کیوشی فوجیوارا، مدیر بخش تحقیق و توسعهی شرکت مزدا، امروز در نمایشگاه خودروی لسآنجلس، در مصاحبه با خبرگزاری استرالیایی گفت که اگر قیمت فناوری باتریها کاهش یابد، ظرفیت تولید و استفاده از خودروهای الکتریکی بالا خواهد رفت.
این برند ژاپنی احتمالا با شرکت تویوتا به منظور تولید خودروهای الکتریک کمحجم و جمعوجور همکاری خواهدکرد و یک پیشرانهی دوار و کوچک را به کار خواهد برد.
فوجیوارا در ادامه گفت:
احتمالا تا سال ۲۰۲۰، خودروهای تمام الکتریکی، ۵ الی ۱۰ درصد از فروش کل خودروها را تشکیل خواهند داد در حالیکه مقدار ۹۰ تا ۹۵ درصد آنان همچنان موتورهای احتراق داخلی هستند. از این رو موتورهای احتراق داخلی مهمترین فناوری در تمام دنیا به شمار میرود. البته به طور قطع به خودروهای الکتریک نیاز داریم. همان طور که میدانید، منبع انرژی کشور نروژ تماما از آب تامین میشود. این به این معنا است که در کشور نروژ، از جنبه تولید دیاکسیدکربن، خودروهای الکتریکی ترجیح داده میشوند اما این وضعیت در کشورهای چین و آمریکا صادق نیست. از این رو ما تمرکز ما بر روی موتورهای احتراق داخلی است اما در برخی مناطق نیاز به خودروهای الکتریکی داریم. از این رو در سال ۲۰۱۹ خودروهای الکتریکی خود را معرفی خواهیم کرد.
وی در ادامه افزود:
اینکه اولین خودروی الکتریک شرکت مزدا چه نوعی باشد، باید منتظر بود و دید. فرآیند توسعهی این خودروها به تازگی شروع شده است و احتمالا با شرکت تویوتا همکاری خود را آغاز خواهیم کرد تا بتوانیم بازدهی هزینه و ابعاد این فناوری را بهبود دهیم. سامانهی الکتریکی مزدا توسط خودمان توسعه داده میشود، اما از نظر بازاریابی و اینکه چه بخشی از تولیدات این خودرو و در کجا عرضه شود، جای بحث و بررسی دارد. حجم تولیدات این بخش زیاد نخواهد بود و از نگاه تجاری، بررسی این موضوع که چه نوعی از آن بایستی عرضه گردد، بهتر است. هر دو شرکت هنوز تصمیمات خود را نگرفتهاند و هنوز در مرحلهی مذاکره هستند.
احتمالا خودروهای الکتریکی از پلتفرم تطبیقی پیشرانههای احتراق داخلی کنونی بهره خواهند برد تا اینکه بخواهند خودروی تمام الکتریک باشند. علت این موضوع این است که خودروهای الکتریکی مزدا نیازی به استفاده از باتریهایی با ابعاد بزرگ ندرند و به همین دلیل نیازی نیست تا پیشرانهی جدیدی برای آن طراحی گردد. اگر باتریهایی با ابعاد بزرگ نیاز بود آنگاه این موضوع صحیح بود و نیاز به پلتفرم جدیدی داشتیم. اگر خاطرتان باشد سامانهی افزایش مسافتی داشتیم که توسط یک پیشرانهی دوار امکانپذیر میشد. این سامانه در فناوری خودروهای الکتریکی نیز به ما کمک میکند و میتوانیم دو گونه از این سامانه داشته باشیم.
مزدا پیش از این، این سامانه را در مدل مزدا ۲ خود استفاده کرده بود. توسعهی این فناوری، چراغ راهی برای آیندهی خودروهای الکتریکی شرکت مزدا خواهد بود. خودروی الکتریک مزدا ۲، تا وقتی که باتریهای لیتیوم-یونی شروع به خالی شدن کند، میتواند تنها از قدرت الکتریکی استفاده کند و پس از آن است که پیشرانههای دوار وارد کار میشوند. این پیشرانهها طوری طرای شدهاند میتوانند دور موتور ثابت ۲۰۰۰ دور بر دقیقه را تولید کنند.
اما آیا این خودروها در کشور استرالیا عرضه خواهند شد؟ احتمالا پاسخ آن منفی خواهد بود چرا که اخیرا مدیرعامل نمایندهی شرکت مزدا در کشور استرالیا اعلام کرده است که خودروهای الکتریکی ضروری و حیاتی نیستند که این موضوع شبهات را بر روی امکانسنجی عرضهی این خودروها در این منطقه را بالا میبرد.
با این حال، به عنوان برندی که هر دو فناوری پیشرانهی الکتریکی و دوار را به نمایش گذاشته است، میتواند چراغ سبزی از سوی بازار برای عرضهی محصولات خود دریافت کند.
.: Weblog Themes By Pichak :.