موتور احتراقی خورشیدی

 موتور احتراقی خورشیدی

برش عرضی از نمونه موتور هیدروآیس

خوب، اول از هرچیزی تصویر خودرویی که دارای پنل های خورشیدی است که به موتوری متصل شده است را متوقف کنید. چیزی که مت بلویی (Matt Bellue) و بن کوپر (Ben Cooper) مخترعانی از میسوری دارند روی آن کار می کنند چیزی است که کمی متفاوت است. آنها می خواهند از موتور احتراقی داخلی استفاده کنند و در آن از آب و نفت گرم شده با خورشید به جای گازوییل استفاده کنند. این موتور سپس می تواند به شکل قلاب مانند به ژنراتوری متصل شود و الکتریسیته پاک فراهم آورد. بلویی و کوپر هم اکنون نمونه ای از این موتور را در مقیاس کوچکی ساخته اند.اسمی که بر این سیستم گذاشته اند هیدروآیس (HydroICE) است که از این کلمات Hydro Internal Clean Engine می آید. چگونه این وسیله کار می کند.

موتور احتراقی خورشیدی

بنزین داغ به سیلندر تزریق می شود (شکل ۱/ ورودی A)، قطرات آب سپس وارد می شود (شکل ۲/ ورودی B)، سپس بخار حاصل شده پیستون را به سمت پایین فشار می آورد (شکل ۳).

از یک جمع کننده خورشیدی سهموی آینه وار برای گرم کردن نفت استفاده می شود تا نفت داغ شده و به دمایی حداقل ۴۰۰ تا ۷۰۰ درجه فارنهایت می رسد (۲۰۴ تا ۳۷۱ درجه سانتی گراد). این نفت داغ سپس می تواند به اتاقک سیلندری موتور به مانند گازوییل می رود. تعدادی از قطرات ریز آب سپس وارد می شوند که می توانند فورا در تماس با نفت داغ به بخار تبدیل شوند.بخاری که به سرعت منبسط می شود  به هدف مشابه گاز عمل کرده و منفجر می شود عمل می کند و پیستون را به سمت پایین حرکت می دهد و شافت را می چرخاند. همانطور که به سمت پایین حرکت خود می رسد بخار و نفت مصرف شده در سیلندر از طریق جداکننده بخار/نفت خارج می شود. آنها دوباره به مخزن مربوطه برمی گردند تا از این سیستم دومرتبه استفاده شود.به منظور آزمایش این فناوری، بلویی و کوپر موتور گاز استروک ۳۱cc2 را ارتقا داده اند و از آن به عنوان موتور هیدروآیس استفاده کرده اند. در حالی که هنوز روشن نیست که این وسیله واقعا کار دهد این دانشمندان دارند با دانشگاه ایالتی میسوری و موسسه فناوری و علوم دانشگاه میسوری همکاری می کنند تا این سخت افزار لازم را توسعه دهند (مانند جمع کننده های خورشیدی) و کارایی موتور را آزمایش کنند.

موتور احتراقی خورشیدی

اخیرا کارآیی آن ۱۵ درصد برآورد شده است که مشابه حداکثر کارآیی پنل های فتوولتاییک موجود است. به هرحال مزیت بزرگ این فناوری قیمت است. پروژه آنها این است که هزینه آن را برابر با یک چهارم سیستم فتوولتاییک خروجی کنند.





تاريخ : جمعه 10 آذر 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |