از نبوغ و نابغه تعاريف مختلف و گاه متضادي ارائه شده است. معتبرترين تعاريف در فرهنگهاي لغات انگليسي آمده است.در فرهنگ توصيفي روانشناسي ربر، نبوغ به سطح بالاي كاركرد عقلاني يا خلاقيت و نابغه به شخصي كه داراي چنين قابليتهايي است، اطلاق ميشود. در اين فرهنگ توصيفي اما به دقيق نبودن تعاريف ارائهشده از نبوغ و نابغه اشاره شده؛ گرچه تلاشهاي گوناگوني به منظور ارائه يك تعريف صريح براي نبوغ و نابغه شده است (براي مثال، زماني كه هوشبهر(IQ) يکصدوچهل يا بيشتر را ملاك قرار ميدادند) اما چنين كوششهايي فقط به ملاكي فريبنده منجر شده است. متاسفانه (يا خوشبختانه) به نظر نميرسد كه مجموعه روشني از ويژگيهايي كه نابغه را مشخص و نبوغ را تعريف ميكند، وجود داشته باشد؛ همه رفتارها از جمله رفتارهاي عقلاني و خلاق در معرض انواع گوناگون عوامل غيرشناختي مثل انگيزش، خلقوخو، هيجان و ويژگيهاي ضروري و موردنياز محيط قرار دارد و اشخاصي كه در يك زمينه نابغه به نظر ميرسند الزاما در ساير زمينهها نبوغ خود را بروز نميدهند. علاوه بر اين، زبان عاميانه چنان اغتشاشي را در مورد اين اصطلاح به وجود آورده كه امروزه سودمندي آن حتي در متنهاي بسيار فني و تخصصي مورد ترديد است.فرهنگ وبستر نيز نابغه را چنين تعريف كرده است: كسي كه توانايي فطري ذهني يا استعدادي منحصربهفرد داشته باشد، كسي كه روحيه او الهامبخش يا زندگيبخش يك قوم باشد، كسي كه والاترين استعدادهاي ذهني بهصورت موهبت به او اهدا شده باشد.
.: Weblog Themes By Pichak :.