هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت تبدیل به چندین ریزپرنده برای نخستین بار توسط دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی شد. این طرح بر اساس تحقیقات مهندس مصطفی حسنعلیان، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان و تحت نظر دکتر سعید ضیائی راد، عضو هیأت علمی و رییس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهغان ارائه شده است.دانشجوی مبتکر دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به قابلیت تبدیل این هواپیمای بدون سرنشین به چند ریزپرنده مجزا از هم گفت: ریزپرندههای جدا شده از این هواپیمای بدون سرنشین، هر یک پرندههایی جداگانه هستند که توسط هواپیمای مادر هدایت خواهند شد.وی قرارگیری هواپیما در حالتهایی همچون اتصال تمامی ریزپرندهها به هواپیمای مادر (ریزپرنده با پلن فرم دلتا) و تشکیل یک هواپیمای UAV، جداشدن دو ریزپرنده متقارن از سمت چپ و راست هواپیما (وجود هواپیمای مادر به همراه دو ریزپرنده MAV) و جداشدن چهار ریزپرنده متقارن از سمت چپ و راست هواپیما (تشکیل ریزپرنده مادر به همراه چهار ریزپرنده MAV جدا از هم) را از جمله حالتهای ممکن در هواپیمای بدون سرنشین طراحی شده عنوان کرد.حسنعلیان با بیان این که در این هواپیما امکان ترکیب تمامی حالتهای فوق امکانپذیر است، تصریح کرد: تبدیل این هواپیما به پنج ریزپرنده و جدایش همزمان، متقارن و جداگانه آنها، تبدیل هواپیما به سه یا دو ریزپرنده و قابلیت جدایش هر یک از بخشها بصورت مجزا از هم و یا تحت کنترل یک مجموعه از هواپیمای منفصل شده و نیز امکان تجهیز این هواپیما به تعداد بیشتری از ریزپرندههای بدون سرنشین قابل انفصال، از دیگر قابلیتهای پیش بینی شده در طراحی این هواپیما است.وی همچنین با اشاره به این که برای طراحی این هواپیما پنج هواپیما به صورت مجزا طراحی شده است، گفت: «UCM» نامی است که برای این هواپیما انتخاب شده است.حسنعلیان در ادامه افزود: سیستم کنترل و ناوبری این هواپیما به گونهای خواهد بود که در ابتدا و در شرایط یکدست بودن مجموعه هواپیما، کنترل آن بصورت یکپارچه و پس از تجزیه آن به دیگر ریزپرندهها، سیستم کنترل تحت فرماندهی هواپیمای مادر، اطلاعات دریافتی توسط هر ریزپرنده جدا شده را به ایستگاههای زمینی، هوایی و یا دریایی مخابره خواهد کرد.وی با اشاره به شیوه کنترل این هواپیما بر اساس سیستم ناوبری تعاونی تصریح کرد: هر کدام از ریزپرندههای طراحی شده در این پروژه قادرند به گونهای برنامه ریزی شوند که علاوه بر ارتباط با هواپیمای مادر و یا ایستگاه دریافت و ارسال اطلاعات، با سایر ریزپرندههای مشابه نیز ارتباط داشته و در صورت ایجاد اشکال برای هواپیمای مادر، هدایت و فرماندهی این مجموعه به ترتیب به سایر ریزپرندهها منتقل شود.به گزارش ایسنا دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر ویژگیهای منحصر بفرد این هواپیمای بدون سرنشین اضافه کرد: افزایش دید پروازی و فضای تحت پوشش تصویری و همچنین افزایش خاصیت رادار گریزی پس از جدایش از دیگر قابلیتهای این هواپیماست.حسنعلیان همچنین از طراحی پرندههایی با کارکردی مشابه با این طرح نظیر قابلیت تفکیک، پرواز گروهی و نیز بهره گیری از حالتهای مختلف پروازی در آینده نزدیک خبر داد.طرح هواپیمای بدون سرنشین UAV با قابلیت تبدیل شدن به پنج ریزپرنده MAV پس از انجام موفق آنالیزهای لازم و تخمین دقیق نیازهای فنی و عملیاتی از قبیل سایزینگ، نیروهای وارد بر آن و نیز پیش بینیهای لازم در بخشهایی همچون وزن، ارتفاع پروازی، سرعت و شتاب در حالتهای گوناگون، محاسبات آیرودینامیکی و پایداری، آبان ماه سال جاری به شماره 76980 در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.
.: Weblog Themes By Pichak :.