ميني‌ موتورسيكلت‌هاي دوست داشتني

 

ميني‌موتورسيكلت، موتورسيكلتي شبيه به روروك بچه‌ها (ميني‌موتورسيكلت پايي) با يك صندلي، جا پاي تخته مانند و چرخ‌هاي كوچك و كم ارتفاع است. در طراحي كلاسيك بدنه ميني‌موتورسيكلت تخته صافي به‌عنوان جا پايي در وسط آن قرار دارد. اين طراحي به دليل آن است كه در اكثر ميني‌موتورسيكلت‌ها موتور و سيستم حركتي متصل به اكسل عقب بوده يا در زير صندلي راننده قرار دارد.بر خلاف موتورسيكلت‌هاي معمولي كه موتور روي بدنه قرار دارد در ميني‌موتورسيكلت موتور روي چرخ عقب قرار مي‌گيرد. در اكثر ميني‌موتورسيكلت‌ها سيستم انتقال قدرت دستي، موتور روي اكسل عقب و كلاچ و ميله تعويض دنده روي دسته چپ فرمان قرار دارد.از ويژگي‌هاي برجسته بدنه ميني‌موتورسيكلت‌ها وجود سپر جلو براي محافظت پاها بوده و طراحي به گونه‌اي است تا تمام يا اكثر قسمت‌هاي مكانيكي از ديد مخفي باشد. معمولا فضايي در زير صندلي يا جلوي پاها هم براي قرار دادن برخي بارها تعبيه شده است.اكثر ميني‌موتورسيكلت‌ها داراي موتورهاي كم حجم تك سيلندر هستند. البته بعضي از انواع ميني‌موتورسيكلت‌ها (كه بزرگ‌تر از نمونه‌هاي معمولي هستند) داراي موتورهايي با دو سيلندر و تا حجم 400 تا 850 سي‌سي نيز هستند. چرخ‌هاي ميني‌موتورسيكلت معمولا از چرخ‌هاي موتورسيكلت‌هاي معمولي كوچك‌تر بوده و رينگ‌ آنها از فولاد فشرده يا آلومينيوم ريخته‌گري‌شده، ساخته‌شده و چرخ عقب و چرخ جلو يكسان طراحي مي‌شوند تا در مواقع ضروري بشود جابه‌جايشان كرد. برخي ميني‌موتورسيكلت‌ها داراي چرخ زاپاس هم هستند. اكثر ميني‌موتورسيكلت‌هاي جديد از دوشاخ جلوي معمولي استفاده مي‌كنند كه دو سر محور جلو به آن محكم مي‌شود و بعضي ديگر داراي بازوي چرخ عقب دوقلو هستند. استفاده از خصوصيات ميني‌موتورسيكلت‌هاي پايي و به كارگيري آنها در طراحي موتورسيكلت‌ها از اواخر قرن 18 آغاز شد. سال 1984 اولين موتورسيكلت موجود براي خريد مشتريان توسط هيلده براند و وولف مولر توليد شد. تنه اين موتورسيكلت شبيه ميني‌موتورسيكلت بود. مخزن سوخت آن روي لوله‌اي شيبدار در جلوي موتور نصب شده بود. موتور دو سيلندر آن هم در زير تنه قرار داشت. سيلندرها هم به‌موازات تنه قرار گرفته بود.موتور با آب خنك مي‌شد و رادياتور در بالاي گلگير عقب نصب‌شده بود. اين اولين وسيله نقليه دوچرخي بود كه نيروي محركه آن توسط موتور و نه بوسيله پدال توليد مي‌شد و به توليد انبوه رسيده و فروخته شد. حداكثر سرعت اين وسيله نقليه 40 كيلومتر بر ساعت بود.چرخ عقب مستقيما توسط ميله پيستون و به شيوه‌اي شبيه به حركت چرخ لكوموتيو بخار به حركت در مي‌آمد. تنها چند صد نمونه از اين موتورسيكلت ساخته شد؛ چراكه به‌دليل قيمت بالا و مشكلات فني اين پروژه، هر دو نفر (هيلده براند و وولف مولر) در اين پروژه با شكست مواجه شدند.اتو فوتويل هم ازجمله ميني‌موتورسيكلت‌هايي بود كه در فرانسه و در سال 1902 ساخته و عرضه شد. اين وسيله نقليه اساسا يك موتورسيكلت ركاب وسط بود (پاها بين تنه قرار مي‌گرفت). بعلاوه صندلي آن بر خلاف زين‌هاي سنتي، دسته‌دار بود. توليد اين وسيله تا سال 1922 ادامه يافت.

ميني‌موتورسيكلت‌هاي امروزي

​وسپا GTS300 سوپر با ظاهري مسابقه‌اي

حدود 7 دهه است كه طراحي بدنه ميني‌موتورسيكلت‌هاي وسپا تغيير چنداني نداشته است، اما در مورد وسپا جي.تي.اس 300 بايد گفت كه در زير اين ظاهر آشنا، يك موتور تك سيلندر توفاني با حجم 278 سي سي پنهان شده كه مي‌تواند با سرعت 80 كيلومتر بر ساعت به شما سواري دهد. اگرچه نيمرخ سياهرنگ اين موتورسيكلت ايتاليايي ظريف و اسپرت است، اما گشتاور موتور آن را تبديل به يك سورتمه شهري سرگرم‌كننده مي‌كند.

​ياماها زوما 50 اِف

از سال 1378 تاكنون شركت ياماها توانسته بيش از 79 هزار ميني‌موتورسيكلت زوما بفروشد. با تزريق مجموعه‌اي از فناوري‌ها و تغييرات به‌روز، اين موتورسيكلت نازك در سال جاري ارتقاي مناسبي داشته است. موتور دو زمانه زوما تبديل به موتور 49 سي‌سي چهار زمانه شده كه با مايع خنك مي‌شود. ميزان مصرف سوخت آن به رقم استثنايي 5/1 ليتر در هر 100 كيلومتر رسيده، اما براي رسيدن به حداكثر سرعتش كه 64 كيلومتر بر ساعت است، مدتي زمان لازم دارد. زوما مجهز به سيستم ناوبري گارمين است كه حداكثر سرعت قانوني در مناطق مختلف را مشخص مي‌كند و نيازي به نگراني در اين مورد نيست.

​ب.ام.و سي 650 جي‌تي

اولين يورش ب.ام.و به بازار ميني​موتورسيكلت بسيار جسورانه خواهد بود. هنگامي كه مدل‌هاي جديد سي 600 و سي 650 جي‌تي در پاييز امسال به بازار معرفي شوند، جنگجويان آلماني خواب سامورايي‌هاي ژاپني را آشفته خواهند كرد. هر دو مدل جديد بي.ام.و از موتور 647 سي‌سي با قدرتي معادل 60 اسب بخار سود مي‌برند. تكيه‌گاه سرنشين عقب قابل تنظيم بوده و شيشه جلوي ميني‌موتورسيكلت هم به صورت الكتريكي تنظيم مي‌شود. 

​‌هوندا پي.سي.ايكس

اگر از نظر شما ميني‌موتورسيكلت‌هاي 50 سي‌سي بسيار ضعيف بوده و 150 سي‌سي‌ها هم خيلي بزرگ هستند، پيشنهاد ما به شما پي.سي.ايكس 125 سي‌سي است. چرخ‌هاي بزرگ 14 اينچي اين مدل باعث كاهش انقباض حركتي كه در ميني‌موتورسيكلت موروثي است، مي‌شود. ترمزهاي متصل جلو و عقب هم باعث توقف سريع‌تر ميني‌موتورسيكلت مي‌شود.شايد براي رانندگان قد بلند اين موتور كمي تنگ به نظر برسد، اما در زير صندلي فضاي بسيار خوبي براي قرار دادن كلاه و وسايل ديگر وجود دارد. گنجايش باك موتور فقط 6 ليتر است كه با توجه به مصرف 2 ليتر در هر يكصد كيلومتر، مي‌توان ساعت‌ها با آن راند بدون اين كه نگران تمام شدن بنزين بود.

هليوم EV

مدل هليوم يكي از مقرون به‌صرفه‌ترين و در دسترس‌ترين محصولات خط توليد ميني‌موتورسيكلت‌هاي كمپاني EV براي مشتريان است كه با استفاده از باتري پيشرفته آن مي‌توانند، مسافتي معادل 77 كيلومتر را با سرعتي معادل 64 كيلومتر بر ساعت طي كند. اگر بخواهيد اين مسافت را افزايش دهيد، بايد كمي سر كيسه را شل كنيد و يك باتري بزرگ‌تر بخريد؛ آن وقت مي‌توانيد حداكثر برد موتورسيكلت كوچكتان را به 177 كيلومتر افزايش دهيد. وجود برنامه كاربردي همراه با جي‌پي‌اس و مكان​ياب ايستگاه شارژ باتري اين موتور كوچك را به آينده گره زده است.

Boxx

اگرچه اين ميني‌موتورسيكلت الكتريكي پيشگام در عرصه ميني‌موتورسيكلت‌ها ممكن است شبيه بخاري كوچكي باشد كه روي دو چرخ سوار است، اما در حقيقت اين نوع طراحي در برگيرنده خلاقيت و نوآوري بسيار زيادي است. با استفاده از روش ساخت بدنه آلومينيومي بدون جوش خوردگي، وزن كل اين ميني‌موتورسيكلت تنها 54 كيلوگرم است.طراحان با قرار دادن پكيج موتورهاي كوچك روي چرخ‌ها موجب صرفه‌جويي در فضاي اشغال شده توسط ميني‌موتورسيكلت شده‌اند. اين اردك عجيب و غريب مي‌تواند مسافت 32 كيلومتر را با سرعت 48 كيلومتر بر ساعت بپيمايد. با خريد يك باتري ليتيوم ـ پليمر اضافي مي‌توان اين مسافت را دو برابر كرد. انتظار مي‌رود ​ اين ميني‌موتورسيكلت پاييز امسال وارد بازار شود.





تاريخ : سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |