سخنانی که پدر در گوش دخترش گفت ...
آخرین روزهای زندگی رسول الله بود. امیدی به بهبودی و برخواستن ایشان از بستر بیماری نبود. در تمام روزهایی که پیامبر بستری بود فاطمه (س) در کنار بستر نشسته و لحظهای از او دور نمیشد . در یکی از روزها پیامبر به دختر خود اشاره کرد که با او سخن بگوید . دختر پیامبر قدری خم شد و سر را نزدیک آورد . آنگاه پیامبر با او به طور آهسته سخن گفت . کسانی که در کنار بستر پیامبر بودند از حقیقت گفت و گوی آنها آگاه نشدند.
وقتی سخن پیامبر به پایان رسید حضرت زهرا سخت گریست و سیلاب اشک از دیدگان او جاری شد . ولی مقارن همین وضع پیامبر بار دیگر به او اشاره کرد و آهسته با او سخن گفت . این بار فاطمه زهرا(س) با چهرهای باز و قیافهای خندان و لبان پرتبسم سر برداشت . وجود این دو حالت متضاد در وقت مقارن حاضران را به تعجب واداشت.
آنان از دختر پیامبر خواستند از حقیقت گفتار پیامبر آگاهشان سازد و علت بروز این دو حالت مختلف را برای آنان روشن کند . حضرت زهرا فرمود : من راز رسول خدا را فاش نمیکنم.
پس از درگذشت پیامبر، حضرت فاطمه زهرا (س) با اصرار آنان به گفتن حقیقت، فرمود : پدرم در نخستین بار مرا از مرگ خود مطلع و اظهار کرد که من از این بیماری بهبودی نمییابم . برای همین به من گریه و ناله دست داد، ولی بار دیگر به من گفت که تو نخستین کسی هستی که از اهل بیت من، به من ملحق میشوی . این خبر به من نشاط و سرور بخشید، فهمیدم که پس از اندکی به پدر ملحق میگردم .
مقاله ای از مرحوم علامه محمد تقی جعفری
مرحوم علامه محمدتقى جعفرى شارح بزرگ نهجالبلاغه، در مطلبی شخصیت رسول خدا(ص) را از زبان على بن ابیطالب(ع)، توصیف کرده است. این متن را می توانید در اینجا بخوانید.
گفتاری از آیت الله جوادی آملی
آیت الله جوادی آملی می نویسد: «وجود مبارک پیامبر گرامی (ع) به منزلة جان عالم است. یعنی سماوات و أرضین از یک سو، انبیاء و اولیاء از سوی دیگر؛ همة اینها که خلق شدند، زمینه فراهم شد، وجود مبارک پیامبر أعظم آفریده شد.» نوشتار آیت الله جوادی آملی با عنوان «جان عالم کیست؟» را در اینجا بخوانید.
مقاله ای از مرحوم دکتر عبدالحسین زرین کوب
مرحوم دکتر عبد الحسین زرین کوب، در مقاله ای که در سال 1346 نگاشته شده است روایت متفاوتی را از آنچه در فضای رسمی عزاداری ها درباره رحلت پیامبر گفته می شود، بیان داشته است. متن این روایت رحلت پیامبر از زبان دکتر زرین کوب را اینجا بخوانید.
گفت وگو با دکتر مصطفی دلشاد تهرانی
امروز ما از پیامبری سخن می گوییم که معتقدیم سیره زندگی او به شکلی کاربردی پاسخگوی زندگی انسان امروزی است. به راستی آیا می توان بر اساس قرآن کریم و آموزههای زندگی پیامبر به یک مدل کاربردی و قابل اجرا برای زندگی مدرن امروزی دست یافت؟ پاسخ این پرسش را در گفت و گوی خبرآنلاین با دکتر مصطفی دلشاد تهرانی، نویسنده و محقق جوزه و دانشگاه در اینجا بخوانید.
مقاله ای از دکتر محسن اسماعیلی
حقوق مردم؛ درس آخر از پیامبر خاتم یادداشت دکتر محسن اسماعیلی جریان آخرین دیدار او با مردم؛ نه فقط ذکر مصیبت، که درس ماندگاری برای همیشه تاریخ است. در مسجد و خطاب به عموم مردم فرمود: خداوند سوگند یاد کرده است که از تجاوز به حقوق انسانها نخواهد گذشت. پس شما را به خدا! هرکس حقی از او تباه کردهام برخیزد و قصاص کند. متن این یادداشت را اینجا بخوانید.
گفت وگو با استاد محمود حکیمی
آثار زیادی درباره زندگی پیامبر اکرم تا کنون منتشر شده که استاد محمود حکیمی یکی از منتقدین این آثار است. استاد حکیمی درباره دلیل انتقادش می گوید: «بسیاری از این آثار بر اساس احادیث جعلی و ساختگی در صدر اسلام تدوین و ئنگاشته شده است. رمان نویسان برای روایت زندگی پیامبر اکرم و همچنین عموم پیامبران از «اسرائیلیات» که در تفاسیر اهل سنت و اهل تشیع وجود دارد، استفاده می کنند. اسرائیلیات نقل ها و روایت های جعلی هستند که از صدر اسلام رواج پیدا کرده اند.» متن کامل گفت و گوی خبرآنلاین با استاد محمود حکیمی درباره آثار منتشر شده درباره پیامبر را در اینجا بخوانید.
سخنانی حکیمانه برای همه انسانها
سخنی را مرحوم کلینی (ره) از حسن بن علی (ع) نقل می کند که حسن بن علی در اواخر عمرش به قنبر فرمود: برو، ابن حنفیه را حاضر کن. وقتی ابن حنفیه را حاضر کرد، فرمود: ابن حنفیه! الآن سخنانی مطرح است که با این سخن ها مرده ها زنده می شوند؛ این سخنی است که انسان ها را زنده می کند و مناسب نیست که تو این ها را نشنوی! آنگاه فرمود: بکوشید که اوعیه علم و دانش باشید. اوعیه جمع و عاء است، «وعاء » یعنی ظرف. بکوشید جانتان ظرف دانش باشد. در دلتان دانش و علم راه پیدا کند. چیزهائی که سودمند نیست به دل راه ندهید. چیزهائی که سودمند و نافع است در دل جا بدهید. سعی کنید چیزی که نافع است یاد بگیرید و دل را ظرف علم قرار دهید.
و مصابیح الهدی؛ نه تنها اوعیه و ظرف های علم و دانش باشید، بلکه چراغ های هدایت باشید. عالم باشید که راه را ببینید، مصباح باشید که به دیگران راه نشان بدهید. هم راه را طی کنید، هم عده ای را به همراه ببرید. انسان عالم مؤمن هم راه خود را طی می کند، هم راه دیگران را نمی بندد؛ بلکه عده ای را به همراه می برد. انسان غیر عالم راه خود را نمی داند. انسان عالم غیر مؤمن راه را می داند اما راهزن است؛ راه را می بندد. حضرت فرمود: بکوشید که دلهایتان ظرف دانش باشد و چراغ هدایت. از جانتان علم و از دلتان نور به امت اسلامی افاضه می شود.
فرمود: به عالم شدن بسنده نکنید؛ از یک طرف عالم شدن، از طرف دیگر چراغ هدایت را فرا راه دیگران نصب کردن. بعد از اینکه این سلسله از سخنان حکیمانه حضرت تمام شد، درباره امامت و خلافت سخن گفت. فرمود: بعد از من حسین بن علی (ع) به مقام امامت و خلافت می رسد؛ این مقام مخصوص آن حضرت است. گرچه تو فرزند علی بن أبیطالبی، تو ابن حنفیه برادر مائی، اما این مقام ارثی نیست که مانند امور دنیائی هر فرزندی از پدرش ارث ببرد!
گفتاری از علامه سید محمدحسین طباطبائی/ مظلومیت امام حسن(ع) به قبر و مزارش نیست
علامه طباطبایی معتقد بود، مظلومیت امام حسن(ع) به این نیست که قبرش چراغ و گنبد و بارگاه ندارد. مظلومیت امام مجتبی (ع) به این است که آن حضرت بین ما شیعیان هم یک چهره متهم است. متن کامل اظهار نظر علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار کویتی را اینجا بخوانید.
نوشتاری از آیت الله صافی گلپایگانی / اسرار صلح امام حسن(ع)
نوشتاری از آیت الله صافی گلپایگانی در نوشتاری اسراری الهی درباره صلح امام حسن(ع) را مطرح کرده است. متن این نوشتار را در اینجا بخوانید.
گفتاری از مرحوم استاد مرتضی مطهری/ اگر امام حسن، صلح نمیکرد، آیا تاریخ او را ملامت میکرد؟
اگر امام حسن، صلح نمیکرد، آیا تاریخ او را ملامت میکرد؟ حضرت علی میفرمود که حاضر نیست یک روزِ حکومت معاویه را تحمل کند، پس امام حسن چگونه راضی به حکومت معاویه شد؟ پاسخ این سوالات را از زبان استاد مرتضی مطهری در اینجا بخوانید.
گفت وگو با دکتر سید محمد مهدی جعفری/ درباره صلح امام حسن(ع) و مخالفت یا موافقت امام حسین(ع)
دکتر سید محمد مهدی جعفری، نویسنده، مترجم، و پژوهشگر متون دینی و استاد بازنشسته دانشگاه شیراز در گفتوگو با خبرآنلاین درباره ماجرای صلح امام حسن(ع) و مخالفت یا موافقت امام حسین(ع) اظهارنظر کرده است. متن این گفت و گو را در اینجا بخوانید.
گفت وگو با حجت الاسلام دکتر محسن الویری/ پایخ به یک شبهه درباره صلح امام حسن(ع)
در روایتی که در برخی کتب از جمله «موسوعه کلمات امام حسین(ع)» آمده به مخالفت امام حسین(ع) با تصمیم امام حسن(ع) برای صلح با معاویه اشاره شده است. حجت الاسلام دکتر محسن الویری در گفت و گو با خبرآنلاین به این شبهه مطرح شده پاسخ گفته است که متن کامل آن را می توانید اینجا بخوانید.
یادداشتی از حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان/ حکمت امام حسن مجتبی(ع) و گفتن کلمات حکیمانه
دکتر رسول جعفریان در یادداشتی به حکمت امام حسن مجتبی(ع) و گفتن کلمات حکیمانه توسط ایشان پرداخته است. متن این یادداشت را اینجا بخوانید.
مقاله ای از حجت الاسلام مهدی پیشوایی/ چرا امام حسن(ع) با معاویه صلح کرد؟
چرا امام حسن(ع) با معاویه صلح کرد؟ آیا بهتر نبود که آنچه را بعدا امام حسین(ع) انجام داد، امام حسن(ع) جلوتر انجام می داد و در برابر معاویه قیام می کرد؟ اصولا اگر صلح، کار درستی بود چرا امام حسین با یزید صلح نکرد؟ پاسخ به این سوالات و دلائل صلح امام حسن(ع) در مقاله ای از حجت الاسلام و المسلمین مهدی پیشوایی که در بهمن 1351، در مجله مکتب اسلام منتشر شده است را دراینجا بخوانید.
.: Weblog Themes By Pichak :.