همانطور که مطلع هستید، با ارائهی گزارش مالی اپل دربارهی سهماههی دوم سال ۲۰۱۸، ارزشِ سهامِ این شرکت با رشد همراه شد که بهسببِ آن، اهالی کوپرتینو توانستند خود را به نخستین شرکتِ عمومی یک تریلیون دلاری ایالات متحده آمریکا بدل سازند. حال این شرکت در دوران پسا تریلیون دلاری بهسر میبرد و اکنون بیش از همه چیز این پرسش مطرح است که آیا همچنان قوهی خلاقیت در اهالی کوپرتینو وجود دارد یا ذهن آنها تنها به درآمدهای بیشتر معطوف است؟
این یکی از متداولترین پرسشهایی است که در دوران مدیریت تیم کوک به کرّات شنیده میشود. اکنون با نگاه به رویدادهای اپل، دیگر خبری از آن حس و حال سابق نیست و هیجان زیادی برای معرفی محصولات جدیدِ این شرکت وجود ندارد. فلاشهای بیوقفهی دوربین و نقش بستنِ جملهی «One More Thing» که به معرفی محصولی جدید اشاره میکند، در کنفرانسهای کنونی کوپرتینوییها بهندرت دیده میشود. اینروزها بیشاز همهچیز، درآمدزایی اپل از طریق سرویسها، قبضهی بازار گوشیهای هوشمند، صرفهجویی در پرداخت مالیات، سرمایهگذاری در شرکتهای چندرسانهای، درآمد سهامداران و دیگر موارد اقتصادی موردبحث قرار دارد.
از این رو، بیدلیل نیست که بسیاری لقبِ ماشینِ پولساز را شایستهی اپلِ کنونی میدانند؛ اما همهی ماجرا به این موضوع ختم نمیشود. اپل از ابتدا بهگونهای شکل گرفته که بقای آن تنها در صورت خلقِ سختافزارهایی زیبا با تجربهی کاربری روان ادامه مییابد.
در دههی ۹۰ میلادی، پیش از اینکه استیو جابز دوباره به اپل برگردد، این شرکت در خطر ورشکستگی قرار داشت و اگر کمکِبیل گیتس در قالبِ سرمایهگذاری نبود، شاید دنیای فناوری از وجود اپل برای همیشه بینصیب میشد. با این حال، نقلقول جانی آیو در سال ۲۰۱۵ بیربط به این روزها نیست و با نگاهی به گفتهی طراح ارشد محصولاتِ اپل، متوجه میشویم که حتی در بحرانیترین روزها، اپل بیشاز اینکه به درآمد توجه کند، روی ساختِ محصولات تمرکز داشت.
بهدنبالِ هر کسبوکاری، تجارتی وجود دارد؛ اما ما دربارهی سلسهمراتبِ اینجا بسیار روشن و صریح هستیم. بنابراین ما انتظار داریم که این نگرانیها عواقب ناشی از کارِ درست ما باشد؛ از این رو، شغلِ ما درآمدزایی برای اپل نیست؛ بلکه تلاش برای ساختِ بهترین محصولاتِ ممکن است. حال اگر ما به خوببودنِ آنها اطمینان داشته و از شایستهبودنمان مطمئن باشیم، بنابراین کارمان را برای توصیفِ این محصولات به خوبی انجام دادهایم. وقتی با صلاحیت به سمتِ ساختِ چیزی میروید، نتیجه جذاب جلوه خواهد کرد و توسط مشتریان در حجمهای متفاوت خریده میشود و این واضح است که در نهایت درآمدزایی نیز به دنبالِ آن اتفاق میافتد.
اکنون از این موضوع آگاهم که ممکن است این امر بهطرز باورنکردنی ساده بهنظر برسد؛ اما حقیقتاً این همان چیزی است که ما در سال ۹۸ میلادی و در اوج بحران با آن درگیر بودیم. میدانید که هیچگاه نگفتیم این هدف میتواند شرکت را از این رو به آن رو کند؛ زیرا بیانِ این مورد به معنای پولپرستی شرکت بود. میشود یک شرکت را از طریق هزینهی کمتر و درآمد بیشتر متحول ساخت؛ اما چیزی که در دههی ۹۰ بهعنوان هدفِ ما بیان شد، ساختِ محصولاتی عالی برای مشتریان و جلوگیری از تولیدِ دستگاههای غیرعالی بود.
حال استیو به شرکت برگشته بود و اهداف را مشخص کرد؛ اما این اهداف تغییراتِ ظریف اعمال نمیکرد و همچنین صرفاً هدفی تمرینی نبود؛ بلکه نگرشی بود که رویکردهای شرکت را در قبال مشکلاتِ موجود بهکلی دگرگون میساخت. وقتی شما مقدار قابلتوجهی از سرمایهتان را از دست میدهید، بیانِ این موضوع که هدفِ شرکت برگشتِ پولهای از دست رفته نیست و بهجای آن قرار است روی ساختِ محصولات عالی کار کنیم، بهطرز شگرفی شجاعتتان را از بین میبرد. به بیانی دیگر، در این وضعیت چنین واکنشی طبیعی نیست.
تصور اینکه اپل در آزمایشگاههای خود محصولِ جدیدی را در دست توسعه ندارد، کوتهفکرانه است. کوپرتینوییها اکنون از سرمایهی عظیمی برخوردار هستند که باعث میشود بخش تحقیق و توسعه از لحاظ بودجه در تنگنا قرار نداشته باشد.
این شرکت بهسرعت در حالِ حرکت بهسوی گجتهای پوشیدنی و سرمایهگذاری در حوزهی یادگیری ماشین و سیستمهای خودران است.
تحلیلگری با نام سایبارت در این باره میگوید:
اپل راهبرد جاهطلبانه کنترل فناوریهای اصلیِ مورد استفاده در ساختههایش را در دستور کار قرار داده است. تمامِ این تلاشها مزایای رقابتیای را در حوزهی پوشیدنی برای اپل به ارمغان خواهد آورد؛ این در حالی است که آنها در حال برنامهریزی برای ورود به حوزه ی حملونقل نیز هستند.
در مدتِ اخیر طرفدارانِ برند اپل بیشاز اینکه دربارهی محصولاتِ این شرکت بشنوند، از درآمدهای سرشارِ آن مطلع شدهاند؛ اما هنوز برای باورنداشتن به آیندهی این غول فناوری زود است. از آنجهت که دوران آیفون کمکم به سر خواهد آمد، اپل باید دوباره خود را از نو احیا سازد؛ از این رو تماشای عملکرد اهالی کوپرتینو در دوران مدیریت تیم کوک برای برونرفت از سایهی مدیریت استیو جابز، بیشک برای طرفداران و سهامداران این شرکت جذاب خواهد بود.
.: Weblog Themes By Pichak :.