موسسهی SAE را میتوان معتبرترین سازمان فعال در توسعه و استانداردسازی تکنولوژیهای نوین خودرویی دانست. این موسسه هر ساله به بررسی و معرفی جدیدترین دستاوردهای بشر در زمینهی حمل و نقل و خودرو میپردازد. طبق سنت همهساله، SAE در سال ۲۰۱۶ نیز برترین تکنولوژیها و ابداعات شرکتهای مختلف را در صنعت خودروسازی معرفی کرده است که پیش از این تعدادی از آنها را معرفی کرده بودیم. در ادامه نیز میتوانید از سایر تکنولوژیهای برتر سال ۲۰۱۶ مطلع شوید.
خودروی گلف هوشمندشدهی IAV
این تکنولوژی چیست
همان خودروی معمول فولکس واگن گلف اما به همراه تعدادی سنسور و برنامههای نرم افزاری مرتبط است.
چه کاری انجام میدهد
از تکنولوژی سیستم رانندگی خودکار (Autopilot) تسلا استفاده میکند که شامل زیر است: کروز کنترل تطبیقی (adaptive cruise control)، سیستم حفظ خودرو در مسیر (Lane keeping system) و تغییر مسیر در بزرگراهها ( highway lane changing sysem) زمانی که راننده راهنما را روشن میکند.
نقاط قوت
گروه مهندسی IAV نشان داد که میتوان خودروی استاندارد گلف را با نصب تجهیزات مختلف به خودرویی نیمه خودکار تبدیل کرد. تمامی وسایل مورد نیاز و کامپیوترها در صندوق عقب خودرو تعبیه شده است تا عمکلرد این تکنولوژی به سادگی قابل تغییر و بروزرسانی باشد؛ به عنوان مثال میتوان در آینده کاربردهای دیگری مانند اعلام هشدار خطر به راننده هنگامی که عابران پیادهای از گجت پوشیدنی مایکروسافت Band استفاده میکنند و استفادهی راننده از دستیار صوتی مایکروسافت، یعنی کورتانا. هنگامی که یک مشتری تصمیم میگیرد که از قابلیتهای افزودهای بهره ببرد، میتوان با تعبیهی چیپستها و تجهیزات مورد نیاز در صندوق عقب خودروی وی، چندین قابلیت کاربردی را به خودرو افزود.
زمان تجاری شدن
یک تا سه سال
فرآیندهای فرم دهی فلز در آزمایشگاه شمال غربی اقیانوس آرام
این تکنولوژی چیست
فرآیندی جدید برای اتصال ورقهای آلومینیومی با ضخامت گوناگون به یک صفحه یکنواخت جوشکاری شده (TWB) تا اینکه بتوان پرسکاری را روی آن انجام داد. همچنین این تکنولوژی شامل فرم دهی به وسیله گازهای داغ برای تولید اشکال پیچیده در فلزهای با استحکام بالا میباشد.
چه کاری انجام میدهد
موجب کاهش وزن قطعات فلزی میشود
نقاط قوت
TWB: جوشکاری لیزر فولادها با ضخامت متفاوت به منظور بهینهسازی مقاومت محلی در اغلب موارد امری متداول است ولی آلومینیوم نمیتواند حرارت بالا را در حین جوشکاری تحمل کند به همین علت از فرآیند پرس استفاده میکنند. دپارتمان انرژی آزمایشگاه ملی شمال غربی اقیانوس آرام نوعی فرآیند جوشکاری اغتشاشی اصطکاکی ابداع کردهاند که میتواند ورقهای آلومینیوم ۵۱۸۲ به ضخامت یک و دو میلیمتری را با سرعت۹.۸ فوت در هر دقیقه به هم متصل کند. ساخت پنل داخلی درب خودرو (در نزدیکی لولا کمی ضخیم و در بقیه نقاط ضخامت کمی دارد) با این روش ۶۲ درصد سبکتر و ۲۵ درصد ارزان قیمتتر نسبت به پنل های درب معمول انجام خواهد شد.
فرم دهی با گاز داغ: اتصال دو ورق مسطح فلزی با جوشکاری بسیار سادهتر از پرس دو ورق به یکدیگر است، مانند منیفولد گاز خروجی. با ابداع PNNL، هر نوع ورق فلزی را میتوان به هم جوش داد. در این روش ابتدا فلز را تا دمای نصف نقطهی ذوب آن حرارت میدهند و در ادامه گاز آرگون را با فشار 100 psi بر روی فلز داغ هدایت میکنند. یا اینکه لایههای ورق را با جوشکاری نقطهای در کنار یکدیگر به هم متصل میکنند و گاز آرگون را به قسمتهای دیگر میرسانند. ورقهای تیتانیومی که با این روش جوشکاری شدهاند جایگزین لانه زنبوری آلومینیومی مورد استفاده در کف هواپیما میشود. همچنین روش فرمدهی با گاز داغ در فرآیند فرم دهی کشش عمیق فلز منیزیوم بسیار کاربرد دارد.
زمان تجاری شدن
به زودی جنرال موتورز و شرکت LLC با هم برای گسترش جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی همکاری میکنند. روش TWB گواهینامههای لازم را برای تولید دریافت کرده و روش فرم دهی با گاز داغ نیز در آیندهای بسیار نزدیک مجوز لازم را دریافت خواهد کرد.
خودروی AMIE آزمایشگاه ملی Oak Ridge
این تکنولوژی چیست
خودروی تولید شدهی دپارتمان تولید فزایندهی انرژی یکپارچه شده (Additive Manufacturing Integrated Energy- AMIE).
چه کاری انجام میدهد
نمایش قابلیتهای تولید فزاینده (پرینت سه بعدی) در کنار نمایش خودرویی هیبرید پلاگین که از گاز طبیعی برای حرکت استفاده میکند و انرژی خورشیدی را در طول روز ذخیره کرده و از آن هنگام شب بهره میبرد.
نقاط قوت
هم خودرو و هم خانهی کوچک (بخش دریافت و ذخیرهی انرژی خورشیدی) بهگونهای طراحی شدهاند تا در کنار یکدیگر به خوبی کار کنند. خانه از پنلهای خلا و ارزان قیمتی استفاده میکند و سلولهای خورشیدی ۳.۲ کیلووات نیز بالای آنها نصب شده است. با استفاده از تکنولوژی شارژ سریع سطح ۲ بدون سیم دو سویه، توان اضافی در هنگام اوج تابش خورشید در باتریها ذخیره میشود؛ هنگامی که تابش خورشید به حداقل خود میرسد، خودرو از انرژی ذخیره شده بهره خواهد برد.
زمان تجاری شدن
خودرویی که در اینجا ساخته شده است هیچ وقت فرصت ورود به بازار را نخواهد یافت ولی شارژر بدون سیم سطح ۲ و دو سویه، ممکن است در سالهایی نه چندان دور در خودروهای هیبریدی و برقی مشاهده شود.
Jatco CVT7
این تکنولوژی چیست
آخرین تغییرات در سیستم انتقال قدرت پیوسته متغیر تسمهای Van Doorne، مناسب برای خودروهای ۱.۸ لیتری یا کمتر دیفرانسیل جلو است.
چه کاری انجام میدهد
افزایش نسبت دنده تا ۸.۷ که موجب سبکتر شدن ۱۳ درصدی، باریکتر شدن ۱۰ درصدی عرض محفظه جعبهدنده و تولید اصطکاک کمتر به میزان ۳۰ درصد است. در نهایت بهبود ۳ درصدی مصرف سوخت در سیکل NEDC مشاهده میشود.
نقاط قوت
با جایگزینی تسمه با انواع زنجیر متشکل از قطعات کوچک متصل به هم، تسمه میتواند محکمتر دور اجزاء بسته شود، قطر کمتری داشته باشد و با افزایش سفتی پولیها نیز میتواند به خوبی و بدون نیاز به فشار هیدرولیکی اضافی، کار کند. بنابراین با استفاده از این تسمه هزینهی ناشی از اضافه شدن پمپ هیدرولیکی حذف میشود و صرفهی اقتصادی این تسمه بیشتر میشود.
زمان تجاری شدن
این محصول در حال حاضر بر روی برخی محصولات شرکت نیسان اعم از خودروی خاص بازار چین لانیا (Lannia)، نصب شده است.
Eastman Saflex Q series Wedge PVB
این تکنولوژی چیست
شیشه جلوی خودروی گوهای شکل که لایه داخلی آن از جنس پی وی سی بوتیرال (polyvinyl butyral) است و برای نمایشگرهای هدآپ کاربرد دارد.
چه کاری انجام میدهد
از دو بینی یا سایه بینی که هنگام نمایش تصاویر موجود بر روی شیشه جلو توسد هدآپ دیسپلی (HUD) رخ میدهد جلوگیری میکند، مخصوصاً زمانهایی که زاویه دید خیلی کم یا خیلی زیاد است (برای افراد کوتاه قد و قد بلند).
نقاط قوت
برای خودروسازانی که از تکنولوژی HUD استفاده میکنند و قصد دارند تا واقعیت افزوده را بر روی شیشه جلوی خودروی خود نشان دهند (مانند زمانی که سیستم ناوبری جاده را با استفاده از فلشهای جهتی رنگی روی شیشهی جلو نمایش میدهد تا راننده راحتتر به مقصد خود برسد)، مشکل سایه بینی یا دو بینی برای افراد مختلف یکی از چالشهای بزرگ محسوب میشود. این شیشه جلوی گوهای شکل با لایه داخلی مخصوص این مشکل را به طور کامل برطرف میکند.
زمان تجاری شدن
فرآیند تولید این شیشه مهیا است و تنها نیاز به همکاری یکی از شرکتهای خودروساز برای برنامهریزی استفاده از آن دارد.
FEV 3-cylinder Mockup
این تکنولوژی چیست
یک بستر آزمایش برای تحقیق و توسعه در راستای کوچکسازی و کاهش سرعت دورانی موتورهای احتراق داخلی است.
چه کاری انجام میدهد
از یک یاتاقان غلتشی برای میل بادامک و ابتدا و انتهای میل لنگ و یک یاتاقان ژورنال کم اصطکاک در بین آنها، محفظه تراکم دو مرحلهای متغیر و یک دسته موتور فعال به منظور کاهش نویز و ارتعاشات در این دستگاه تست استفاده شده است.
نقاط قوت
کوچک سازی اندازه (حجم) موتور احتراق داخلی و کاهش سرعت دورانی آن یکی از بیشمار راههایی است که خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کربن دی اکسید به کار میگیرند. ایدهی FEV بر تحقیقات موتورهای احتراق داخلی یک سیستم نظارتی بر الگوی تزریق اسپری سوخت و انتشار شعله (انفجار) در نقاط مختلف محفظه احتراقی است. استفاده از یاتاقان غلتشی برای میل بادامک و میل لنگ موجب کاهش 3 تا 4 درصدی مصرف سوخت میشود ولی به قیمت زیاد شدن سر و صدای موتور احتراقی. این دستگاه تست موتور راهی برای مقابله برای این چالشها در اختیار پژوهشگران قرار میدهد.
زمان تجاری شدن
المانهای متعددی در بلند مدت دخیل هستند ولی موتور احتراقی با نسبت تراکم متغیر سال گذشته رونمایی شد و انتظار میرود تا در محصولات سال ۲۰۲۰ در دسترس قرار گیرد.
Pittsburgh Glass Works Sungate EP
این تکنولوژی چیست
شیشه ی جلوی مخصوص برای دفع اشعهی مادون قرمز.
چه کاری انجام میدهد
گرمای داخل کابین که بر اثر نفوذ تابش نور خورشید از طریق شیشه به آن حاصل میشود را از ۳۲ درصد به ۳ درصد کاهش میدهد.
نقاط قوت
استفاده از ورقهای نازک نقره برای جلوگیری از تابش نور آفتاب، میزان انتقال نور به داخل کابین را ۷۰ درصد کاهش میدهد. استفاده از این تکنولوژی موجب کاهش شدید استفاده از سیستمهای سرمایشی خودرو میشود (عاملی که به طور رسمی در محاسبه مصرف سوخت و انتشار آلایندگی دخیل نمیشود) بنابراین میتواند به میزان ۳ گرم در هر مایل از کربن دی اکسید منتشر شده از خودروهای سواری و ۴.۳ گرم در هر مایل از کربن دی اکسید منتشر شده از خودروهای سنگین کاست. البته این تکنولوژی امکان استفاده از مواد ارزان قیمت در فضای داخلی خودرو را نیز ممکن میکندزیرا با تابش کمتر نور خورشید و آسیب کمتری به تریم داخلی وارد میشود.
زمان تجاری شدن
PGW اعلام کرده است که در حال حاضر با یکی از خودروسازان در فاز توسعهی نهایی این محصول قرار دارد. بنابراین میةوان انتظار داشت که حضور این شیشه را حداقل در یک خودرو و در سالهای آتی شاهد باشیم.
FEV 5DCT transmission
این تکنولوژی چیست
یک جعبه دنده ارزان قیمت، با بازدهی بالا برای بازارهای در حال توسعه.
چه کاری انجام میدهد
کیفیت مناسب تعویض دنده در جعبه دندههای خودکار سیارهای را به همراه بازده بالای جعبه دندههای دستی در اختیار کاربر میگذارد.
نقاط قوت
با تجمیع یاتاقانهای بدون قفسه، هماهنگ کنندهها (synchronizers)، سیستم قفل پارک، مجموعه کلاچ تَر دوگانه و قطعات دیگر موجب شده تا جعبهدندهی پنج سرعته جمع و جور دو کلاچه یکی از مناسبترین گزینهها برای خودروهای شهری در بازار امروز خودروها باشد.
زمان تجاری شدن
تولید قطعات پیشرفته میتواند دستیابی این جعبه دنده به بازار را تسهیل کند.
Inficon Ecotec E3000
این تکنولوژی چیست
یک دستگاه چند کارهی نشتی یاب.
چه کاری انجام میدهد
این دستگاه میتواند کوچکترین نشتی در سوخت و مایع خنک کننده کولر خودرو را با نصب آن در انتهای خطوط مونتاژ خودرو، پیدا کند. این دستگاه از آتش سوزی، سوراخ شدن لایه اوزون و کاهش عملکرد خنک کاری کولر جلوگیری میکند.
نقاط قوت
تا به حال دستگاه واحدی وجود نداشته است که بتواند نشتی بنزین و مایع خنک کننده کولر را به صورت همزمان تشخیص دهد؛ مگر دستگاههایی که نشتی مایع شستشوی، خنک کننده رادیاتور و غیره را به صورت جداگانه تشخیص میدهد. این دستگاهها بسیار کند هستند و مناسب نشتیهای بسیار کم نیستند. به طور مثال نفوذ آب به محفظه روغن کوپلینگ به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا ایجاد حباب کند. تأمین کننده قطعات به شما تضمین میدهد که این اجزاء هیچ گونه نشتی ندارند ولی کارخانه میبایست آنها را بررسی کند تا ارتباط میان قطعات با اتصالاتی که در کارخانه به آنها متصل شده است، فاقد هر گونه درز و نشتی است. داشتن یک نشتیسنج قابل اطمینان واحد برای سوخت و مواد خنک کننده بسیاری از امور را ساده و سریع میکند.
زمان تجاری شدن
سخت افزار آنالیز گاز مورد نیاز برای استفاده در این نشتییاب، پیشتر ساخته شده است. بنابراین این دستگاه در حال حاضر آمادهی تولید است.
نظر شما در رابطه با بهترین تکنولوژیهای دنیای خودرو در سال ۲۰۱۶ چیست؟
.: Weblog Themes By Pichak :.