در دنیای هیولاهای دوپا معمولاً فاکتور سرعت نهایی خیلی مورد توجه قرار نمیگیرد. تا جاییکه در وبسایتهای رسمی موتورسازان نیز اغلب خبری از کمیت Top Speed نیست. اساساً سرعت نهایی نمیتواند برتری یک موتورسیکلت را تعیین کند. شتاب اولیه، ضرایب تعویض دنده، آرگونومی صندلی و فرمان، فنربندی، پایداری اسکلت و شاید مهمتر از همه فرمانپذیری دقیق بیش از همه معیارها مد نظر مشتریان حرفهای قرار میگیرد. لازم به ذکر است انتخابهای زیر همگی شامل موتورهایی میشود که به صورت استاندارد آن هم در تعداد انبوه تولید شدهاند.
MTT Turbine Superbike Y2K
رکورددار سریعترین موتورسیکلت دنیا از آن این برند گمنام است. محصولی ساخت شرکت Marine Turbine. باورکردنی نیست که قوای محرکه آن، پیشرانه Allison 250 شرکت رولزوریس است. قلبی با توان وحشتناک 320 اسببخار در دور موتور خیرهکننده 52000 rpm. درست است، پیشرانه موتورسیکلت فوق یک جت سایز کوچک است. شاید به همین دلیل بوده که جعبهدندهاش فقط 2 سرعته آن هم اتوماتیک است. مدل فوق یکی از معدود نمونهها در دنیای موتورسیکلت است که باک بنزینش 34 لیتر حجم دارد. با چنان خروجی بینظیری و وزن 230 کیلوگرمی شاسی، جای تعجبی نیست که سرعت نهایی MTT معادل 370 کیلومتر در ساعت ثبت شده باشد. بد نیست بدانید قیمت این موتور 175 هزار دلار اعلام شده است.
Suzuki Hayabusa
باز هم نام «بوسا» در لیست برترینها دیده شد. سوزوکی در نسخه 2013 این ابرموتور مشهور خود، قدری بیشتر روی کاهش وزن و مسائل آیرودینامیک کار کرد. پدیده بینظیری که شتاب اولیهاش را بوگاتی ویرون مقایسه میکنند. برای نسخه جدید تغییری در پیشرانه اعمال نشد. یعنی باز هم شاهد همان پکیج 1.3 لیتری چهار سیلندر خطی هستیم که 200 اسببخار نیرو را در 10100 rpm تولید میکند. با اینکه تمام نشریات و سایتهای حوزه موتورسیکلت بعد از تست نسخه 2012 سرعت نهایی آن را 299 کیلومتر در ساعت اعلام کرده بودن، سوزوکی مدل جدید را با سرعت نهایی 320 کیلومتر در ساعت راهی بازار کرده است. حالا باید دید هایابوسا به دلیل محبوبیت جهانی و فروش زیادش، با محدودیت الکترونیکی سرعت روبهرو میشود یا نه.
Kawasaki Ninja ZZR 1400
بیایید به همان نامی که دوست داریم صدایش کنیم؛ نینجا ZX14. رقابت «کاوی» و سوزوکی بار دیگر به خشونت کشیده شد. طبق توافق انجام شده بین شرکتهای موتورسازی ژاپنی با طرفهای اروپایی، قرار بر این شد که توان خروجی مدلها هرچه قدرت که شد، سرعت نهایی روی 299 کیلومتر در ساعت به صورت الکترونیکی محدود شود. قولی که کاوازاکی و این نینجا به آن پایبند بودند. این موتور رکورددار شتاب صفر تا 280 کیلومتر است. مسافتی که آن را در 18.5 ثانیه و درست در 991 متر ثبت میکند. ZX14 با آن باک 22 لیتریاش یکی از پرخورترین موتورسیکلتها در کلاس خودش محسوب میشود.
BMW S1000RR
این هم یک خبر خوب برای طرفداران موتورسیکلتهای اروپایی به خصوص آلمانی. دوپای زیبا و فوق مهندسی بخش Motorradبامو. چنانچه از نامش مشخص است، حجم پیشرانه 1000 یا دقیقاً بگوییم 999 سیسی. اما جالب است با همین پیشرانه توانسته 179 اسببخار نیرو را در 14200 rpm فراهم کند. سرعت نهایی S1000RR دقیقاً 305 کیلومتر در ساعت است. سوال این است که چرا این بامو در مقام چهارم قرار گرفته در حالی کهئ سریعتر از کاوازاکی نینجا است. یادتان نرفته که کاوی دوستداشتنی دارای محدودکننده الکترونیکی سرعت بود. در غیر اینصورت به طور حتم میتوانست مرز 320 کیلومتر در ساعت را نیز رد کند. با این حال بامو به لطف نبوغ مهندسانش با رکورد 105.8 نیوتنمتر، یکی از بهترین میزان گشتاورها را از یک پیشرانه 1 لیتری بیرون کشیده است.
MV Agusta F4 R 312
آگوستا در دورهای، رکورددار گرانترین موتورسیکلت دنیا بود. برند کهنهکار ایتالیایی که محصولاتش به خاطر صدای زیبای پیشرانه و اگزوز شهرت جهانی دارند. سال 2007 پکیج جدیدی با نام R312 به مدل F4 اضافه شد. بسته تقویتی که حاصل آن افزایش 9 اسببخاری نیرو و رسیدن به مرز 183 اسببخار در 11900 rpmبود. نامگذاری این آگوستا درست بر اساس سرعت نهاییاش بوده است. یعنی دقیقاً 312 کیلومتر در ساعت. موتوری که حتی در آن ایام از هایابوسا نیز سریعتر بود. پیشرانه این موتورسیکلت 998 سیسی حجم دارد و با آرایش چهار سیلندر خطی طراحی شده است. آگوستا از معدود نمونههایی بود که به کلاچ کاستی مجهز شده بود. همچنین به کمک TSS (سیستم تغییر گشتاور) میتوانست ناگهان دور موتور را از 1000 به 9000 rpm کاهش دهد.
MV Agusta F4 Tamburini
باز هم یک آگوستای دیگر و باز هم یک F4 دیگر و این بار نسخه استثنایی تامبورینی. در حقیقت این موتور ویرایش ویژهای است که روی مدل 1000S اعمال شده است. اما نسبت به آگوستای قبلی توانمندی کمتری دارد. به طوری که خروجی آن روی مرز 172 اسببخار توقف میکند. موتوری که قدری جسارت آن کمتر شده است. اما به لطف بدنه سبکوزن فیبر کربنی سرعت نهاییاش به 306 کیلومتر در ساعت رسیده است. گفته میشود تنها 300 دستگاه از موتورسیکلت آگوستا Tamburini ساخته و فروخته شده است. ماسیمو تامبورینی طراحی چیرهدستی بود که سال 2005 نسل اول این سری را خلق کرد. ضمناً این مدل نیز به همان سیستم TSS مجهز شده است.
Yamaha YZF- R1
خیلی حیف میشد اگر نام یاماها را در این لیست نمیدیدیم. یکی از پرافتخارترینها در کلاس اوپن. محصولی که از همان روز اولی رونمایی در سال 1998 یکسره محبوب علاقهمندان بهویژه دوستدارات مسابقات موتو جیپی از آب درآمد. مدل جدید حاصل آخرین تغییرات در سال 2008 است. یاماها با این فرزند خود بود که سیستم YCCT (کنترل کامپیوتری تروتلهای یاماها) را ابداع کرد. بدون تردید او را باید سرآمد کلاس R1های این ژاپنی دانست. گفته میشود پیشرانه 998 سیسی آن دارای 179.6 اسببخار نیرو در 12500 rpm نیرو است که 146.2 اسببخار این خروجی در دور موتور 11500 rpm به چرخهای عقب منتقل میشود. گشتاور 98.4 نیوتنمتری آن نیز نشان میدهد چیزی از بزرگان کلاس ابرموتور کم ندارد. رکورد 297 کیلومتر در ساعتی برای چنین محصولی، فوقالعاده است.
Suzuki GSX- R1000
حضور مجدد سوزوکی در این لیست چه چیزی را نشان میدهد؟ نامش را جیکسر (Gixxer) گذاشتهاند. یک R1000 سرخوش از دیار GSXها. اسطورهای که خود را جانشین R1100 نامیده است. با قلب چهار سیلند 999 سیسی خود توانسته 191 اسببخار نیرو را در 12000 rpm تولید کند. هیولای 203 کیلوگرمی که رقم 285 کیلومتر در ساعت را برای سرعت نهایی خود ثبت کرده است. باک 18 لیتری سوخت سوزوکی فوق نشان میدهد مهندسی پیچیده ژاپنیها یکی از بهترینها را از نظر مصرف تولید کرده است. بد نیست بدانید نسخه اولیه این موتور که در سال 2001 معرفی شد با همین پیشرانه میتوانست 160 اسببخار نیرو را در 10800 rpm تولید کند. تسترها این موتور را به خاطر چسبندگیاش تحسین کردهاند.
Honda CBR 1000 RR
گویا پایین لیست قیامت است. هوندا، این فاتح همیشگی مسابقات Moto GP نیز آمده است. چه نامی شیکی است این CBR. همانگونه که در دهان با ابهت ادا میشود روی جاده نیز خیلی خوب مینشیند. سال 2004 عملیات سخت انتخاب جانشین برای مدل موفق CBR954RR به این خودرو انجامید. نسخه 2012 و 2013 این هوندا به قوای محرکه 999 سیسی مجهز شدهاند که هر کدام از سیلندرهایش 76 میلیمتر هستند. پس نباید از ضریب تراکم 12.3 بر یک آن متعجب شد. گفته میشود وزن 200 کیلوگرمی سیبیآر باعث شده توان موثر پیشرانه به مرز 178 اسببخار در 12000 rpm برسد. هوندا با این محصول توانسته به سرعت نهایی 291 کیلومتر در ساعتی دست پیدا کند.
Aprilia RSV4
آپریلیا رتبه آخر را به خود اختصاص داد تا غایب بزرگ این ردهبندی دوکاتی ایتالیا باشد. البته پیشبینی هم میشد که این موتور بالاخره یک جایی در لیست 10 نفره پیدا کند. بدون شک موتورسیکلت فوق با پیشرانه 999 سیسی که آرایش چهار سیلندر Vشکل دارد، یکی از مهندسیترین نمونههای امروز است. قدرت خروجی 177.5 اسببخار در 12500 rpm و گشتاور 115.2 در 10000 rpm است. میگویند از نظر فرمانپذیری و هندلینگ مانند پورشه در عالم خودروها است. سرعت نهایی ثبت شده برای RSV4 معادل 281 کیلومتر در ساعت. آپریلیا پس از سالها با این محصولش توانست در مسابقات سوپر بایک شرکت کند.
.: Weblog Themes By Pichak :.