مسئولان فرهنگی از بازی «KICKASS ۲» خبری دارند؟

 

معنای تحت‌الفظی این بازی ضربه زدن به «ماتحت» است؛ آیا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حتی کارشناسانی ندارند که دارای اطلاعات مقدماتی زبان انگلیسی باشند تا از صدور مجوز برای یک بازی با عنوان و اسم مبتذل ممانعت به عمل بیاورند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از ایکنا، بازی‌های رایانه‌ای امروزه به عنوان مهم‌ترین ابزار رسانه‌ای نظام سلطه در جنگ نرم به شمار می‌روند، این رسانه که از جمله رسان‌ههای تعاملی فراگیر در سطح جهان است به علت تعامل داشتن مخاطب در راهبری خط سیر محتوای آن، بالاترین ضریب تأثیرگذاری در مهندسی افکار عمومی به خصوص رده سنی حساس کودک و نوجوان را به خود اختصاص داده است.

استفاده فرهنگی پنهان از این ابزار چه از منظر اثر بخشی مثبت و چه منفی همیشه نصب‌العین شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ بازی‌سازی در دنیا بوده است و نکته مهم در این رابطه پنهان بودن خوراک فرهنگی در لایه‌های زیرین این رسانه است، با این حال که در سال‌های اخیر شاهد تعرضات آشکار محتوای برخی از بازی‌های رایانه‌ای همچون حمله به تهران برای خلع سلاح هسته‌ای ایران در بازی «میدان نبرد 3 (Battlefield3)» سال تولید 1390،  ورود بهترین تکاور آمریکایی به ایران برای انجام مأموریت‌های خرابکارانه بر علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نام‌گذاری عامدانه اسم فرمانده این سپاه هم نام با نام خانوادگی رئیس جمهور محترم یعنی روحانی در بازی لیست سیاه (Splinter Cell:Blacklist) سال تولید 1392، از سوی جهان غرب بوده‌ایم، ولی بیان نکته‌ای در این باره بسیار حائز اهمیت است که مهم‌ترین هدف پرداخت به ایران‌ستیزی در محتوای عیان بازی‌های رایانه‌ای مذکور تنها معطوف کردن ذهن مسئولان فرهنگی به همین نوع از بازی‌های رایانه‌ای بوده که همراه با تعرضات آشکار است.

بازی کیک اس

و متأسفانه عدم توجه کافی و حتی در بعضی از موارد غفلت مسئولان فرهنگی در رابطه با محتوای ضد فرهنگی مستتر در برخی از این بازی‌ها منجر به انتشار بازی‌های ضد ایرانی – اسلامی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همانند بازی «پرندگان خشمگین» شده است.

وقتی ترجمه لفظ به لفظ هم مورد دقت قرار نمی‌گیرد
صدور مجوز بازی رایانه‌ای «KICKASS 2» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. نکته حائز اهمیت در این باره اسم مبتذل این بازی بوده که بیانگر آن است که مرکز بازی‌های رایانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا همان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حتی کارشناسانی ندارند که دارای اطلاعات مقدماتی زبان انگلیسی باشند تا از صدور مجوز برای یک بازی با عنوان و اسم مبتذل ممانعت به عمل بیاورند. در این شرایط چگونه می‌توان انتظار بررسی دقیق و موشکافانه محتوای بازی‌های رایانه‌ای را از این نهاد داشته باشیم؟

بازی کیک اس

شعار بازی غیرمجاز چیست؟
شعار اصلی بازی «kick ass 2 » یک جنگجوی افراطی مذهبی ماسک زده است و خود را مجهز برای ضربه زدن به تعدادی ...(معنی فارسی بخش دوم اسم بازی). معنای تحت‌الفظی این بازی ضربه زدن به «ماتحت» است؛ به قدری این عنوان شرم‌آور است که انسان از بیان اسم این بازی حتی شرمسار می‌شود. آیا با توجه به عرضه همراه با مجوز رسمی این بازی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌توان متوقع بود که با دستور اخیر وزیر فرهنگ مبنی بر سپردن نظارت بازار بازی‌ها به بنیاد، این نهاد بتواند نظارتی مؤثر بر بازار و توزیع بازی‌های غیر مجاز داشته باشد، یا اینکه ابتدا باید نهادی نظارت بر بازی‌هایی که با مجوزهای این بنیاد منتشر می‌شود، داشته باشد.

تأکید فرمایشات مقام معظم رهبری بر ضرورت شناخت تهاجم فرهنگی

رهبر انقلاب، رصد و شناخت دقیق پدیده‌های نوظهور تهاجم فرهنگی را قبل از ورود به ایران ضروری دانستند و خاطر نشان کردند: دیر فهمیدن و دیر جنبیدن مشکل آفرین است؛ بنابراین باید به موقع و حکیمانه برخورد کرد. محتوای این بازی سرشار از خشونت محض است که تصاویر زیر به خوبی گویای این موضوع است، نکته دیگر درباره این بازی جریان‌سازی فرهنگی آن است، زیرا این بازی ساخته شده از فیلم سینمایی آن است و خلاصه داستان این اثر بدین صورت است که کاراکتر اصلی بازی یعنی Kick ass با افرادی که مذهبی غیر از ارتودوکس دارند، به مبارزه می‌پردازد.

تصویر زیر برگرفته از فیلم این بازی است. داستان آن بدین صورت است که کاراکتر اصلی یعنی همان kick ass به دختری علاقه پیدا می‌کند و دختر، دوست پسری به اسم رسول دارد (فردی که در تصویر زیر است) و رسول او را آزار و اذیت می‌کند و کاراکتر اصلی فیلم که از این جریان با خبر می‌شود، تصمیم می‌گیرد به همراه کاراکتر دیگر فیلم به نام Hit girl  به سراغ رسول رفته و او را بکشند و در آخر هم موفق به انجام این کار شده و Hit girl  خنجری در پشت او فرو می‌کند(همانطور که در تصویر مشاهد می‌کنید).

بازی کیک اس
حال این سوال برای شما پیش نمی‌آید، فردی که یک جنگجوی مذهبی افراطی است و با غیر از پیروان مذهب ارتودوکس مبارزه می‌کند؛ چرا باید نام فردی که در فیلم دختر مورد علاقه او را آزار می‌دهد، رسول(rasul) نام‌گذاری شود!!

 

تصویرذیل برگرفته از سایت بنیاد؛ بخش معاونت نظارت و ارزشیابی صدور مجوزهاست. این تصویر مستندی از صدور مجوز بنیاد برای این بازی است.

مجوز بازی کیک اس

تصویر برگرفته از سایت عصربازی که دارای مجوز نشر بازی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است.

مجوز کیک اس

خطا در صدور مجوز وجود دارد

 

حسن کریمی‌قدوسی؛ قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با اشاره به موضوع نظارت بر مجوز بازی‌های خارجی اظهار کرد: بازی‌ها را یک تولیدکننده خارجی می‌سازد و به ناشر می‌دهد. ناشر آن بازی را به بخش اسرا(رده‌بندی سنی) برای رده‌بندی ارائه می‌کند و در نهایت این بازی مجوز نشر می‌یابد.

وی بیان کرد: گاهی هم ناشر،‌بازی غیرمجاز را از سایت غیرمجاز کپی‌برداری می‌کند و به بنیاد برای رده‌بندی می‌دهد. کارشناسان اسرا هم صد ساعت روی بازی کار می‌کنند تا محتوای غیرمجاز آن را خارج کنند. اسرا در این زمینه بسیار سخت‌گیر است.

کریمی‌قدوسی اظهار کرد: اگر بازی خارجی رده بندی سنی از اسرا دریافت کند، مجاز به توزیع می‌شود درغیر این صورت ویرایش می‌شود و در نهایت مجوز صدور دریافت می‌کند.

وی یادآور شد: برای مقابله با خطاها باید اسرا تبدیل به سازمان قانونی شود یعنی به عنوان یک سازمان فرهنگی تک منظوره فعالیت کنند و اگر خطایی از او سرزد و یا اشتباهی از او شاهد بودیم، مسئولیت بر عهده مسئول آن سازمان است. در حال حاضر اسرا بخشی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است و با 10 تا 12 کارشناس نمی‌توان کارعظیم و بدون خطا انجام داد.

قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: اگر اسرا به صورت سازمان قانونی فعالیت کند و همه بازی‌های خارجی با حضور 40 کارشناس بررسی شود، قطعا خطاها کمتر خواهد بود.

وی بیان کرد: ما تا آنجا که بتوانیم نظارت‌مان را کارشناسی انجام می‌دهیم اما حتما در این کارشناسی‌ها خطا وجود دارد که البته این خطا عمدی نیست.

حرف پایانی....

بازی غیرمجاز است و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خطاها را می‌پذیرد و تقصیر را گردن قانون می‌اندازد. اما واقعا مقصر چه کسی است و قربانی کیست؟ گیمری که این بازی را انجام داده و همه ذهنش را معطوف این بازی می‌کند تا جایی که بیشترین ارزش‌های بازی را جایگزین ارزش‌های ذهنی‌اش می‌کند، چه کسی باید پاسخگوی او باشد؟

 

جوابیه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

«بازی Kick-Ass 2 از جمله بازی‌هایی است که برای تعیین رده‌بندی سنی به واحد ESRA ارسال گردید. واحد ESRA پس از بررسی کامل و دقیق این بازی، موارد ویرایشی این بازی که از قبیل تغییر نام بازی(اصطلاح Kick-Ass معنای لفظ به لفظ ندارد و معنای اصطلاحی آن رکیک نمی باشد اما بنیاد به دلیل عدم سوء استفاده بهانه گیران، به بازی تغییر نام یافته و ویرایش شده آن مجوز نشر داد. جهت اخذ اطلاعات بیشتر درباره معانی اصطلاحی از جمله معنای اصطلاحی Kick-Ass به دیکشنری‌های مرتبط با اصطلاحات عامیانه مراجعه شود)، اصلاح پوشش کاراکترهای بازی، حذف کلمات رکیک به کار برده شده در بازی و همچنین تغییر نام تعدادی از کاراکترهای بازی که اسامی نامناسبی داشتند را برای ویرایش، به انجمن ناشران ارسال کرد و نسخه اصلی این بازی ممنوع اعلام شد. انجمن ناشران بازی، پس از اصلاح موارد فوق، بازی Kick-Ass 2 را با نام جدید Super Hero 2 برای واحد ESRA ارسال کرد و با توجه به کامل بودن اصلاحات بازی، مجوز بازی توسط بنیاد نیز صادر گردید. (علامت زرد مشخص شده در سایت معاونت نظارت بنیاد به معنی ممنوع بودن نسخه اصلی و مجاز بودن نسخه ویرایشی می باشد)
لازم به توضیح است که ESRA به دلیل بررسی دقیق و موشکافانه بازی‌ها، بارها از سوی شرکت های ناشر بازی در ایران، متهم به سختگیری بیش از اندازه شده است. البته این اولین بار نبوده که اسرا، صدور مجوز بازی‌ها را منوط به تغییر نام بازی کرده است و قبل از این بازی، بازی هایی وجود داشتند که صدور مجوز به شرط تغییر نام بازی شده است.
متاسفانه پیش از این نیز مشاهده شده است که شرکت های ناشر پس از دریافت مجوز بازی ویرایشی از بنیاد، تخلفاتی را انجام داده اند، که این موضوع بارها از طریق اسرا به ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری که متولی وقت نظارت بر بازار بوده اطلاع رسانی شده است.
با توجه به اینکه از هفته گذشته نظارت بر بازار بازی های رایانه ای بر عهده بنیاد ملی بازی های رایانه ای گذاشته شده است، این بنیاد امیدوار است از این پس با هماهنگی هر چه بیشتر واحدهای نظارت، اسرا و بازرسی، که هر سه زیر نظر بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای می باشند، سلامت و کیفیت بازی های دارای مجوز بنیاد را تضمین کند.
شایان ذکر است: پس از تشکیل بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای، همواره "فرهنگ استفاده مطلوب از بازی های رایانه ای" به عنوان یک هدف اساسی و مهم در اولویت قرار گرفت. علت انتخاب چنین هدفی در ایران، بهره‌مندی از قدرت آموزشی و تاثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای و دور شدن از احتمال ابتلا به اختلالات روانی و آسیب‌های فرهنگی و اعتقادی آن بود. سازمان ESRA، پس از انجام تحقیقاتی تقریبا یکساله، رده بندی سنی بازی های رایانه ای را از سال 1388 زیر نظر بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای آغاز کرد. این سازمان، بازی‌ها را براساس محتواهای آسیب‌زایی که از سه دیدگاه روانشناسی، جامعه شناسی و علوم و معارف اسلامی بر گرفته شده است، رده بندی سنی می کند. شرکت های ناشر بازی در ایران، فقط می توانند بازی هایی را که مورد بررسی این نظام رده بندی سنی قرار گرفته اند و دارای مجوز می شوند، به طور قانونی برای فروش در بازار توزیع کنند. برخی بازی ها نیز به دلیل عدم انطباق با فرهنگ اسلامی- ایرانی، خطوط قرمز شرع، ملاحظات سیاسی و ... مجوز ورود به بازار را دریافت نمی‌کنند.»





تاريخ : یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:, | | نویسنده : مقدم |