چرا مایکروسافت 1500 App را از Store پاک کرد؟

مایکروسافت طی هفته گذشته اقدام به پاکسازی و محو 1500 App از روی Store کرد. برنامه هایی که شهرت و محبوبیت سیستم عامل های دسکتاپ و موبایل مایکروسافت را به مخاطره می انداختند. همچنین تغییراتی را در شرایط Certificate نرم افزارهایی که قرار است بر روی Store قرار بگیرند ایجاد کرده است که از مشکلات احتمالی در آینده پرهیز شود.

این موضوع زمانی مهم تلقی میشود که در نظر آوریم Store ویندوز هنوز در روزهای ابتدایی خود است و تعدادApp ها بر روی این بازار به شدت نسبت به رقبای دیگر محدود است. در نتیجه حذف 1500 ابزار به معنی محدود کردن بیشتر این بازار نیز هست.

اما چرا مایکروسافت به یک چنین ریسکی تن داده است؟ پاسخ یک چیز است: مایکروسافت از تجربیات گوگل و اپل به خوبی استفاده میکند تا این بازار تازه پا مطمئن، با ثبات و آینده دار باشد:

چرا مایکروسافت 1500 App را از Store پاک کرد؟

کافی است به یاد آوریم که اخیرا گزارشی از یک گروه پژوهشگر امنیت سایبری منتشر شد که طی آن عنوان شد از هر 10 برنامه اندروید حدود 7 تا 9 مورد بد افزار بوده یا ظرفیت رفتارهای پر خطر را دارا هستند. این موضوع را در خصوص افزونه های گوگل کروم نیز شاهد بوده ایم. در واقع عدم نظارت دقیق گوگل بر بازار بزرگ نرم افزارهای خود به بهای افزایش هرچه بیشتر ابزارهای موجود منجر به آن شده است که جنس بنجل و حتی خطرناک در این بازار زیاد باشد!

صرف نظر از این، اقدام مایکروسافت بیش از همه در راستای ایجاد سهولت برای کاربران در یافتن ابزارهای مورد نظر به روشی شفاف و مطمئن است.

این شرکت در گزارشی که درباره این اقدام خود در وبلاگ ویندوز منتشر کرده است – اینجا – اشاره کرده که رهیافت ما همواره بر ایجاد سیاست های قوی اما شفاف در خصوص ابزارهای بازار بوده است... ما از بازخوردهایی که توسط کاربران به دست آمده سیاستهای جدید در خصوص Certificate های App ها را تدوین کردیم.

چرا مایکروسافت 1500 App را از Store پاک کرد؟

مایکروسافت در رویکرد جدید خود سه سیاست جدید را در دستور کار قرار داده است:

نام گذاری: نام ابزار باید دقیقا و به شکل کامل و شفاف بیانگر کارکرد و استفاده ابزار باشد

طبقه بندی: طبقه بندی ابزار باید مطابق با کارکرد و هدف ابزار باشد.

آیکون: آیکون ابزار باید کاملا متفاوت با آیکون سایر ابزارها بوده تا به راحتی قابل تشخیص باشد

این سیاستها از این پس برای همه ابزارهای موجود بر روی Store و همه ابزارهایی که از این پس به آن اضافه میشوند چه در خود ویندوز و چه در ویندوز فون اجرا میشود.

در واقع مایکروسافت اکنون تنها به دنبال افزایش تعداد ابزارهای موجود بر روی بازار خود نیست. بلکه در عین حال به کیفیت و اطمینان نرم افزارها نیز فکر میکند. این به این معنی است که بازار نرم افزارهای مایکروسافت در آینده یک بازار کاملا شفاف، صادق و با کمترین ریسک بد افزاری در مقایسه با رقبای خود خواهد بود.

این یکی از نکات اساسی در رقابت مایکروسافت با غولی مانند گوگل است که اکنون شدیدا سهم بازار را با خدمات خود بدست آورده است. مایکروسافت به خوبی میداند که رقابت با گوگل و حتی اپل در این عرصه بسیار دشوار است و از هم اکنون می خواهد مطمئن وارد این حوزه شده و از تجربیات رقبای خود بهترین استفاده را ببرد.





تاريخ : جمعه 7 شهريور 1393برچسب:, | | نویسنده : مقدم |