موتورهاي جستجو يا معادن طلا
وقتي در ميان صفحات اينترنت به جستجو ميپردازيم با انبوهي از تبليغات اينترنتي مواجه ميشويم که بخشي از صفحات وب را به خود اختصاص دادهاند. اين تبليغات سفارش کالا و خدمات، خريد آنلاين و انجام امور تجاري از طريق اينترنت تنها بخشي از تجارت الکترونيک را شامل ميشود. موتورهاي جستجو يا همانSearch Engine ها برنامههاي کاربردي هستند که کلمات کليدي را در يک سند يا بانک اطلاعاتي جستجو ميکنند. جستجوگرهاي اينترنتي نيز براساس خواسته کاربران کلمات کليدي مورد نظر آنها را در فايلها، اسناد تحت وب و گروههاي خبري جستجو کرده و نتايج آن را در اختيار کاربران قرار ميدهند. نقش موتورهاي جستجو در تجارت نوين به اندازهاي است که شايد بتوان آن را از جمله ابزارهاي کليدي در اين حوزه دانست. اگرچه اين ابزارها ابتدا تنها براي پاسخگويي به نيازهاي کاربران اينترنتي فعاليت خود را آغاز کرد، اما تغيير نگرش نسبت به اين ابزارها موجب شده است موتورهاي جستجو به يک منبع اقتصادي مبدل شود.بسياري از کارشناسان بر اين باورند كه موتورهاي جستجو تنها ابزاري براي ارائه خدمات جستجو اعم از تجاري و غيرتجاري است و به مرور زمان بار اهداف تجاري نيز به دوش آنها گذاشته شده است. امروزه ديگر نيازي نيست براي خريد لوازم برقي به دنبال نمايندگي شرکتهاي توليدکننده باشيد. کافي است يافتن پاسخ همه سوالاتتان را به عهده موتورهاي جستجوي اينترنتي بگذاريد و به اين ترتيب بدون اتلاف وقت و گرفتار شدن در ترافيک و آلودگي هر روزه شهرها، کالاي مورد نظرتان را از طريق وب پيدا کنيد. سفارش بدهيد و چند روز بعد يا همان روز تحويل بگيريد. موتورهاي جستجو کاربران را براي رسيدن به هدف راهنمايي ميکنند و هيچ محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد. کاربري محصول مورد نظرش را در يک فروشگاه بزرگ اينترنتي جستجو ميکند و کاربر ديگر همان محصول را در يک وبسايت ايراني پيدا ميکند. اين روزها از موتورهاي جستجو بهعنوان راهنماي مطلق تجارت نام برده ميشود و بنابراين شرکتهايي که اين نوع خدمات را در اختيار کاربران قرار ميدهند، ميتوانند از آن به عنوان يک ابزار موفق تبليغاتي استفاده کنند. ياهو و گوگل دو موتور جستجوي قدرتمند هستند و درآمد هنگفت آنها نتيجه صداقتشان در قبال کاربران اينترنتي است. آنچه مسلم است جستجو در وب به يکي از عادات کاربران اينترنتي تبديل شده و شرکتهاي بزرگ ميتوانند با راهاندازي موتورهاي جستجو از اين ابزار که براحتي در اختيارشان قرار ميگيرد، براي موفقيت هرچه بيشتر بهره گيرند.
وب، راهگشاي تجارت
بازاريابي از طريق پست الکترونيک نيز از ديگر ابزارهاي رسيدن به موفقيت در عرصه تجارت الکترونيک است. دارندگان وبسايتها و فضاهاي اينترنتي که در عرصه تجاري فعاليت دارند، ميتوانند از اين امکان براي بازاريابي و ارائه اطلاعات بيشتر درخصوص محتواي خدمات و فعاليتهايشان بهره گيرند. ويژگي منحصربهفرد نرمافزارهايي که از آنها براي انتقال دادهها و فايلهاي صوتي و تصويري استفاده ميشود اين است که امکان برقراري ارتباط ايمن براي انتقال فايل و دادهها را فراهم ميکند. يک فايل کامپيوتري را ميتوان در قالب پيوست نامه الكترونيكي براي مخاطبان ارسال کرد. علاوه بر اين نرمافزارهايي وجود دارد که انتقال فايل در وبگاهها يا FTP سرورها را امکانپذير ميسازد. در حقيقت اشتراکگذاري نيز شيوه جديدي از انتقال مقادير بزرگ دادهها از طريق اينترنت است.
نكته: تجارت الکترونيک روشي براي انجام مبادلات تجاري بدون استفاده از کاغذ است که از آن بهعنوان ابزاري براي مبادله الکترونيکي دادهها استفاده ميشود
به اشتراکگذاري فايلها از جمله خدماتي است که در زمينههاي مختلف مورد توجه بسياري از کاربران قرار گرفته است، اين ابزار به شما کمک ميکند تا بتوانيد آنچه مورد علاقه شماست را به روشي با فعاليت تجاري که انجام ميدهيد با ديگران به اشتراک گذاريد. به اين ترتيب ميتوانيد از نظرات مصرفکنندگان درباره محصولات و توليدات مختلف مطلع شويد. بسياري از سايتهاي به اشتراکگذاري اين امکان را در اختيار کاربران قرار ميدهند تا بتوانند از خدمات آنها براي اطلاعرساني در حوزه تجارت از طريق ارائه کارتهاي بازاريابي يا کارتهاي اعتباري استفاده کنند. يکي از ديگر خدمات ارائه شده در سرويسهاي به اشتراکگذاري امکان برقراري گفتوگوي چند نفره با مشتريان محصولات مختلف است که به توليدکنندگان کمک ميکند با مصرفکنندگان به طور مستقيم در سراسر وب ارتباط داشته باشند و از نظرات آنها براي بهبود کيفي و کمي محصولاتشان کمک بگيرند. افراد مختلف علايق متفاوتي دارند. امکان ارتباط با افرادي که پستهاي شما را در سايتهاي به اشتراکگذاري پيگيري ميكنند، انعکاسدهنده نظرات افراد مختلف در اين زمينه است. بايد پذيرفت تجارت الکترونيک پيش از آن که يک حرفه يا صنعت باشد، يک فناوري است که وجودش مبتني بر ابزارهاي امروزي و همگام شدن با دنياي فناوري است.
آنها که يک شبه ره صد ساله رفتهاند
اينستاگرام با داشتن بيش از صد ميليون کاربر در سراسر جهان به عنوان يکي از موفقترين اپليکيشنهاي ios و اندرويد شناخته شده است. اين برنامه کاربردي فرصتهاي بيشماري را براي استفاده از قدرت شبکه اجتماعي عکسها و تصاوير در اختيار کاربران قرار ميدهد. زماني که کوينليستروم با همکاري مايک کريگر، اينستاگرام را راهاندازي کرد اصلا تصورش را نميکرد اين شبکه اجتماعي عکس در زماني کمتر از دو سال مورد توجه بيش از دهها ميليون کاربر فعال در سراسر دنيا قرار گيرد تا اينکه فروش اينستاگرام به شبکه اجتماعي فيسبوک گنجي يک ميليارد دلاري را از آن اين دو جوان ساخت. ثروتي که مرهون ايده خلاقانه آنهاست. دراپ باکس نيز روشي مناسب براي بيمه کردن زندگي شما در دنياي مجازي است. اين جعبه آنلاين، فضايي امن در اختيارتان قرار ميدهد تا اطلاعات شخصي خود را در آنجا ذخيره و نگهداري کنيد و حتي آن را با ديگران به اشتراک گذاريد.
تجارت صفر و يك در ايران
با توجه به آنچه گفته شد، خلأ وجودي شركتهاي خصوصي ايراني كه ارائهكننده سرويسهاي اينترنتي به زبان پارسي براي مخاطبان فارسيزبان باشند بشدت احساس ميشود. جامعه فارسيزبان كه در سه كشور ايران، افغانستان و تاجيكستان سكونت دارند، بازار مشتريان بزرگي را تشكيل ميدهند كه از نبود موتور جستجو، سامانه پست الكترونيك(ايميل)، فضاي ابري به اشتراكگذاري فايل و يك وبسايت اجتماعي بشدت در غذابند. آنچه اكنون با عناوين فوق روي وب مشاهده ميشود، اغلب نرمافزارهاي آماده و متن بازي است كه فارسي شده و با نامهاي مختلف، اما امكانات يكسان، بازديدكننده فارسيزبان را دلسرد ميكنند.اگر يك تيم از فارغالتحصيلان يا كارشناسان حوزه ديجيتال امروز براي خلق اين خدمات يعني دنياي وب كار خود را آغاز كنند، كسب و كاري چند ميليارد توماني را براي همه عمر خود تضمين خواهند كرد.
.: Weblog Themes By Pichak :.