بهترين خبر براي تجار الكترونيكي ماشين پاسخگوي گوگل جايگزين موتور جستجو

 

امروزه گوگل چيزي بيش از لينك‌هاي آبي را در نتايج جستجوي خود به كاربر نشان مي‌دهد و بزودي كاربران قادر خواهند بود اطلاعات درست‌‌تري را در جواب سوالات خود در نتايج جستجو و در بالاي فهرست نتايج پيدا كنند. اين موضوع را روزنامه وال‌استريت طي مصاحبه‌اي با مدير ارشد جستجوي گوگل، اميت سينگ‌هال (Amit Singhal) مطرح كرده است. بنابراين گوگل قصد دارد به‌وسيله «تركيب و وارد كردن فناوري جستجوي معنايي و روند فهم مفهوم واقعي كلمات در جستجو» پاسخ‌هايي به واقعيت نزديك تر به كاربر خود ارائه كند.بسياري از كارشناسان بويژه درامور سرويس‌هاي معنايي معتقدند كه: «اين مساله انكارناپذير است كه حجم فزاينده اطلاعات تاييد شده، روزبه‌روز قابليت تبديل موتورهاي جستجو به موتورهاي پاسخگويي را افزايش مي‌دهند.» اين در حالي است كه گوگل بيشتر تمركز خود را روي «داده‌هاي ساخت‌يافته» قرار داده است و تلاش مي‌كند كوئري‌هاي جستجو را با پايگاه داده‌اي كه مشتمل بر صدها ميليون موجوديت از افراد، مكان‌ها و ديگر چيزهايي كه آن شركت طي دو سال گذشته جمع‌آوري كرده است، بهتر و مناسب‌تر ارتباط دهد.با توجه به اين ارتقاي الگوريتم، گوگل اميدوار است با استفاده از داده‌هاي ساخت‌يافته و به‌كار بردن فناوري‌هاي معنايي همانند روش‌هايي كه گوگل از آنها پشتيباني مي‌كند (مانند سايت‌هاي GoodRelations و Schema.org) پاسخ‌هاي مناسب و بهتري را براي كوئري‌هاي خاص به كاربر ارائه كند. اين يك خبر بسيار خوب براي فروشندگان آنلاين است ؛ چرا كه اكنون محصولات و خدمات آنها هنگامي‌كه از نشانه‌گذاري ساخت‌يافته استفاده شود مي‌تواند بسيار برجسته‌ و كامل‌تر در نتايج جستجو نمايش داده شود.به عنوان بخشي از اين تغييرات الگوريتم، گوگل فناوري معنايي را به سيستم جستجوي كلمات كليدي خود اضافه كرده است. در حال حاضر كلمات كليدي همراه با لينك‌ها و جستجوهاي معتبر افراد (شخصي‌سازي)، نقشي موثر در الگوريتم براي رتبه‌دهي به وب‌سايت‌ها ايفا مي‌كند. اضافه كردن فناوري جستجوي معنايي به دانستن مفهوم واقعي كلمات كمك مي‌كند. با ورود معني واقعي در الگوريتم، كاربران بتوانند در جستجوهاي خود بين كلماتي با بيش از يك معني (مانند در ماشين و در به معني درون) تفاوت قائل شوند.گوگل قصد دارد معناي واقعي را در جستجو وارد كند؛ زيرا با اين روش، انسان‌ها اطلاعات را مي‌فهمند. اين كار قابليت گوگل را براي تشخيص ميزان ارزش اطلاعات درون وب‌سايت‌ها براي اهداف رتبه‌دهي افزايش مي‌دهد. در آينده، روبات گوگل (Googlebot) به‌دنبال چيزي بيش از كلمات كليدي و لينك‌هاي معتبر خواهد گشت؛ او قادر خواهد بود اطلاعات معني‌دار، داده‌هاي ساخت‌يافته و نشانه‌گذاري معنايي بيشتري را شناسايي كند. اين مساله به معني نتايج بهتر جستجو براي كاربران و ديده شدن بهتر براي سايت‌هاي خريد و فروش خواهد بود.

نشانه‌گذاري ساخت‌يافته RDFa

اســـاس داده‌هاي ساخت‌يــــافته، چارچوب تـــــعريف منــبع (Resource Definition Framework يا RDF)، «يك مدل استاندارد براي تبادل داده‌ها در سطح وب» است كه داده‌ها را در سطح نرم‌افزارهاي كاربردي مختلف به‌اشتراك مي‌گذارد. همچنين اين چارچوب از سير تكامل طرح‌هاي مختلف (Schema) در طول زمان پشتيباني مي‌كند. RDFa يك مجموعه از خصوصيات را ارائه مي‌كند كه اجازه مي‌دهد علاوه‌بر خصوصيات قابل خواندن ماشين براي XHTML، ابرداده‌هاي غني را نيز در درون اسناد وب قرار داد. GoodRelations RDFa يك فناوري نشانه‌گذاري معنايي است كه به‌طور خاص براي تجارت الكترونيك طراحي شده است. اين فناوري به فروشندگان آنلاين اجازه مي‌دهد زماني كه ارتباط آنها با موتورهاي جستجو برقرار مي‌شود، داده‌هاي دقيقي نيز همراه با محصولات، آيتم‌ها يا سرويس‌هايشان براي موتور جستجو بفرستند.بدون RDFa، فروشندگان تنها متن غيرساخت‌يافته‌اي مي‌فرستند. حتي اگر در زمان ساخت آيتم صفحه‌ها از داده‌هاي دقيق استفاده كنند، استخراج، ترجمه و رتبه‌دهي دقيق صفحه‌هاي خاص آنها براي موتورهاي جستجو مشكل خواهد بود.ولي با استفاده از RDFa، فروشندگان مي‌توانند يك قطعه كوچك ولي باارزش داده ساخت‌يافته (براي مثال كاتالوگ كوچك محصول) را اضافه كنند تا موتورهاي جستجو، افزونه‌هاي مرورگر و برنامه‌هاي كاربردي موبايل بتوانند از آنها براي اطلاع‌رساني دقيق مشتريان بالقوه درباره محصولاتتان استفاده كنند.نشانه‌گذاري GoodRelations مي‌تواند براي نمايش قيمت، محصول، فروشگاه، پرداخت و رساندن اطلاعات براي فهرست‌نويسي موتور جستجو استفاده شود. همچنين اين فناوري مي‌تواند براي توصيف دقيق چيزي كه كسب‌وكار فروشنده ارائه مي‌كند، مورد استفاده قرار بگيرد. فروشندگان آنلاين مي‌توانند از GoodRelations براي ساخت يك بسته كوچك اطلاعات كه محصول آنها، قابليت‌ها و قيمت آن را شرح مي‌دهد بهره ببرند (و به‌همين صورت براي فروشگاه‌هايشان، ساعات بازگشايي، گزينه‌هاي پرداخت و غيره).شما مي‌توانيد اين كار را بسادگي با قرار دادن بسته داده‌هايتان در صفحه وب با استفاده از قالب W3CRDFa يا استفاده از توليدكننده قطعه‌كد براي توليد نشانه‌گذاري خاص GoodRelations براي صفحه‌تان انجام دهيد.هنگامي كه GoodRelations را در صفحه‌هاي وب‌تان قرار دهيد، محصولات ارائه‌شده شما در موتورهاي جستجو و سيستم‌هاي پيشنهادكننده بهتر ديده مي‌شود. هدف روش‌هاي بهينه‌سازي سنتي موتورهاي جستجو اين است كه نتايج شما در بالاي نتايج جستجو قرار گيرد واين يعني همه نمي‌توانند در بالاي فهرست باشند. GoodRelations محصولات و سرويس‌هاي شما را براي خريداراني كه به‌دنبال آنها هستند برجسته‌تر مي‌كند. ازطرفي اين فناوري به‌وسيله گوگل، بينگ و ياهو پشتيباني مي‌شود كه اين مساله باعث رندر بهتر صفحه‌هاي محصولات شما با داده‌هاي GoodRelations در سايت مي‌شود.

چگونه GoodRelations RDFa 
را به‌كار ببريم

شما مي‌توانيد از طريق سايت‌هاي مربوط به اين فناوري‌ها موارد بسيار بيشتري را بياموزيد؛ ولي بايد اشاره كنيم كه GoodRelations و Schema.org مي‌توانند به‌صورت تركيبي جهت ارسال داده‌هاي باارزش‌تر در سايت‌هاي فروشندگان آنلاين براي موتورهاي جستجو و افزونه‌هاي مرورگرها استفاده شود كه همين مساله به اين فروشندگان براي بيان ارزش پيشنهادهايشان به‌صورت داده‌ها كمك مي‌كند.براي اطلاعات بيشتر درباره بهينه‌سازي موتور جستجو براي گوگل با GoodRelations و RDFa مي‌توانيد به سايت heppresearch مراجعه كنيد كه به شما نشان مي‌دهد چگونه نشانه‌گذاري‌هاي افزوده به صفحه‌هاي وب‌سايت خود اضافه كنيد تا گوگل بتواند از آن اطلاعات براي بالا بردن سرعت رندر كردن صفحه‌هاي شما در نتايج جستجو استفاده كند. همچنين در كنفرانس بين‌المللي SMWCon در بهار سال 2012 ارائه‌ها و بحث‌هاي درباره هنر طراحي نرم‌افزارهاي كاربردي و آينده توسعه مدياويكي (MediaWiki) و افزونه‌هاي آن مطرح شد كه مي‌توان براي اطلاعات بيشتر و بهتر به مستندات كنفرانس مراجعه كرد.باتوجه به تغييراتي كه امروزه گوگل با به‌كارگيري فناوري جستجوي معنايي براي برطرف كردن كاستي‌هاي فناوري فعلي در الگوريتم خود مي‌دهد، فروشندگان آنلاين به‌وسيله استفاده از داده‌هاي ساخت‌يافته در وب‌سايت‌ها و صفحه‌هاي محصولاتشان، يك فرصت فوق‌العاده براي بهره بردن از اين تغييرات را خواهند داشت. شنيده مي‌شود كه اين تغييرات در تاريخ گوگل بي‌نظير خواهد بود پس فرصت را براي پيشي گرفتن از رقباي خود از دست ندهيد.






تاريخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |