ون مفهومی فورد ترانزیت با سیستم گرمایش هوشمند رونمایی شد

پیشرفت‌های باتری عامل مهمی برای افزایش بهره‌وری خودروهای الکتریکی است؛ اما هزاران پیچیدگی کوچک وجود دارد که می‌تواند در‌این‌زمینه به خودروسازان کمک کند. با کنارهم گذاشتن چند ترفند کوچک، آن‌ها می‌توانند تفاوت درخورتوجهی برای خودرو الکتریکی داشته باشند. فورد اروپا در هفته‌ی گذشته خودرو مفهومی تمام‌برقی با نام ترانزیت اسمارت انرژی (Transit Smart Energy Concept) را رونمایی کرد که در جست‌وجوی ایده‌های جدید می‌تواند به بهبود آینده خودروهای برقی کمک کند.

تمرکز اصلی این ون مسافربری ۱۰ صندلی روی گرمایش کابین قرار دارد. به‌گفته‌ی مسئولان فورد، تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از کنترل آب‌وهوا در خودرو الکتریکی می‌تواند شعاع حرکتی را تا ۵۰ درصد در آب‌وهوای سرد کاهش دهد. این، یعنی باتری‌‌های خودروهای برقی هم‌اکنون در دماهای کم بسیار بد عمل می‌کنند. گرمایش کابین حتی می‌تواند در وسایل نقلیه‌ای شبیه ون فورد ترانزیت بسیار حیاتی‌تر باشد؛ زیرا تعداد افراد بیشتری در آن سوار می‌شوند و به‌دلیل ورودوخروج مداوم سرنشینان، درها بازوبسته و انرژی بیشتری از داخل کابین تلف خواهد شد. درنتیجه، می‌توان گرمایش کابین را برای ون برقی به‌عنوان یکی از مشکلات مهم‌ مطرح کرد. 

Ford Transit / فورد ترنزیت

ون مفهومی فورد ترانزیت شعاع حرکتی ۱۴۸ کیلومتر با چهار ساعت شارژ باتری دارد. فورد ترانزیت از همان سیستم محرکه‌ی برقی وانت تجاری StreetScooter WORK XL بهره می‌برد که از ظرفیت باتری ۷۶ کیلووات‌ساعتی برخوردار است و شعاع حرکتی آن به ۲۰۰ کیلومتر محدود می‌شود. 

ون مفهومی ترانزیت هفت ویژگی متمایز دارد که فورد قصد دارد آن‌ها را برای مدل‌های تولیدی آزمایش کند. مهم‌ترین ویژگی نوع جدیدی از سیستم گرما است که باعث افزایش بازدهی خودروی برقی می‌شود. فورد ادعا می‌کند سیستم یادشده با استفاده از گرمای سیستم محرکه و هوای کابین و هوای بیرون، مصرف انرژی سیستم گرمایشی را ۶۵ درصد کاهش می‌دهد. به‌نوبه‌ی خود این بازدهی می‌تواند باعث افزایش شعاع حرکتی تا ۲۰ درصد شود.

Ford Transit / فورد ترنزیت

ایده‌ی دوم چندان جدید نیست؛ اما هنوز به‌صورت تولید انبوه وارد بازار نشده است. فورد ترانزیت ۶ پنل خورشیدی روی سقف دارد که یک باتری ۱۲ ولت را شارژ می‌کنند. این باتری قدرت موردنیاز برای گرمایش صندلی و روشنایی کابین و امکانات داخل کابین مانند شارژ تلفن همراه را فراهم می‌کند. علاوه‌بر صرفه‌جویی در گرما و انرژی، ون از در کشویی، صندلی‌های گرم‌شونده برای سرنشینان، پوشش پلی‌کربنات بین صندلی‌ها و در، پنجره‌های دوجداره‌ی تهویه برای عایق‌بندی اتاق، سقف و کف عایق‌بندی‌شده در عقب برخوردار است. 

فورد

سیستم گرمایشی ون ازطریق صفحه‌نمایش سیستم سرگرمی‌واطلاعاتی لمسی کنترل می‌شود. ون فورد ترانزیت هم‌اکنون در مرحله‌ی مفهومی است؛ اما فورد قصد دارد آن را در آینده‌ی نزدیک در جاده آزمایش کند. 





تاريخ : دو شنبه 2 ارديبهشت 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |