تحولی در حمل‌ونقل هوایی و گردشگری با بالن قدرتمند جدید

 

4-990.jpg

یک بالن هوایی جدید که قادر است سه برابر محموله قابل حمل توسط بزرگترین هواپیماهای باربری نظامی را با یک سوم سوخت تا هزاران کیلومتر حمل کرده و به باند فرود هم نیاز ندارد، اولین پرواز آزمایشی خود را اجرا خواهد کرد. بالن Aeroscraft که توسط محققان آمریکایی ساخته شده، همچنین از پیامدهای عمده‌ای برای حمل‌ونقل محموله برخوردار بوده و به ادعای سازندگان آن، هر چیزی که امروزه بطور بی‌وقفه با قایق، قطار و خودرو حمل می‌شود در چند سال آینده می‌تواند از مسیر آسمان بهره ببرد.شرکت سازنده، از چندین سال گذشته در حال ساخت این بالن بوده و به گفته سازندگان، اکنون در مراحل پایانی طرح قرار دارد.در حال حاضر یک نمونه پیش‌ساخت از این بالن آماده شده که سازندگان امیدوارند سرانجام بتواند کارکرد این مفهوم را بطور عملی ثابت کرده و به آنها اجازه بدهد تا سیستم خود را به خوبی تنظیم کنند.طول نمونه کنونی 77 متر بوده و نیمی از اندازه نمونه اصلی است اما با همان ساختار، سیستمهای کنترل پرواز و ارابه فرود ساخته شده است.اکنون تنها ضرورت این بالن، نمایش اوج‌گیری و فرود عمودی بوده که ویژگی‌های تحویل مستقیم را برای این بالن امکان‌پذیر کرده و آن را در بازار تجاری به یک مورد عالی تبدیل خواهد کرد.نسخه نهایی Aeroscraft که انتظار می‌رود در سه سال آینده آماده شود، می‌تواند محموله‌ای تا 66 تن را با سرعت 120 گره در ارتفاع 5.5 کیلومتری با با برد 3000 مایل دریایی حمل کند.این امر می‌تواند حمل‌ونقل هوایی را متحول کرده و دستیابی به مناطق دورافتاده را که در حالت عملی هیچ طریقی برای دسترسی به آنها وجود نداشته، تسهیل کند.این بالن می‌تواند کمکهای امدادی را برای قربانیان بلایای طبیعی، تجهیزات سنگین استخراج نفت برای شمال کانادا، توربینهای غول‌پیکر را برای مزارع بادی دورافتاده و تجهیزات نظامی سنگین را به میدانهای جنگ در سراسر جهان انتقال دهد.دستاورد کلیدی این بالن، ساخت یک سیستم داخلی برای کنترل بالاست(کیسه شنی که در موقع صعود بالن پایین می‌اندازند) است.بالنهای قبلی به دلیل نیاز به سنگینی یا بستن آنها در زمان بارگیری ناموفق بودند و برخی با یک باد ناگهانی از مسیر خود منحرف می‌شدند.اما سیستم مدیریت داخلی بالاست این بالن به اوپراتورهای خود توانایی کنترل شناوری را با سرکوب هلیوم درون مخازن می‌دهد که از هوا سنگین‌تر شده و این خودرو را به سمت زمین می‌راند.هنگامی که محموله به بالن انتقال پیدا کرد، می‌توان آن را با آزادسازی مجدد هلیوم سرکوب شده در مخازن مهار آن به بالا فرستاد و مجددا وزن آن را از هوا سبکتر کرده و از موتورهای توربوپراپ برای کنترل جهت بالن استفاده کرد.به دلیل این سیستم انقلابی، Aeroscraft به هیچ میدان هوایی برای اجرا نیاز نداشته و تنها یک منطقه خالی با اندازه کافی برای اوج‌گیری و فرود عمودی و نیروی انسانی برای خالی کردن محموله برای آن کافی خواهد بود.

 

 

 

نمونه پیش‌ساخت بالن هوایی

 

 

 

اسکلت اولیه بالن هوایی در کالیفرنیا

 

 

 

شکل نهایی بالن هوایی پس از تکمیل

 

 





تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |