مدیر کل بخش بازیهای اَبری در کمپانی انویدیا به جمع آنهایی پیوسته که معتقد هستند کنسولهای بازی سنتی، دارند به پایان راه نزدیک میشوند. آقای فیل ایسلر میگوید یکی از معتقدین به این نظریه است که نسل بعدی کنسولهای بازی آخرینها در نوع خود خواهند بود. Xbox 360 تقریباً 7 سال است که پا به دنیا گذاشته و PS3 هم 6 ساله است. با در نظر داشتن روند رشد تکنولوژی به نظر میرسد که نسل بعدی این کنسولها نیز قبل از اینکه از دور خارج شوند حداقل 10 سال در بازار حضور داشته باشند. بنابراین پرسشی که به وجود میآید این است که در سال 2023 آیا هنوز برای بازی باید یک کنسول به تلویزیون وصل کرد؟ به احتمال زیاد نه! ولی این آینده محتوم به این زودیها از راه نخواهد رسید. آقای ایسلر هم معتقد نیست که صنعت بازی دچار تحولات زودهنگام خواهد شد. معلوم است که در 10 سال آینده اتفاقات زیادی به وقوع خواهد پیوست. پرسش واقعی این است که کمپانیهای سنتی مثل سونی و مایکروسافت چطور به رقابت و حضور پررنگ خود ادامه خواهند داد و چه واکنشی به حضور بازیگران جدید که برای عوض کردن قاعده بازی وارد میدان رقابت خواهند شد، نشان میدهند؟ برای انویدیا، گام بعدی تکنولوژی اَبری است. البته ایسلر میگوید که شاید تا 10 سال دیگر این تکنولوژی جا بیافتد زیرا هنوز زمینه مساعد نیست. در حدود یک ماه پیش بود که برترین ارائه دهنده بازیهای اَبری، یعنی Onlive ورشکسته شد. نزدیکترین رقیب آن یعنی gaikai هم که در اقدامی پیشدستانه توسط سونی و با قیمت 380 میلیون دلار خریداری شد. اما شکست Onlive در میدان رقابتی که سرویسهای زیادی به ارائه بازیهای رایگان میپردازند باعث شد این سؤال در اذهان شکل بگیرد که آیا تکنولوژی اَبری برای بازیها دارای مزیت اقتصادی هست یا خیر؟ تکنولوژی ابری این امکان را به کاربران میدهد تا بازیهای سنگین را حتی با کامپیوتر ضعیف و قدیمی خود انجام دهند، زیرا عملیات پردازش گرافیکی بر روی سرورهای شرکتی مثل Onlive انجام شده و تصاویر برای کاربر ارسال میشود. از این نظر، تکنولوژی بازیهای ابری دارای مزیت زیادی است و جذاب مینماید. ولی شکست شرکتی مثل Onlive را چطور باید تفسیر کرد؟ آقای ایسلر میگوید که تکنولوژی اَبری در بخش بازیها میتواند جرقهای بسیار بزرگ بزند. او معتقد است در سال 2013 پروژههای بیشتری در زمینه بازیهای ابری ظهور خواهند کرد. انویدیا نیز تکنولوژی گرافیک اَبری را به چیپهای خود اضافه کرده تا کارتهای گرافیکی مناسب برای سرورهای پردازش اَبری در اختیار کمپانیها قرار بگیرد. در واقع انویدیا با ارائه این کارتهای گرافیکی این امکان را به ارائه دهندگان چنین خدماتی داده تا چند بازی را بر روی هر سرور تطبیق دهند و استفاده اقتصادیتری از زیرساختهای خود ببرند. ناگفته پیدا ست که پیشرفت اینترنت تمام جنبههای زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده و بزرگترین دستاوردهای این پیشرفت در آینده نزدیک، خدمات ابری خواهند بود. درست است که هنوز این خدمات آنچنان که باید و شاید جا نیافتاده و به بلوغ نرسیدهاند، ولی ورود جدی کمپانیهای بزرگی مثل گوگل، مایکروسافت و اپل به این میدان، به خودیِ خود نشانگر اهمیت آن است. در این بین به نظر نمیرسد که صنعت بازیها هم از تحولی به این بزرگی جا بماند. نظر شما در این باره چیست؟
.: Weblog Themes By Pichak :.