گوگل و كسب‌وكارها

 

گوگل به معناي واقعي در زندگي ديجيتال روزمره ما حضور دارد. اين را مي‌شود از ابزار فراواني فهميد كه براي داشتن يك كسب‌وكار موثرتر به ما پيشنهاد كرده است. درباره گزينه‌هايي كه گوگل جايگزين آفيس مايكروسافت كرده بارها صحبت شده است. در اين شماره سرويس‌هايي از گوگل را معرفي مي‌كنيم كه خلاقيت شما را بالا مي‌برد، تيم شما را هماهنگ كرده و شركت‌تان را در معرض ديد قرار مي‌دهد. ممكن است از برخي از اين سرويس‌ها مانند هنگ‌آوت (Hangout) به‌عنوان سرگرمي استفاده كرده باشيد، ولي بايد بدانيد اين‌گونه ابزار از كاربردهاي قدرتمند شغلي نيز برخوردارند.

بلاگ:‌گوگل‌(Google and Your Business)

اگر تا به‌حال به «گوگل و كسب‌وكار شما» (بلاگ گوگل براي مشاغل) سر نزده‌ايد حتما اين كار را بكنيد. اين دروازه‌اي به‌سوي تمام منابع از‌جمله مجموعه‌هاي محرمانه، مطالعات موردي و اخباري درباره سايت‌هاي مرتبط مانند «گوگل براي كارآفرينان» (Google for Entrepreneurs) است. به‌وسيله نوار ابزار متحركي كه در سمت راست قرار دارد مي‌توان بسادگي پست‌ها را بايگاني، برچسب‌ها و گروه‌ها را مديريت و موارد را به RSS feed اضافه كرد و همچنين مي‌توان از طريق آن بلاگ‌هاي مفيد گوگل را يافت.

محل‌هاي گوگل براي كسب‌وكار (Google Places for Business)

به‌وسيله «محل‌هاي گوگل براي كسب‌وكار» مي‌توانيد اطلاعات زيادي را درباره كسب‌وكار خود و بدون پرداخت هيچ‌گونه هزينه‌اي به پايگاه داده گوگل اضافه كنيد (علاوه بر نام، نشاني و شماره تلفن مي‌توانيد مواردي نظير شاخه مورد فعاليت، ساعت‌هاي خدمات‌رساني، شيوه‌هاي پرداخت مورد قبول و مناطق تحت عمليات را نيز بيفزاييد). اطلاعاتي مانند يك نقشه كوچك نيز در نتايج جستجوي گوگل نمايش داده مي‌شود. «محل‌هاي گوگل» شكلي را كه فهرست‌بندي شما به‌خود مي‌گيرد نمايش مي‌دهد، حتي اگر بخواهيد اطلاعات خود را در قالب يك پرسشنامه ارائه كنيد. درست است كه اين سرويس به‌صورت رايگان ارائه مي‌شود، ولي گوگل شما را ترغيب مي‌كند كسب‌وكار خود را با خريد يك تبليغ AdWords بيشتر در معرض ديد قرار دهيد.

صفحات گوگل پلاس (Google+ Pages)

«صفحات گوگل پلاس» گزينه جايگزين گوگل براي يك صفحه فيس‌بوك است، در حالي كه چند گزينه شخصي‌سازي ارائه مي‌كند كه براي كسب‌وكارها طراحي شده‌ است. اين روند به‌وسيله انتخاب نوع كسب‌وكار آغاز مي‌شود، سپس مي‌توانيد محتوايي مانند يك تصوير براي جلد، لوگوي خود و همچنين يك شرح مختصر را در آن قرار دهيد. به‌عنوان سازنده صفحه مي‌توانيد مديران ديگري را نيز براي مديريت صفحه انتخاب و حتي مالكيت صفحه را واگذار كنيد. استفاده از تصاوير، ويدئوها، اخبار، ارتباطات به هنگ‌آوت و... در اين ابزار مي‌تواند در تبليغ مشاغل بسيار موثر باشد.

هنگ‌آوت (Hangouts)

گوگل اغلب هنگ‌آوت را به‌عنوان يك اتاق گفت‌وگوي ويدئويي براي دوستان و خانواده تبليغ مي‌كند؛ ولي اتاق‌هاي گفت‌وگو همواره قابليت‌هايي دارد كه آنها را براي جلسات كسب‌وكارها نيز مفيد مي‌كند. نه‌تنها مي‌توانيد همكارا‌نتان را ببينيد و صداي آنها را بشنويد، بلكه مي‌توانيد همزمان روي اسناد در گوگل‌درايو كار كرده، صفحه رايانه خود را به‌اشتراك بگذاريد يا برنامه‌هاي ديگر را اجرا كنيد. اين ابزار شايد نتواند تمام قابليت‌هاي يك ابزار تجاري مديريت كنفرانس در وب مانند WebEx را عرضه كند، ولي تمام چيزهايي را كه يك تيم احتياج خواهد داشت، در خود دارد؛ و البته رايگان.

برنامه‌ريز هوشمند براي تقويم گوگل

اگر بايد جلسه‌اي را كه در تقويم گوگل قبلا ايجاد كرده‌ايد دوباره برنامه‌ريزي كنيد، مي‌توانيد به تقويم به‌اشتراك‌گذاري‌شده همكاران خود نگاهي بيندازيد تا ببينيد چه زماني وقت آزاد دارند يا اين‌كه مي‌توانيد برنامه‌ريز هوشمند (Smart Rescheduler) در تقويم گوگل را فعال كنيد (كه از طريق منوي تنظيمات تقويم گوگل در دسترس است) و اجازه دهيد گوگل اين جستجو را براي شما انجام دهد. وقتي اين امكان را فعال كنيد، در سمت راست پنجره تقويم ظاهر مي‌شود؛ براي استفاده از آن هم كافي است رخدادي را كه مي‌خواهيد دوباره برنامه‌ريزي شود انتخاب و روي لينك «يك زمان جديد را پيدا كن» (Find a new time) كليك كنيد. سپس شما فهرستي از زمان‌ها را دريافت خواهيد كرد كه در كنار هركدام يك دكمه انتخاب وجود دارد.

فرم‌هاي گوگل (Google Forms)

فرم‌هاي گوگل، يك ابزار ساده و باقابليت براي بررسي است و به‌عنوان يك افزونه گوگل‌درايو مي‌توانيد آن را از فروشگاه وب‌كروم دانلود كنيد. زمينه مورد مطالعه خود را مي‌توانيد به‌وسيله قالب‌هاي سوالي (انتخاب بين انواعي مانند گزينه‌هاي چندگانه، چك‌باكس، مقياس‌بندي يا پاسخ‌هاي متني) بسازيد، سپس آن را از طريق هنگ‌آوت پست يا به‌وسيله ايميل بين افراد پخش كنيد. دريافت‌كنندگان اين فرم‌ها مي‌توانند فرم تكميل‌شده را به‌وسيله فشردن دكمه‌اي كه در پايين آن قرار دارد ارسال كنند. خود اين بررسي و پاسخ‌هاي آن به‌طور خودكار در گوگل درايو شما ذخيره مي‌شود و شما مي‌توانيد نتايج را هم به‌صورت خلاصه (با موارد تحليلي گرافيكي كه به‌طور خودكار توليد مي‌شود) و هم در يك صفحه‌گسترده ببينيد.

گومو (GoMo)

در عصر تلفن‌هاي هوشمند، داشتن يك وب‌سايت كه تنها براي مرورگرهاي رايانه‌هاي روميزي ايجاد شده‌ ممكن است كافي نباشد. گومو گوگل يك سايت براي صاحبان مشاغلي است كه مي‌خواهند توليد نسخه موبايل وب‌سايت‌شان را بررسي كنند يا دست‌كم چگونگي دسترسي سايت‌شان براي كاربران موبايل را بيازمايند. ابزاري وجود دارد كه نشان مي‌دهد سايت شما در يك تلفن هوشمند چگونه نمايش داده مي‌شود. اين ابزار به‌وسيله برخي سوالات، گوشي‌ها را رتبه‌بندي مي‌كند؛ سوالاتي نظير اين‌كه مي‌توانيد لينك‌ها را با انگشت خود كليك كنيد يا خير. همچنين در اين سايت لينك‌هايي وجود دارد كه مي‌تواند به شما كمك كند تا توسعه‌دهندگان انجام اين قبيل كارها را بيابيد.

جعبه دريافت اولويت‌بندي‌شده جيميل

جيميل براساس الگوريتم‌هاي گوگل برخي پيغام‌ها را مهم تشخيص داده و كنار آنها يك فلش زرد قرار مي‌دهد. البته شما مي‌توانيد با اصلاح اين گزينه‌ها به‌صورت دستي به آن بياموزيد اين پيغام‌ها واقعا چه‌ميزان براي شما اهميت دارد (به‌وسيله كليك‌كردن روي فلش‌ها). اين علائم بصري در كم‌كردن زمان وارسي كلي ايميل‌هاي رسيده موثر است، ولي مي‌توانيد اين زمان را به‌وسيله قابليت «جعبه دريافت اولويت‌بندي‌شده» (Priority Inbox) جيميل باز هم كمتر كنيد. كافي است روي Inbox كه در نوار سمت چپ قرار دارد كليك كنيد تا منوي شيوه جعبه دريافت باز شود سپس گزينه Priority Inbox را انتخاب كنيد. با انتخاب اين شيوه نمايش، تمام پيغام‌هاي خوانده نشده‌اي كه فلش زرد دارد در ابتدا قرار مي‌گيرد. اگر مي‌خواهيد دوباره پيغام‌هاي خود را براساس زمان دريافت مرتب كنيد، كافي است روي گزينه كلاسيك از منوي شيوه جعبه دريافت كليك كنيد.

اعتبارسنجي دومرحله‌اي براي حساب‌هاي گوگل

براي اين كه هكرها به اطلاعات رمزگذاري‌شده‌تان دسترسي پيدا نكنند، بايد امنيت حساب گوگل خود را به‌وسيله فعالسازي اعتبارسنجي دومرحله‌اي براي حساب‌ها بالا ببريد. اين قابليت يك رمز عبور ثانويه براي ورود ايجاد مي‌كند؛ يك كد كه گوگل به تلفن همراه يا تلفن ثابت شما مي‌فرستد. پس از تنظيم اوليه مي‌توانيد رايانه‌ها و گوشي‌‌هاي موبايل مورد اعتماد خود را براي 30 روز جزو استثناها قرار دهيد؛ البته در هر زمان مي‌توانيد اين استثناها را از فهرست خود خارج كنيد.





تاريخ : دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |