نگاهی به جایگاه کمپانی‌های تکنولوژیک در بین برترین برَندهای سال 2012

 

سیزدهمین گزارش سالانه INTERBRAND که دیروز منتشر شد، جایگاه جدید برندهای تکنولوژیک در میان ارزشمندترین برندهای دنیا را به ما نشان می‌دهد. بیشترین رشد در ارزش برند را 5 کمپانی «اپل، آمازون، سامسونگ، نیسان و اوراکل» داشته‌اند که وجود 4 کمپانی تکنولوژیک در این بین، به خوبی نشانگر افزایش سلطه این دست کمپانی‌ها است. کوکا-کولا با 77.839 میلیارد دلار و رشد 8٪، همچنان با ارزش‌ترین برند جهان است و بعد از آن، برند اپل با فاصله‌ای کم و ارزش 76.568 میلیارد دلار خود را از رتبه هشتم به دوم رسانده. رشد ارزش برند اپل در یک ساله گذشته، 129٪ و از این نظر اول بوده. IBM با از دست دادن جایگاه دومی خود، حالا با ارزش 75.532 میلیارد دلار در جای سوم ایستاده. گوگل نیز جایگاه چهارمی خود را حفظ و البته فاصله‌اش را با صدرنشینان کمتر کرده. جایگاه برند مایکروسافت از رتبه سوم به پنجم کاهش یافته. اینتل نیز با یک رتبه کاهش نسبت به پارسال، اینک در جایگاه هشتم ایستاده. اما بلافاصله پشت سرش، سامسونگ با هشت پله صعود، از مقام 17 به 9 رسیده و بالاتر از کمپانی‌های اتومبیل‌سازی تویوتا، مرسدس بنز و بی.ام.و قرار گرفته. برند HP از جایگاه 10 به 15 سقوط کرده و کمی پایین‌تر، اوراکل را داریم که با دو رتبه صعود در مقام 18 ایستاده. نوکیا نیز با 5 رتبه کاهش اکنون نوزدهم است و در کنارش آمازون با 6 پله صعود در جای بیستم قرار گرفته. و در فواصل دورتر، سونی را در جایگاه 40 (5 رتبه کاهش نسبت به سال گذشته) و فیلیپس را در جایگاه 41 (بدون تغییر) داریم. کمپانی Dell از رتبه 43 به 49 سقوط کرده، و در رتبه‌های پایین‌تر پاناسونیک شصت و پنجم است و فیسبوک هم برای اولین بار به این فهرست اضافه شده و با ارزش 5.421 میلیارد دلار، در جایگاه 69 قرار دارد. ادوبی، بلک‌بری و یاهو نیز به ترتیب در جایگاه‌های 78، 93 و 97 ارزشمندترین برندها قرار دارند.

interbrand-2012.jpg

 
   




تاريخ : پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |