ادوبی XD ابزار مخصوص ادوبی سیستمز برای طراحی اپلیکیشن و وبسایت است. شرکت سازنده اعلام کرد که از این پس این ابزار بهصورت رایگان در اختیار تمام کاربران قرار خواهد گرفت.
طراحان وبسایت و اپلیکیشن برای سالهای متمادی از نرمافزارهای مختلف ادوبی مانند فتوشاپ برای طراحی طرح اولیهی وبسایت و اپلیکیشن استفاده میکردند. البته همهی این افراد میدانستند که فتوشاپ به دلایل مختلف ابزار مناسبی برای این منظور نیست. به همین دلیل شرکت Adobe در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت تا ابزاری بهینه برای این منظور ارائه کند.
ابزار XD (مخفف عبارت Experience Design) به طور اختصاصی برای طراحان گرافیک وبسایت و اپلیکیشن عرضه شد تا تجربهی کامل کاربر از کلیک و لمس کردن منوها را به آنها ارائه دهد.
اسکات بلسکی مدیر بخش محصولات و مدیر تیم Creative Cloud در ادوبی معتقد است XD پتانسیل تبدیل شدن به فتوشاپی دیگر یا حتی بزرگتر از آن را دارد. او ابزار شرکتش را مرکز دنیای طراحی میداند و معتقد است آنها این محصول را دقیقا در زمان مناسب و با شناخت کامل نیازهای بازار عرضه کردهاند.
خبر رایگان شدن ابزار XD چهارشنبهی گذشته منتشر شد و نشاندهندهی تمایل جدی ادوبی برای پیشرفت در این بخش از بازار است. ادوبی شرکتی است که با تغییر روند درآمدی به دریافت حق عضویت ماهانهی نرمافزار، سوددهی خود را در سالهای اخیر بیش از پیش افزایش داده است. حرکت اخیر ادوبی در ادامهی برنامهی دیگر آنها برای کاهش حق استفاده از نرمافزارهای Creative Cloud در مدارس بود. این شرکت دو هفته پیش هزینهی استفادهی هر دانشآموز از این نرمافزارها را سالیانه پنج دلار برای مدارس اعلام کرد.
البته سیاستهای رایگانسازی یا تخفیفی ادوبی، باز هم سوددهی شرکت را به خوبی مدنظر دارند. به عنوان مثال طرح کاهش قیمت برای دانشآموزان، شامل دانشجویان دانشگاهها نمیشود. بهعلاوه، نسخهی رایگان XD، برخی امکانات اصلی همکاری در طراحی را شامل نمیشود. امکاناتی که تنها با پرداخت حق عضویت ۶۰۰ دلار در سال برای نرمافزارهای CC ارائه میشوند.
نسخهی رایگان XD در حالت Starter Plan قرار دارد. این حالت اجازهی طراحی طرحهای نامحدود را به کاربر میدهد اما در مورد انتشار آنلاین و بهاشتراک گذاری آنها، تنها اجازهی اشتراک یک طرح را میدهد. در مقابل افرادی که حق عضویت کامل Creative Cloud یا حق عضویت ماهانهی ۱۰ دلار تنها برای XD را پرداخت میکنند، امکان اشتراک طرحها و ایجاد تغییرات همزمان روی آنها را خواهند داشت. این امکان اشتراکگذاری بیشتر برای طراحان حرفهای که در شرکتهای بزرگ یا با چندین مشتری کار میکنند، مفید است.
اگرچه این محدودیت اشتراکگذاری کمی آزاردهنده است، اما همین سیاست باعث شده که ادوبی بتواند XD را بهصورت رایگان عرضه کند. بلسکی در همین مورد میگوید که اگر پتانسیل فروش به تیمهای بزرگ در این طرح بالا نبود، برنامهی رایگانسازی XD را اجرا نمیکردند. علاوه بر این سود، رایگان کردن ابزار طراحی به ادوبی کمک میکند که خود را به رقبایش در این صنعت نزدیک کند.
اگرچه ادوبی میتوانست این ابزار را زودتر بهصورت رایگان عرضه کند، اما همین اقدام اخیر هم آنها را در مرکز توجه گرافیستهای این حوزه قرار میدهد و به عقیدهی مدیر محصولات این شرکت، XD مرکز گرانش آیندهی طراحی خواهد بود.
.: Weblog Themes By Pichak :.