نتيجه يك پژوهش در دانشگاه نوتردام هلند نشان ميدهد، در طول نخستين سال تولد، هنگامي كه كودكان بيشترين زمان خود را به شنيدن صداها و گفتوگوي ديگران ميگذرانند، خود را براي زبان بازكردن آماده ميكنند. آنها به دقت واژههايي را كه ميشنوند دنبال ميكنند و آماده ميشوند تا بين ۱۸ ماهگي تا دو سالگي نخستين واژههاي خود را به زبان آورند. ژيل لني، يكي از روانشناسان دستاندركار اين پژوهش ميگويد: «نوزادان همواره به دنبال سرنخهايي در صداهايي كه ميشنوند، هستند تا بتوانند واژهها را تشخيص داده و ياد بگيرند.»وي در پژوهشهايش دريافته كه در هر جريان صدايي كه توليد ميشود، سرنخهايي وجود دارد. نوزادان با دنبال كردن جريانهاي صوتي كه ميشنوند و از راه اطلاعاتي كه اين سرنخها در اختيارشان قرار ميدهد، ميتوانند تفاوت بين فعلها و اسمها را درك كنند و تلاش كنند آنها را ياد بگيرند. در پژوهشهاي اين روانشناسان مشخص شده كه نوزادان در يك سالگي ميتوانند درك كنند در عبارتي مانند «اين يك...» بايد اسم يك شيء آورده شود. ممكن است نوزاد مفهوم نام شيء را كه پس از اين عبارت ميآيد نداند، اما او ميداند كه اين مفهوم حتما مربوط به يك شيء است. حدود ۱۵ ماهگي، نوزادان ميتوانند سرنخهايي را از عبارتهاي پيچيدهتر نيز به دست آورند. اين پژوهش اطلاعات جديدي را به پژوهشگران درباره شيوه يادگيري زبان در نوزادان ارائه ميكند و همچنين ميتواند اطلاعات مفيدي براي پدر و مادرها و پرستاران كودكان باشد تا به كيفيت گفتوگوكردن با نوزادانشان بيشتر توجه كنند.
.: Weblog Themes By Pichak :.