هواوی در آمار سهماههی سوم سال جاری میلادی، باز هم به فرمانروایی خود در بازار داخلی گوشیهای هوشمند ادامه داد. فروش و سهم بازار این شرکت در دورهی گذشته باز هم روند صعودی داشت. درواقع مشتریان چینی از این شرکت که درگیر دعواهای حقوقی با آمریکا بود، حمایت کردند.
غول چینی صنعت مخابرات از میانهی ماه مه تحت تحریمهای شدید آمریکا قرار داشت و بهنوعی هیچگونه فعالیتی در آن کشور انجام نمیداد. با وجود همهی تهدیدها، هواوی در سهماههی منتهی به ژوئن سال جاری میلادی ۳۷ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در چین فروخت که رشدی ۳۱ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد. آمارهای مذکور توسط شرکت تحقیقات بازار Canalys ارائه شدند.
سهم بازار هواوی در چین در فصل دوم سال ۲۰۱۹، رشدی بیش از ۱۰ درصد را تجربه کرد و به ۳۸ درصد رسید. در همان بازار، دیگر تولیدکنندههای بزرگ گوشی هوشمند کاهش سهم بازار را تجربه کردند. شایان ذکر است چین بهعنوان بزرگترین بازار گوشیهای هوشمند در جهان شناخته میشود.
واشنگتن در ماه مه هواوی را به فهرست تحریمهایی به نام Entity List وارد کرد. رویکرد مذکور، شرکت چینی را از دسترسی به قطعات مهم شرکتهای آمریکایی و نرمافزارهایی همچون اپلیکیشنهای اندرویدی گوگل محروم کرد. بههرحال رخداد پیشآمده که در هفتههای اخیر تاحدودی تلطیف شده است، بازار خارج از کشور را برای هواوی با تهدید مواجه کرد، اما آنها تمرکز خود را روی بازار وطنی گذاشتند. مو جیا، تحلیلگر کانالیس ادعا میکند که هواوی با تمرکز روی بازاریابی آفلاین و تشویق شهروندان چین به فعالیتهای میهنپرستانه، سهم خود را در بازار افزایش داد.
انجمنها و رسانههایی که خبر تحریم هواوی را در ماههای گذشته منتشر کردند، محل بحث و تبادل نظر و تشویق چینیها به حمایت از این شرکت شدند. درواقع شبکههای اجتماعی چین در همهی بخشها، پر از کامنتها و کمپینهایی در حمایت از هواوی شد. کیتی فوک، تحلیلگر بخش گوشیهای هوشمند شرکت تحلیلی IDC میگوید مصرفکنندهها در پاسخ به خبر تحریم، با احساسات شدید با چینی برخورد کردند که منجر به افزایش بیش از پیش سهم شرکت شد. فوک دربارهی حمایت مردم از هواوی میگوید:
محصول این شرکت هماکنون شهرت و اعتبار خوبی دارد. جنگ تجاری به مردم چین این احساس را القا کرد که باید از هواوی دفاع کنند. تنها نگرانی، تأمین قطعات بود که آن هم در پایان حل شد.
افزایش فروش هواوی در فصل دوم سال در حالی رخ داد که مجموع فروش گوشیهای هوشمند در چین کاهش قابلتوجهی را تجربه میکرد. در سهماههی گذشته، فروش کلی گوشیهای هوشمند در این کشور با کاهش ۶ درصدی به ۹۷/۶ میلیون دستگاه رسید. طبق آمارهای کانالیس، سقوط اخیر نهمین کاهش پیاپی در بازار چین بود.اوپو، ویوو، شیائومی و اپل چهار تولیدکنندهی بزرگی هستند که در بازار کشور آسیایی پشت سر هواوی قرار دارند. همهی آنها در فصل گذشته شاهد کاهش سهم بازار و کاهش فروش بودند.
بخش پایانی آمار کانالیس میگوید که فروش بازار چین در فصل دوم سال، ۶۴ درصد از کل فروش هواوی را شامل میشود. جیا در پایان تحلیل خود میگوید:
قطعا بازار بینالمللی اکنون وضعیت پر ریسکی را نشان میدهد. درحالی که هواوی در چین و با بالغ شدن اکوسیستم اندرویدی بهخاطر کانالهای فروش و درآمدهای نرمافزاری، مزیت بیشتری بهخاطر قیمتهای قابل رقابت دارد.
.: Weblog Themes By Pichak :.