حفظ جان به کمک فناوري

 

يك تيم از روان‌شناسان آمريكايي وسيله‌اي را طراحي كرده‌اند كه مي‌تواند در نحوه رانندگي انسان‌ها در آب و هواي باراني و بد،‌ تغييرات اساسي دهد تا در آينده رانندگان با ايمني بيشتري در جاده‌هاي باراني و برفي برانند و كمتر تصادف كنند.«آرام‌تر برانيد»، «احتياط كنيد». رانندگان اين جملات را كه هر سال با فرارسيدن فصل پاييز و زمستان در جاده‌ها نصب مي‌شود يا از سوي مسئولان جاده‌ها و پليس براي سالم‌ماندن در باران، برف و توفان گفته مي‌شود، مي‌شناسند اما اريك نلسون، روان‌شناس و محقق در دانشگاه جورج ماسون آمريكا مي‌گويد موقعي كه شما در جاده هستيد، چنين راهنمايي‌هايي اغلب سودمند نيست.رانندگان نمي‌دانند در موقعي كه جاده خيس است سرعتشان را چقدر بايد كاهش دهند و حداقل و حداكثر سرعتشان چند كيلومتر بايد باشد تا شرايط رانندگي ايده‌آل را برايشان تضمين كند. راهنمايي‌هاي كمي در اين مورد به آنها داده مي‌شود. ‌ميزان بارش در يك جاده مي‌تواند از دقيقه‌اي به دقيقه ديگر تغيير كند كه اين مسأله بسرعت شرايط پرخطري را براي آنها ايجاد مي‌كند. نلسون مي‌گويد؛ تعداد زيادي از تصادفات به اين دليل كه افراد دچار احساس ناايمني كاذب مي‌شوند، بعد از اين كه باران متوقف مي‌شود و جاده‌ها هنوز خيس است، رخ مي‌دهد.براي دادن راهنمايي‌هاي تخصصي‌تر در آب و هواي بد، نلسون و چهار محقق دانشگاه جورج ماسون كيلومترشماري را ساختند كه به طور پيوسته با استفاده از اطلاعات اخذشده توسط برف پاك‌كن‌ها، درجه دما و سنسور‌هاي كشش چرخ‌هاي ماشين پيشنهادات جديدي را براي سرعت ارائه مي‌كند. نام اين وسيله «محدوده سرعت براي شرايط سخت» است.اكنون سازندگان اين وسيله ايده‌شان را به ثبت رسانده‌اند و اميد دارند كه در آينده نزديك اين وسيله يكي از مشخصات ماشين‌هاي استاندارد باشد.اين وسيله موقعي كه نلسون و گروهش اطلاعات تصادفات در آمريكا را مورد كاوش قرار دادند، به وجود آمد. آنها دريافتند كه طبق آمار اداره كل فدرال بزرگراه‌هاي آمريكا، يك چهارم تصادفات در آمريكا در آب و هواي بد اتفاق مي‌افتد و تقريبا هر سال 7400 نفر در آب و هواي بد در اين كشور كشته مي‌شوند. اين آمارها به آنها يك ايده داد؛ براي كاهش اين آمار چه كار مي‌توان انجام داد؟ بر اساس آموزه‌هاي روان‌شناختي، گروه چند تغيير در طراحي براي كيلومترشمارهاي حساس به آب و هوا ايجاد كرد و آن را با 30 آزمودني امتحان كرد. براي هر يك از اين آزمودني‌ها وسيله‌اي شبيه بازي ويدئويي همراه با چرخ كه رانندگي در يك جاده كه دوره‌هاي مختلفي از آب و هواي بسيار سرد و توفاني را شبيه‌سازي مي‌كرد، استفاده كردند. در اين تحقيق، كيلومترشمار روي يك صفحه تلويزيون يا كامپيوتري نشان مي‌داد كه راننده چه موقع با آب و هواي بد يا شرايط نامطلوب ديگر همچون يك جاده شني مواجه مي‌شود. گروه همچنين از رنگ‌ها براي هشدار به راننده استفاده مي‌كرد. اين رنگ‌ها كه از قرمز درخشان تا زرد بود، بر اساس جاده و شرايط آب و هوايي كه راننده در آن قرار داشت، يك سرعت پيشنهادي به او مي‌داد.

طبق آمار اداره كل فدرال بزرگراه‌هاي آمريكا، تقريبا هر سال 7400 نفر به خاطر رانندگي در آب و هواي بد 
در اين كشور كشته مي‌شوند

در حقيقت تا زماني كه شرايط جاده بهبود يابد، يك تصوير با كلمه «سرعت» و دو پيكان در گوشه راست كيلومترشمار نشان داده مي‌شد. نلسون مي‌گويد، براي افراد پيروي از اين تصوير ساده‌تر از پيروي از جمله «آرام برانيد» يا ديدن تصاوير، برف يا باران ‌است. به اين دليل كه موقعي كه شما رانندگي مي‌كنيد، نمي‌توانيد به چند نمايشگر پيچيده نگاه كنيد تا بفهميد كه بايد 60 كيلومتر برانيد.

شما نياز داريد بتوانيد با شتاب چيزي را بخوانيد و كاهش سرعت‌تان به صورت شهودي است. بنابراين، رانندگان بدون آموزش و سريعا نحوه كاركرد اين ابزار را ياد مي‌گرفتند و موقعي كه صفحه كيلومترشمار فعال مي‌شد‌ از سرعتشان مي‌كاستند.

سرعت‌هاي هوشمند

بسياري از تكنولوژي‌هايي كه مي‌توانند از اين وسيله در ماشين‌ها حمايت كند، اكنون وجود دارد. براي اين وسيله چند سنسور دما لازم است كه بتواند مثلا به ما بگويد نوع رطوبت در هوا چيست، مه يا چيز ديگري است. سنسورهاي نوري لازم است كه بگويند چقدر آب در جاده وجود دارد. ويژگي‌هاي ديگري كه بتواند محدوده سرعت در شرايط سخت را اطلاع دهد شامل سنسورهايي است كه ميزان آب در شيشه جلوي ماشين را اندازه بگيرد و برنامه جهت‌يابي است كه محدوديت سرعت در مناطق مختلف جاده را پيگيري مي‌كند. ايده‌آل روان‌شناسان اين است كه اين وسيله اطلاعات را براي كمك به راننده جمع‌آوري كند تا او يك سرعت مناسب را برگزيند و تصادف نكند.گروه همچنين بر اين واقعيت استناد مي‌كند كه بسياري از توليدكنندگان خودرو به سمت ساختن صفحه نمايش دوجداره شيشه‌اي (LCD) حركت مي‌كنند كه مي‌تواند اين وسيله را در كيلومترشمارهاي فعلي ماشين‌ها بسادگي تنظيم نرم افزار پوشش دهد. مانك مي‌گويد؛ صنعت ساخت اتومبيل هميشه در جستجوي راه‌هايي است كه بتواند توليدش را بهبود ببخشد و وسيله محدوده سرعت در شرايط سخت يك ابزار نسبتا كم هزينه است. اين اختراع حداقل نياز به دو سال ديگر براي تكميل‌شدن دارد، اما روان‌شناسان از همين الان به فكر توليد انبوه آن با همكاري مديران و مسئولان كارخانه‌هاي بزرگ توليد خودرو هستند.





تاريخ : جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |