ناسا با کمک شرکایش در تلاش برای احیای هواپیماهای مسافربری مافوق صوتاست که زمانی نقطه عطفی در فناوریهای هوانوردی به شمار میآمدند.
در 24 اکتبر سال 2003 فعالیت آخرین جت «کنکورد» متوقف شد و آنچه در ابتدا مسافرت مافوقصوت را نوید میداد، سرنوشتش به نمایشگاههای موزه ختم شد. با این حال این فرجام قرار است با کمک ناسا و شرکای تجاریاش تغییر کند.
در مناسبت امسال «موسسه فضانوردی و هوانوردی» آمریکا تحت عنوان «هوانوردی 2014»، ناسا نمونههایی از فعالیتهای این آژانس بر روی فناوریهای جدید را به نمایش گذاشت که میتوانند طی 15 سال آینده به احیای مسافرت با پروازهای غیرنظامی مافوقصوت بینجامند.
بزرگترین مشکل پیش روی چنین ماموریتی مهارکردن انفجار صوتی است؛ این انفجار زمانی شکل میگیرد که هوای مقابل هواپیمای مافوقصوت در تلاش برای خالیکردن مسیر و کناررفتن از سر راه هواپیماست اما در همین هنگام موج شوکی را در دماغه آن ایجاد میکند. هماکنون ناسا در حال توسعه فناوریهایی برای رفع این معضل است.
چون تمامی انفجارهای صوتی یکسان نیستند، یکی از پروژههای ناسا در «مرکز تحقیقاتی لانگلی» ویرجینیا استفاده از اشخاص عموم برای گوشدادن به 140 نوع انفجار صوتی و ثبت واکنشهای آنهاست.
این مطالعه و پروژههایی در «مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ» متعلق به «پایگاه نیروی هوایی ادواردز» واقع در کالیفرنیا، به ناسا در بهروزرسانیهای مقررات موجود در پرواز مافوقصوت که توسط سازمان هوانوردی آمریکا و «سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی» وضع شدهاند، کمک میکنند. به گفته ناسا، هنوز تعریفی برای بلندی صدای انفجار صوتی وجود ندارد بنابراین این آژانس و شرکایش در حال همکاری با نهادهای قانونگذار برای تعیین سطح صوت قابلپذیرش هستند.
مراکز ناسا نیز در حال درک ماهیت انفجار صوتی و ارائه طرحهایی هستند تا آنها را به حداقل برسانند. یکی از این آزمایشها شامل تونل باد با هدف بررسی چگونگی تغییردادن بدنه، بالها، موتورها و دیگر اجزای هواپیماست تا انفجار صوتی را پراکنده کند.
.: Weblog Themes By Pichak :.