کار ضد یخ چیست و از کدام ضدیخ باید استفاده کرد؟
مطمئن بودن از در اختیار داشتن ضدیخ مناسب با غلظت صحیح، برای بهبود عملکرد موتور بسیار حیاتی است. ظرفیت خنک کننده در سیستم های جدید کمتر و فشار و دما بالاتر است و استفاده بیشتر از مواد سبک همچون آلومنیوم ریسک فرسودگی و خوردگی را افزایش می دهد.
بر اساس قاعده تجربی، تنها در حدود ۲۸% از انرژی گرمایی که از سوختن بنزین در موتور آزاد می شود، برای راندن اتومبیل کافی است.
. در حدود ۷% برای غلبه بر اصطکاک موجود در موتور، رانشگر، تایرها و غیره استفاده می شود.
. ۳۵% دیگر از اگزوز خارج می شود و
. ۳۰% باقیمانده باید بوسیله خنک کننده از بین برود، در غیر اینصورت بدنه موتور گداخته می شود.
موتورها از چند فلزمختلف ساخته شده اند و جلوگیری از فرسودگی و خوردگی و از ایجاد مقیاس در سیستم خنک کننده، در دماهای متعارف عملکرد مهم است. در حدود ۶۰% از عیب و نقص های موتور ناشی از مشکلات سیستم خنک کننده می باشد.
ضدیخ دارای چند عملکرد است و برای عملکرد صحیح موتور حیاتی می باشد. یک خنک کننده یا ضدیخ امروزی دارای ویژگی های زیر است:
.پیشگیری از فرسودگی و خوردگی
.نقل و انتقال گرما بصورت عالی
.جلوگیری از ایجاد مقیاس
.سازگاری با آب سخت
.پایداری در دمای بالا
.سازگاری با پلاستیک ها و ایلاستومرها (پلیمرهای پلاستیکی) در موتور
.کم کف (جوش)
از حدود سال ۱۹۳۰ محافظت لازم در برابر یخبندان و انتقال گرما بوسیله ترکیب آب و الکل اتیلن امکان پذیر بوده است. این ترکیب از سوی صنعت پتروشیمی به مقدار زیاد در دسترس بوده و افزون بر آن دارای مزیت افزایش نقطه جوش ترکیب نیز می باشد.علیرغم اینکه الکل های پروپیلن جدیدتر بسیار گران تر هستند و بعضی از تولیدکنندگان تمایلی به استفاده از آن ندارند، به عنوان جایگزین کم خطر تر الکل اتیلن معرفی شده اند.پیشرفت های تخصصی و مهم کنونی، در زمینه پیشگیری از فرسودگی و خوردگی، سازگاری با آب سخت و کنترل ایجاد مقیاس بوده است. در طراحی موتورها در کنار تلاش در کاهش وزن و هزینه ها، تغییراتی نیز در جهت ارتقا بهره وری سوخت و کاهش خوردگی صورت گرفته است. این نیازها، شرایط عملکرد موتور را حتی دقیق تر کرده است، چنانکه از سیستم خنک کننده بسیار بیشتر انتظار می رود.خنک کننده/ ضدیخ اولین بار توسط تولیدکنندگان اتومبیل استفاده شده و به عنوان مناسب ترین ماده انتخاب شده است. در تکمیل بعدی ضدیخ اتومبیل و نوسازی آن باید از محصولی استفاده شود که دارای مشخصات کلی بوده و ازاین رو گارانتی اتومبیل قابل اعمال نیست.غیر از زمان گارانتی، پیروی از توصیه های تولیدکننده اتومبیل بهترین اقدام است. با این وجود خنک کننده/ ضد یخ مورد استفاده باید دارای حداقل مشخصات همچون BS6580:2010 یا ASTM D 3306 باشد. این مشخصات استاندارد های ملی هستند که سطح اساسی عملکرد اتومبیل ها یا ون های سبک را فراهم می کنند.ضدیخ قبل از استفاده برای اطمینان با آب رقیق می شود تا سیستم خنک کننده دارای غلظت توصیه شده و کافی بین ۴۰% تا ۵۰% ( در حجم) باشد. به خاطر سپردن اینکه سیستم خنک کننده اتومبیل پوشیده شده است، مهم است و در شرایط معمولی نیازی به پرکردن ضدیخ نمی باشد. اگر سطح خنک کننده در مخزن رادیاتور پایین آمده باشد، سیستم خنک کننده باید به طور کامل بررسی شود.توسعه خنک کننده ها به تکنولوژی اسید آلی ( اُ ای تی) منجر شده است. فرسودگی و خوردگی در بازدارنده های موجود در محصولات با تکنولوژی اسید آلی بسیار طولانی تر از بازدارنده ها در ضدیخ سنتی عمل می کنند و به طور معمول تنها هر پنج سال یکبار تعویض می شوند.علیرغم پیشرفت در کیفیت و عمر این محصولات، اتومبیل های قدیمی بسیار زیادی هستند که هنوز از ضدیخ های سنتی استفاده می کنند و باید هر ۲ سال یکبار یا پس از ۲۰۰۰۰ مایل نوسازی شوند. این خنک کننده ها ارزان تر از تکنولوژی اسید های آلی هستند ولی با اینکه دارای عملکرد بازدارندگی از خوردگی مشابه در دمای بالای تولید شده در سیستم خنک کننده موتورهای جدید نمی باشد، باید حداقل دارای استانداردهای ملی BS6580:2010 یا ASTM D3306 باشند.
کیفیت آب
اگرچه پیشرفت های زیادی در پیشبرد عملکرد خنک کننده ها / ضدیخ ها صورت گرفته است، اما هنوز یک عامل وجود دارد که کارآیی آنها را کاهش می دهد و آن کیفیت آبی است که برای رقیق کردن مورد استفاده قرار می گیرد! حجم زیاد کلسیم و منیزیم در آب شیر، که باعث جرم در المنت گرمایی کتری می شود، می تواند همچنین به رسوب و تشکیل مقیاس در سیستم خنک کننده اتومبیل منجر شود. اگر در منطقه ای که دارای آب سخت است، زندگی می کنید، توصیه می شود از آب مقطر یا آب دیونیزه شده استفاده کنید.
.: Weblog Themes By Pichak :.