BAIC چین سهامدار دایملر و مرسدس بنز می‌شود

جیلی، دومین خودروساز بزرگ چین، یک سال پس از خرید ۱۰ درصد از سهام گروه خودروسازی دایملر، اعلام کرد تمایل دارد بخشی از سهام این شرکت را بخرد. گروه BAIC، شریک سرمایه‌گذاری مشترک دایملر (شرکت مادرمرسدس بنز) در چین، این تصمیم را به‌تازگی اعلام کرده است. گفته می‌شود شاید جمع‌آوری سهام هم‌اکنون به‌صورت مخفی در حال انجام باشد.

Daimler / دایملر

رویترز به‌نقل از منابع متعدد، اعلام کرد گروه خودروسازی BAIC قصد دارد حدود ۵ درصد از سهام دایملر را بخرد تا باعث تقویت مشارکت دو طرف شود. BAIC به پیروی از جیلی پیشنهاد کرده برند ورشکسته‌ی اسمارت را ازطریق تبدیل به شرکت سرمایه‌گذاری مشترک نجات دهد. دایملر این پیشنهاد را با خوشحالی پذیرفته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۱، نسل جدیدی از خودروهای اسمارت راهی بازار چین شوند. 

BAIC

برخی از منابع رویترز اعلام کرده‌اند دایملر احتمالا قبلا از اهداف BAIC برای خرید سهام اطلاع داشته است؛ به‌همین‌دلیل، اوایل سال جاری برنامه‌های خود را اعلام کرد. گزارش رویترز همچنین تأکید می‌کند BAIC برای خرید سهام دایملر از دولت چین تأییدیه گرفته است. 

یکی از منابع ادعا می‌کند BAIC قبلا خرید سهام دایملر را در بازار آزاد آغاز کرده تا بتواند به‌آرامی به میزان سهام مدنظر خود دست یابد و به انتشار سهام جدید نیازی نیست. البته به‌دست‌آوردن ۵ درصد سهام دایملر اصلا آسان نخواهد بود و BAIC برای رسیدن به این میزان باید تقریبا مبلغی حدود ۳.۴ میلیارد دلار هزینه کند.

Smart EQ ForTwo / اسمارت فورتو برقی

ممکن است BAIC قبلا‌ به خرید سهام دایملر اقدام کرده باشد تا بتواند به حد نصاب دلخواه برسد، اما این مسئله محدودیت‌های قانونی دارد که کار را برای خودروساز چینی مشکل می‌کند. طبق قانون آلمان، خریداران زمانی‌که میزان سهام خود را در شرکتی آلمانی به ۳ درصد برسانند، حتما باید این مسئله را به دولت اطلاع دهند. باتوجه‌به اعلام‌نشدن این موضوع، به‌نظر می‌رسد BAIC هنوز نتوانسته در بازار آزاد به چنین هدفی دست یابد.

دایملر قبلا به BAIC اطمینان داده بدون رسیدن به توافق، شریک خود را رها نخواهد کرد؛ اما به نظر می‌رسد پس از خرید سهام دایملر و همکاری جیلی در احیای برند اسمارت، BAIC طرح مشابهی برای پیشی‌گرفتن از رقیب داخلی خود در نظر داشته باشد. 

geely / جیلی

اواخر زمستان سال گذشته و به‌دنبال تصمیم دولت چین برای آسان‌ترکردن تدریجی قوانین مربوط‌به مالکیت خارجی، دایملر از گلدمن‌ ساکس درخواست کرد سهام این شرکت را در BAIC افزایش دهد. دایملر هم‌اکنون ۹.۵۵ درصد از سهام شریک چینی خود را دراختیار دارد و سهم آن در شرکت سرمایه‌گذاری مشترک (خودروسازی بنز پکن) به ۴۹ درصد می‌رسد. دایملر همچنین صحبت‌هایی با BAIC درباره‌ی افزایش سهم مشارکت از ۴۹ به ۶۵ درصد کرده است. خودروساز آلمانی اسفند گذشته با جیلی توافق کرد نسل جدید خودروهای شهری اسمارت را در هنگ‌ژو تولید کند. همچنین، دایملر به BAIC اطمینان داد هرگونه اتحاد صنعتی شامل مرسدس بنز و شریک چینی، تنها پس از توافق با این شرکت ممکن خواهد بود.





تاريخ : یک شنبه 22 ارديبهشت 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |