام خود از معرفی گوشی هوشمند 5G بی‌نظیری با پشتیبانی از اپراتور تلفن همراه اسپرینت خبر داد. پیش‌تر گفته شده بود که نام احتمالی پرچم‌دار 5G ال‌جی V50 ThinQ 5G است. ال‌جی با انتشار پستی در صفحه‌ی اینستاگرام خود نام ال‌ جی V50 ThinQ را تأیید کرد.

براساس آخرین اطلاعات منتشرشده از سوی غول فناوری کره‌جنوبی، انتظار می‌رود پرچم‌دار 5G ال‌جی با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، محفظه‌ای برای جلوگیری از بیش از حد گرم‌شدن گوشی معرفی شود. بهره‌مندی از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام باعث بهبود عملکرد ۴۵ درصدی دستگاه جدید ال‌جی نسبت به دستگاه معرفی‌شده در سال قبل با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام می‌شود.

ال جی وی 50 تین کیو

اما آخرین تصویر فاش‌شده ازطریق صفحه‌ی اینستاگرام ال‌جی خبر از لوازم جانبی جدیدی برای پرچم‌دار 5G غول فناوری کره‌جنوبی می‌دهد. اواخر دی‌ماه گفته شد، ال‌جی G8 با نمایشگر ثانویه‌ قابل اتصال معرفی می‌شود. اما تصاویر بعدی و رندرهای فاش‌شده‌ی بعدی این خبر را رد کرد. در تصاویر رندر ال‌ جی G8، خبری از گوشی تاشدنی یا نمایشگر ثانویه نیست. تیزر جدید فاش‌شده‌ی ال‌جی در اینستاگرام، اطلاعات جدیدی در مورد گوشی هوشمند ال‌جی وی ۵۰ تین‌کیو ارائه ‌می‌دهد. به‌نظر می‌رسد ال‌جی در صدد رونمایی دستگاه جدید با لوازم جانبی جدیدی است. ممکن است این سؤال پیش بیاید که ال‌جی با این کار چه هدفی را دنبال می‌کند؟ در صنعت گوشی‌های هوشمند تاشدنی‌، اول اسفندماه، گلکسی فولد، گوشی تاشدنی سامسونگ معرفی شد. انتظار می‌رود این گوشی هوشمند با قیمت ۱۹۸۰ دلار از ۶ اردیبهشت به بازار عرضه شود

براساس تیزر جدید فاش‌شده‌ی ال‌جی، باید منتظر رونمایی ال‌جی وی ۵۰ تین‌کیو با نمایشگر ثانویه‌‌ وصل‌شدنی باشیم. اگر واقعا چنین خبری صحت داشته باشد، انتظار می‌رود که نمایشگر ثانویه مانند کاور flip سنتی دستگاه باشد. قطعا طراحی دستگاهی با نمایشگر ثانویه‌ی دایمی، هزینه‌ی زیادی دربر خواهد داشت.

ال جی وی 50 تین کیو

در عمل نمایشگر ثانویه‌ی ال‌ جی V50 ThinQ، تجربه‌ای مشابه گوشی هوشمند اکسون ام زد‌تی‌ای برای کاربران ایجاد خواهد کرد. هرچند کاربران دستگاهی با حاشیه‌ی بسیار باریک‌تر در اختیار خواهند داشت. مهرماه ۱۳۹۶، زد تی ای از Axon M مجهز به دو نمایشگر و لولای میانی رونمایی کرد

تاریخ عرضه و هچنین قیمت ال‌جی V50 ThinQ هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده است. اپراتور تلفن همراه اسپرینت، این گوشی هوشمند را به‌صورت انحصاری در بازار ایالات متحده به‌فروش خواهد رساند. باوجودی که قیمت ال‌جی وی ۵۰ تین‌کیو هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، ولی به‌نظر می‌رسد باید منتظر عرضه‌ی آن در تابستان امسال با قیمت خرده‌فروشی ۱۰۰۰ دلار باشیم. باید منتظر باشیم ببینیم ال‌جی گوشی هوشمند خود را با چه مشخصات و قیمتی و در چه تاریخی به بازار عرضه خواهد کرد. 



تاريخ : شنبه 4 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

بنا بر قانونی که در سال گذشته پیشنهاد شد، تمامی خودروهای فروخته‌شده در اتحادیه اروپا ملزم به استفاده از یک سری سیستم‌های هوشمند خواهند شد. این طرح قرار است به‌زودی در پارلمان اروپا تصویب شود. انتظار می‌رود که با رای اعتماد به این طرح در ماه آینده، تمامی خودروها ملزم به پاس کردن قوانین جدید، تا سال ۲۰۲۲ شوند.
سیستم ترمز گیری هوشمند (AEB)

شورای امنیت حمل‌و‌نقل اروپا عقیده دارد که با اجرایی شدن این طرح، در طول ۱۵ سال جان ۲۵ هزار نفر حفظ خواهد شد. برخی از سیستم‌های هوشمند ضروری در خودروها شامل فهرست زیر می‌شوند.

  • سیستم‌های پیشرفته ترمز اضطراری خودکار
  • سیستم هشدار خروج از بین خطوط
  • راهنمای هوشمند سرعت
  • سیستم اینترلاک الکل
  • هشدار خواب‌آلودگی راننده
  • فلاشرها و ترمز توقف اضطراری
  • هشدار وجود موانع در دنده عقب
  • ضبط اطلاعات حادثه

تعدادی از این سیستم‌های هوشمند، به منظور دریافت ۵ ستاره ایمنی تست‌های یورو NCAP، در خودروهای امروزی قرار گرفته‌اند. در این طرح، خودروسازان باید اطمینان حاصل کنند که مردم بتوانند از سیستم‌های هوشمند نصب‌شده در خودروها، به‌صورت صحیح استفاده کنند.

همچنین سیستم‌ها باید طوری طراحی شوند که از حمله‌های سایبری در امان بمانند. تعدادی از این سیستم‌ها در ون‌ها و اتوبوس‌ها هم به‌صورت اجباری استفاده خواهند شد. متیو اَوری، مدیر بخش تحقیقات شرکت Thatcham می‌گوید:

این دلگرم‌کننده است که بسیاری از تکنولوژی‌ها اکنون به‌صورت استاندارد در خودروها استفاده می‌شوند. درواقع اکنون غیر‌ممکن است که بدون نصب ترمز اضطراری خودکار، ستاره ایمنی از NCAP دریافت شود.

 

 

سیستم ترمز گیری هوشمند (AEB)

 
 


تاريخ : شنبه 4 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

به نظر می‌رسد شایعات مطرح شده در رابطه با رونمایی از یک گوشی‌ هوشمند تاشدنی توسط هواوی در جریان MWC 2019 رنگ واقعیت به خود می‌گیرد، چراکه تصاویر این گوشی‌ هوشمند در بنرهای هواوی که در MWC نصب شده، رویت شده است. براساس اطلاعات ارائه شده این گوشی هوشمند میت ایکس ۵ جی نام دارد.

 

هواوی در ماه‌های اخیر بارها در رابطه با اینکه گوشی‌ هوشمند تاشدنی با پشتیبانی از فناوری 5G‌ ارائه خواهد کرد، صحبت کرده است. حتی تیزر تبلیغاتی و دعوتنامه‌ی این شرکت برای مراسم MWC 2019 نیز گویای این موضوع است که باید در انتظار گوشی‌ هوشمند تاشدنی از سوی هواوی باشیم. سامسونگ روز چهارشنبه طی مراسمی از گوشی‌هوشمند تاشدنی خود با نام گلکسی فولد رونمایی کرد، حال آنکه نسخه‌ی ۵ جی این محصول در آینده توسط سامسونگ رونمایی خواهد شد.

براساس آنچه که در بنرهای میت ایکس ۵ جی می‌توان مشاهده کرد، نحوه تاشدن گوشی‌هوشمند هواوی متفاوت است. برخلاف گلکسی فولد سامسونگ، نمایشگر گوشی میت ایکس ۵ جی به بیرون تا می‌شود، حال آنکه سامسونگ نمایشگر انعطاف‌پذیر را با مکانیزم تا شدن به درون در گوشی خود به کار گرفته است. البته گلکسی فولد از وجود دو نمایشگر بهره می‌برد، حال آنکه میت ایکس ۵ جی باتوجه‌به وجود یک نمایشگر که از بیرون تا می‌شود، یک نمایشگر خواهد داشت. کنفرانس هواوی فردا پنجم اسفندماه ساعت ۱۶:۳۰ برگزار خواهد شد و ما در زومیت این رویداد رو به‌صورت زنده پوشش خواهیم داد.



تاريخ : شنبه 4 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

زد‌تی‌ای، تولیدکننده‌ی چینی گوشی‌های هوشمند چند روز قبل اعلام کرد قصد دارد گوشی 5G خود را در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۹ میلادی و در تاریخ ۲۵ فوریه برابر با ۶ اسفندماه در بارسلونا رونمایی کند.

پیش‌تر نیز گفته شده بود که زد تی ای گوشی اکسون جدید و پرچم‌دار 5G خود را در کنگره جهانی موبایل معرفی می‌‌‌کند. البته مشخص نشده بود که باید منتظر دو گوشی هوشمند یکی اکسون جدید و دیگری گوشی هوشمندی با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G باشیم، یااینکه زد‌تی‌ای قصد دارد اکسون جدید را با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G معرفی کند. 

ZTE / زد تی ای

روز گذشته تیزر جدید دیگری از سوی تولیدکننده‌ی چینی به‌اشتراک گذاشته شد. تیزر جدید نیز نمی‌‌تواند پاسخگوی همه‌ی سئوالات علاقه‌مندان به برند زد‌تی‌ای باشد تنها اطلاعاتی که تیزر در اختیار قرار می‌دهد، قابلیت اتصال به شبکه‌ی پرسرعت 5G و بهره‌مندی دستگاه از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ است. اما هنوز معلوم نیست که باید منتظر گوشی اکسون جدید باشیم یا زد‌تی‌ای قصد دارد سری جدیدی از گوشی‌های هوشمند 5G را به بازار عرضه کند. 

زد‌تی‌ای بحران بزرگی را پشت سرنهاده است و همان‌طور که می‌دانید به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفت. اما اکنون با تمرکز بر تولید دستگاه‌هایی با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G، مسیر تازه‌ای را آغاز کرده است. در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۹، شاهد معرفی گوشی هوشمندی از نوبیا نیز خواهیم بود. انتظار می‌رود این گوشی هوشمند از سری گوشی‌های انعطاف‌پذیر باشد و همانند دستبند به مچ دست بسته شود. 



تاريخ : شنبه 4 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

انتظار می‌رود سونی در کنفرانس جهانی موبایل و در تاریخ ۲۵ فوریه برابر با ۶ اسفندماه، از سری جدید گوشی‌های هوشمند خود رونمایی کند. اما به‌نظر می‌رسد علاقه‌مندان به محصولات این برند لازم نیست تا روز رونمایی منتظر بمانند.

91Mobiles، مشخصات، تصاویر و قیمت گوشی‌های هوشمند جدید سونی را به‌صورت غیررسمی به‌اشتراک گذاشته است. براساس آخرین اطلاعات منتشرشده ازسوی این وب‌سایت فناوری، سونی قصد دارد در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۹ از چهار گوشی هوشمند جدید سونی پرچم‌دار اکسپریا وان، میان‌رده‌های اکسپریا ۱۰، اکسپریا ۱۰ پلاس و گوشی هوشمند پایین‌رده‌ی اکسپریا L3 رونمایی کند. 

 

ایوان بلس، افشاگر معروف نیز، پیش‌تر اطلاعاتی در مورد نام گوشی‌های هوشمند جدید سونی به‌همراه تصاویری از اکسپریا وان، اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰پلاس منتشر کرده بود. همچنین در خبری دیگری گفته شده بود که اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس؛ میان‌رده‌های جدید سونی با نامی متفاوت خواهند بود.

باتوجه به تصاویر فاش‌شده از گوشی‌های هوشمند جدید سونی، به‌نظر می‌رسد ژاپنی‌ها تغییرات زیادی در طراحی گوشی‌های اکسپریا نداده‌اند و هر چهار گوشی هوشمند جدید با کمی تغییرات جزئی در طراحی نسبت به اکسپریا XZ2 واکسپریا XZ3 که سال گذشته معرفی شدند، به بازار عرضه خواهند شد. انتظار می‌رود گوشی‌های هوشمند جدید سونی با لبه‌های فلزی دارای انحنا، حسگر اثر انگشت جانبی و حاشیه‌های بزرگ معرفی شوند. باتوجه به طراحی تمام صفحه‌ی گوشی‌های هوشمند بازار، عرضه‌ی دستگاهی با حاشیه‌ی بزرگ، طراحی ناامیدکننده‌ای است. 

البته سونی قصد دارد دستگاه‌های بالارده‌ی خود را کشیده‌تر و با نسبت تصویر ۲۱ به ۹ معرفی کند و آن ر‌ا Cinema wide نامیده است. چنین گوشی‌های هوشمندی برای تماشای فیلم و تلویزین مناسب هستند. باید ببینیم چنین طراحی در استفاده‌‌ی روزانه‌ی گوشی‌های جدید ه تاثیری خواهد داشت یا نه. وبسایت 91Mobiles، مشخصات و تصاویر جدیدی از گوشی‌های هوشمند جدید سونی فاش‌ کرده است. 

اکسپریا وان سونی

سونی اکسپریا وان

انتظار می‌رود سونی اکسپریا وان با نمایشگر ۶.۵ اینچی 4K HDR OLED با نسبت تصویر ۲۱ به ۹ با قابلیت تصویربرداری 4K HDR با فرمت ۲۱ به ۹ و قابلیت تصویربرداری سوپر اسلوموشن معرفی شود. سونی اکسپریا وان به‌همراه سه دوربین با لنز ۱۲ مگاپیکسلی به بازار عرضه خواهد شد. یکی از لنزهای دوربین، معمولی واید، لنز دوم سوپر واید و لنز سوم تله‌فوتو به‌‌همراه سیستم لرزش‌گیر OIS خواهد بود. همچنین دوربین‌های دستگاه از فناوریDual-pixel برای گرفتن تصاویر در نور کم بهره می‌برند.

سونی اکسپریا وان از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام، حافظه‌ی رم ۶ گیگابایتی  حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی بهره می‌برد که با استفاده microSD می‌تواند تا ۵۱۲ گیگابایت افزایش یابد. همچنین گوشی‌ هوشمند بالارده‌ی سونی با باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی با فناوری شارژ سریع، قابلیت اتصال به ‌شبکه‌ی 4G LTE، امکان استفاده از دو سیم‌کارت و پورت USB Type-C به بازار عرضه خواهد شد. سونی اکسپریا وان با نسخه‌ی سیستم‌عامل اندروید ۹ پای جعبه‌گشایی خواهد شد و از اول ماه ژوئن با قیمت تقریبا ۱۰۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد.

اکسپریا 10 و اکسپریا 10 پلاس سونی

سونی اکسپریا ۱۰ و سونی اکسپریا ۱۰ پلاس

سونی اکسپریا ۱۰ با نمایشگر ۶ اینچی FULL HD+ با نسبت تصویر ۲۱ به ۹، تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۳۰ کوالکام، حافظه‌ی رم ۳ گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی ۶۴ گیگابایتی قابل ارتقا، دوربین دوگانه در پنل پشتی، یکی ۱۳ مگاپیکسلی و دیگری ۸ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی، همچنین باتری ۲۸۷۰ میلی‌آمپر ساعتی معرفی خواهد شد. 

سونی اکسپریا ۱۰ پلاس با نمایشگر ۶.۵ اینچی full HD+ با نسبت تصویر ۲۱ به ۹، تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۳۶ کوالکام، حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی ۶۴ گیگابایتی قابل ارتقا، دوربین دوگانه در پنل پشتی، یکی ۱۲ مگاپیکسلی و دیگری ۸ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی، همچنین باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی معرفی خواهد شد. 

هر دو دستگاه‌ میان‌رده‌ی سونی از حسگر اثر انگشت جانبی و سیستم‌عامل اندروید پای بهره می‌برند. همچنین هر دو دستگاه در ماه آوریل به بازار عرضه خواهند شد. سونی اکسپریا ۱۰ با قیمت ۳۹۹ دلار و سونی اکسپریا ۱۰ پلاس با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش خواهند رسید. 

اکسپریا L3

سونی اکسپریا L3

سونی اکسپریا L3 با نمایشگر ۵.۷ اینچی، HD + با نسبت تصویر ۱۸ به ۹، تراشه‌ی مدیاتک ۶۷۶۲، حافظه‌ی رم ۳ گیگیابایتی معرفی خواهد شد. این دستگاه از دوربین دوگانه در پنل پشتی، یکی ۱۳ مگاپیکسلی و دیگری ۲ مگاپیکسلی به بازار عرضه خواهد شد. همچنین دوربین سلفی اکسپریا L3 نیز  ۸ مگاپیکسلی خواهد بود. دستگاه جدید سونی، با باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی، سیستم‌عامل اندروید اوریو و از ماه آوریل با قیمت ۱۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد. 

Xperia 1

همان‌طور که گفته شد، پیش‌تر نیز ایوان بلس افشاگر معروف تصویری فاش‌شده از سونی اکسپریا وان به‌اشتراک گذاشته بود. در رندر فاش‌شده، گوشی هوشمند بالارده‌ی سونی با رنگ بنفش دیده می‌شود. 



تاريخ : شنبه 4 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

از هنگامی که شایعات در مورد ساخت کارت گرافیک GeForce GTX 1660 Ti انویدیا شروع شد، گمانه‌زنی‌هایی هم در مورد عرضه‌ی قریب‌الوقوع کارت‌های رده پایین‌تر GeForce GTX 1660 و GTX 1650 وجود داشت. درحالی‌که هنوز انویدیا اخبار رسمی در تأیید عرضه‌ی کارت GeForce GTX 1660 منتشر نکرده، منابع خبری سایت VideoCardz's industry تأیید کرده‌اند که انویدیا در حال آماده‌سازی کارت گرافیک GeForce GTX 1650 است. 

بنابر اخبار رسیده، کارت گرافیک GTX 1650 جانشینی برای کارت کنونی Geforce GTX 1050 خواهد بود. درست مثل دیگر کارت‌های GTX سری ۱۶ انویدیا، کارت گرافیک GTX 1650 هم با معماری جدید تورینگ ساخته شده؛ اما از ویژگی رهگیری پرتو آنی بی‌بهره است. شایعاتی در مورد استفاده از تراشه‌ی سیلیکون TU117 در این کارت گرافیک وجود دارد؛ تراشه‌ای که با فناوری ساخت ۱۲ نانومتری توسط شرکت تایوانی TSMC ساخته شده است. 

geforce gtx

با وجود این اخبار، تاکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی از کارت پایین‌رده‌ی GTX 1650 افشا نشده است. مشخصات این کارت در حد حدس و گمان باقی مانده، اما کارشناسان بر سر وجود ۸۹۶ یا ۱۰۲۴ هسته‌ی CUDA در این کارت اتفاق نظر دارند. بنابر آخرین توییت تیم TUM_APISAK، سرعت کلاک پایه‌ی این کارت ۱۴۸۵ مگاهرتز است که ۱۵ مگاهرتز کمتر از GeForce GTX 1660 Ti محسوب می‌شود. این کارت گرافیک ممکن است مجهزبه ۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR5 باشد، حافظه‌ای که احتمالاً با فرکانس ۲۰۰۰ مگاهرتز و پهنای باس ۱۲۸ بیتی کار خواهد کرد. 

با این فرض که شرکت انویدیا از همان توان طراحی حرارت  GTX 1050 در این مدل جدیدتر نیز استفاده کند، کارت گرافیک GTX 1650 ممکن است با توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۷۵ وات، توان مورد نیاز خود را بدون نیاز به کانکتورهای خارجی و مستقیماً ازطریق اسلات PCIe تأمین نماید. 

بنابر ادعای سایت HardOCP در ماه گذشته، انویدیا این کارت گرافیک را در اواخر ماه مارس با قیمت ۱۷۹ دلار عرضه خواهد کرد. درحالی‌که قیمت اولیه‌ی کارت گرافیک GeForce GTX 1050 حدود ۱۰۹ دلار بود، باید منتظر ماند و دید که توجیه‌پذیری اقتصادی کارت گرافیک جدید GeForce GTX 1650 نسبت به برادرش چگونه خواهد بود.



تاريخ : شنبه 4 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

از تاریخ ۱۴ ژانویه، ارزش سکه‌ی دیجیتال بایننس (BNB) از ۵.۵۴ دلار به ۹.۷ دلار افزایش‌ یافته که معادل با رشد ۷۵ درصدی دربرابر دلار آمریکا است. طیق ارزیابی‌ها، ‌درست در همین دوره ارزش بازار ارزهای دیجیتال به‌آهستگی سه میلیارد دلار کاهش یافت و از ۱۲۴ میلیارد دلار به ۱۲۱ میلیارد رسید.

BNB نسبت به سایر ارزهای دیجیتال عملکرد بسیار بهتری دارد و از حاشیه‌ی سود پایداری نیز برخوردار است. این ارز برای اولین‌بار در تاریخ خود موفق شد با رکورد رشد ۶ درصدی در طول یک روز، به یکی از ۱۰ ارز برتر دیجیتال تبدیل شود.  

The valulation of the Crypto Market

علت صعود ارز بایننس چیست و وضعیت بازار دارایی‌های دیجیتال چگونه است؟

عوامل اصلی افزایش قیمت سکه‌ی بایننس، فاکتورهای پایه‌ای هستند؛ مانند کاهش ارز در گردش (عرضه)، کسب‌وکار چند میلیارد دلاری که پشت این ارز قرار دارد، عملکرد بایننس در بازار خرسی (بازار نزولی) و چشم‌انداز صرافی غیرمتمرکز.

در تاریخ ۱۶ ژانویه تیم بایننس بخشی از توکن‌های این شرکت را به ارزش ۹.۴ میلیون دلار سوزاند. سوزاندن ارزها یا توکن‌های دیجیتال، به فرایندی گفته می‌شود که در آن بخشی از سکه‌ها یا ارز مذکور برای همیشه از موجودی در گردش حذف و خارج می‌شوند. چانگ پنگ ژائو مدیرعامل بایننس گفت:

فرایند سوزاندن به پایان رسید. به یاد دارم وقتی برای اولین‌بار حجمی از بایننس معادل با یک‌ونیم میلیون دلار را سوزاندم، بسیار عصبی بودم. حالا، البته هنوز هم عصبی هستم! این سریع‌ترین راه برای صرف پول است!

Binance burns the circulating supply of BNB

زمان سوزاندن سکه‌ها، با رالی کوتاه‌مدت BNB مصادف شد. از تاریخ ۱۶ ژانویه و حذف ۱.۶۲۳.۸۱۸ توکن BNB، قیمت این دارایی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش‌یافته است.

 هر سه ماه یک‌بار، بایننس میزانی از BNB در گردش را با استفاده از سود حاصل از صرافی می‌سوزاند.

یادآوری می‌کنیم که توکن‌های BNB در ابتدا به‌عنوان ابزاری برای تأمین مالی بایننس که هنوز شرکتی نوپا و در مراحل اولیه‌ی کار خود بود، منتشر شدند. پس‌ازاینکه بایننس موفق شد شهرت خود را به‌عنوان یک صرافی سطح بالا و معتبر ثبت کند، ۲۰ درصد از سود شرکت را به بازخرید و سوزاندن BNB اختصاص داد و با این کار، حجم سکه‌های در گردش را پایین آورد. بایننس در مقاله‌ی سفید خود می‌نویسد:

ما هر سه ماه، ۲۰ درصد از سود شرکت را به خرید BNB و نابود کردن آن‌ها اختصاص می‌دهیم، تا زمانی‌که ۵۰ درصد از کل BNB را بازگردانیم. کلیه‌ی تراکنش‌های خرید و بازگرداندن سکه‌ها، روی بلاک‌چین اعلام می‌شوند. ما درنهایت MM۱۰۰ از BNB را از بین می‌بریم و MM۱۰۰ آن را باقی می‌گذاریم.

همان‌طور که پاداش استخراج بیت کوین هر دو سال یک‌بار نصف می‌شود (Halvening)، افزایش قیمت BNB نیز ناشی از کاهش عرضه‌ی در گردش است. ماه گذشته نیز با افزایش تقاضا برای BNB و کاهش عرضه‌ی آن، قیمت این ارز بیش از ۷۵ درصد افزایش یافت.

ارزش BNB نسبت به بالاترین نقطه‌ی اوج تاریخ خود ۶۱ درصد کاهش‌یافته و همچنان بهترین عملکرد را در بازار نزولی دارایی‌های دیجیتال دارا است.

Binance Q1 2019 Coinburn and Previous Coinburns

هفته‌ی گذشته بازار ارزهای دیجیتال شاهد بالا رفتن اصلاحی قیمت‌ها بود که این امر، از فاکتورهای فنی ناشی می‌شد. در تاریخ ۹ فوریه ارزش بازار در طول یک‌شب (درواقع طی چند ساعت) حدود ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافت و باعث شد برخی از دارایی‌ها مانند لایت کوین و EOS افزایش قیمت ۲۰ درصدی را تجربه کنند.

بااین‌حال در کوتاه‌مدت، معامله گران قانع نشده‌اند که صعودی که از روز شنبه شروع‌شده، در طول هفته‌های آتی نیز ادامه می‌یابد. یکی از تجار می‌گوید:

ازنظر من صعود قیمتی یک‌روزه، اتفاق فوق‌العاده‌ای نیست. من ترجیح می‌دهم پیش از آنکه به‌خاطر تغییر ساختار بازاری با فرکانس بالا هیجان‌زده شوم، یک HH (صعودهای متوالی) را شاهد باشم. درست است که ما در طول یک هفته افزایش قیمت داشتیم، اما پیش‌ازاین هم در بازار نزولی چنین افزایش موقتی را تجربه کرده بودیم.

یکی از معامله‌گران با نام DonAlt نیز یادآوری می‌کند که باتوجه‌به روند نزولی طولانی‌مدت دارایی‌های دیجیتال، انتظار افزایش مداوم نرخ‌ها ریسک بزرگی خواهد بود.



تاريخ : شنبه 4 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 513 514 515 516 517 ... 3356 صفحه بعد