در سال ۲۰۱۸ برخی رانندگان خودروهای برقی تسلا (Tesla)، بهدلیل اعتماد بیش از حد به سیستم نیمه خودراناتوپایلوت (Autopilot) دچار حادثه و تصادف شدند. بررسی علت ایجاد تصادف و پیشگیری از وقوع رخدادهای آینده، برای توسعه سیستمهای نیمه خودران امری ضروری به شمار میرود.
میدانیم که اطمینان زیاد به سطح ۲ فناوری خودران بسیار خطرناک است، اما آیا میتوان بهطور دقیق شدت مخاطره را اندازهگیری کرد؟ گروهی از محققان استرالیایی در قالب طرحی برای مطالعه توجه راننده و خودروهای نیمه خودران، در این زمینه تلاش میکنند. پیش از این در ابتدای سال ۲۰۱۸ موسسه Seeing Machines در قالب طرح CAN Drive اعلام کرد که به دنبال بررسی پاسخ راننده به رویدادهای غیرمنتظره مانند تصادف خودروی نیمه خودران مجهز به سیستم اتوپایلوت تسلا است.
مایک لن، از مسئولان ارشد در حیطه عوامل انسانی در موسسه Seeing Machines که یافتههای اولیه این مطالعه را در نشست بینالمللی خودروهای بدون راننده ارائه میداد، به تفاوت واکنش بین راننده کاملاً مشغول (رانندگی) و راننده متکی به سیستم نیمه خودران اتوپایلوت اشاره کرد.
در این مطالعه رانندگان با خودروی برقی تسلا مدل اس در یک مرکز آزمایش در کانبرا رانندگی کردند. این افراد بخشی از دوره آزمایشی با کمک سیستم اتوپایلوت پشت فرمان تسلا مدل S قرار گرفتند و بخشی از دوره نیز تنها دستان خود را روی غربیلک فرمان قرار دادند. زمانی که راننده در داخل خودروی الکتریکی و پشت فرمان قرار داشت، یک هشدار صوتی برای جلب توجه راننده پخش میشد. این زنگ هشدار تنها زمانی نواخته میشد که نیاز به انحراف فرمان برای جلوگیری از برخورد با موانع خیالی باشد.
هنگامی که دست راننده روی فرمان قرار داشت، زمان واکنش بین ۰.۵ تا ۱.۵ ثانیه اندازهگیری شد؛ در حالی که هنگام استفاده از سیستم نیمه خودران اتوپایلوت تسلا این زمان به ۳.۵ ثانیه افزایش مییافت تا به زنگ هشدار پاسخ دهند. به نظر میرسد هنگام استفاده از سیستم اتوپایلوت، رانندگان احتمالاً دو برابر بیشتر به جاده نگاه میکردند.
این بخش از پازل رانندگی خودران یک مسئله حیاتی است، زیرا تولیدکنندگان چنین سیستمهایی به دنبال تغییر سطح خودمختاری فعلی به سطح پیشرفتهتر سه و چهار هستند. یکی از راهحلهای بالقوه، آموزش بهتر رانندگی است؛ اما به نظر میرسد که هنوز هم چالشهای زیادی در موفقیت طرح وجود داشته باشد.
موسسه Seeing Machines علاقه خاصی به درک تاثیر حواسپرتی رانندگانی که از سیستم نیمه خودران استفاده میکنند، دارد. در همین راستا نوعی فناوری مبتنی بر دوربین توسعه یافته است که هماکنون بهعنوان بخشی از سیستم سوپرکروز در خودروهای کادیلاک وجود دارد.
طبق گفتههای مایک لن، بحثهای زیادی در مورد اجباری کردن سیستم پیشرفته نظارت راننده در اروپا از سال ۲۰۲۰ به بعد وجود دارد. پس از اجرایی شدن سیستم نظارت رفتار راننده با استفاده از دوربین در مدلهای مدرن Cadillac CT6، برند ژاپنی سوبارو نیز قصد دارد از سیستمی مشابه در محصولات خود بهره ببرد.
در مدل جدید سوبارو فارستر (Forester) اگر راننده مدت طولانی چشمان خود را از جاده بردارد، بوق هشداری برای جلب توجه به صدا در میآید. هدف این سیستم جلب توجه راننده و تشخیص توجه به جاده است. سیستم نظارت راننده سوبارو همچین بهطور خودکار شرایط داخل خودرو را مطابق دلخواه راننده تنظیم میکند که از جمله این موارد میتوان به تنظیم موقعیت صندلی، آینه یا ایستگاههای رادیویی پیشتنظیمشده اشاره کرد.
.: Weblog Themes By Pichak :.