نزدیک به ۹۰ سال است که شرکت طراحی مشهور ایتالیایی پینینفارینا (Pininfarina) فعالیت میکند. اخیراً مقامات این شرکت تصمیم گرفتنn با ورود به عرصهی خودروسازی مستقل، رؤیای همیشگی بنیانگذار اصلی را به واقعیت تبدیل کنند.
بر اساس گفتههای مدیران ارشد پینینفارینا، اولین خودروی مستقل این شرکت که یک هایپرکار تمام برقی خواهد بود، با تولید محدود، در چندسال آینده به بازار خواهد رسید. پس از انتشار این خبر، رسانههای معتبر خودروی جهان با انتشار انواع مختلف تصاویر رندر و مفهومی، اولین ابرخودروی پینینفارینا را پیشنمایش کردند. به لطف سابقهی درخشان پینینفارینا، اصلاً نباید نگران طراحی این مدل بود. پینینفارینا بهعنوان استودیوی طراحی که کار کردن در آن، آرزوی هر طراح خودرو در جهان است، قدم بزرگی خواهد برداشت. به بهانهی این اتفاق مهم، تصمیم گرفتیم تعدادی از زیباترین خودروهای طراحیشده توسط این شرکت مشهور را در یک مقاله گرد هم بیاوریم.
زیباترینهای ایتالیا در یک مجموعهی جهانی
شرکت طراحی کاروزریا پینینفارینا (Carrozzeria Pininfarina) توسط باتیستا فارینا در سال ۱۹۳۰ و در کومونهی کامبیانو ایتالیا بنیان نهاده شد. این شرکت کوچک، با طراحی مدلهای زیبا برای برندهای پرطرفدار فراری و آلفارومئو به شهرت جهانی رسید. در حقیقت بخش زیادی از شهرت جهانی پینینفارینا، متوجه تلاشهای بنیانگذار آن است. باتیستا فارینا پس از تغییر نام خود به باتیستا پینینفارینا و طراحی آلفارومئو اسپایدر با همکاری فرانکو مارتیننگو، در سال ۱۹۶۶ درگذشت. طراحان پینینفارینا پس از همکاریهای طولانیمدت با برندهای ایتالیایی، مدلهای بهیادماندنی دیگری برای شرکتهای اروپایی و آمریکایی مانند پژو (همچون 504 و 406) و جنرال موتورز طراحی کردند. حتی این شرکت با شروع دههی ۱۹۸۰ محصولات متنوعی برای شرکتهای اتوبوسسازی و قطارسازی طراحی کرد. امروز گسترهی فعالیت پینینفارینا به شرکتهای چینی هم رسیده است.
مقالهی مرتبط:
پس از مرگ باتیستا پینینفارینا، مدیریت مجموعه به پسر او، سرجیو رسید. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ نوهی او و در حال حاضر،پائولو پینینفارینا، دیگر نوهی باتیستا مدیرعامل این شرکت است. اما در سال ۲۰۱۵ بود که هولدینگ هندی ماهیندرا(Mahindra) مالک شرکتهای خودروسازی ماهیندرا اند ماهیندرا، سانگیانگ موتورز و بسیاری از شرکتهای شناختهشدهی فعال در صنایع دیگر، پینینفارینا را با قیمت ۱۶۸ میلیون یورو خریداری کرد. پس از این اتفاق و تزریق سرمایهی هنگفت به پینینفارینا، پائولو پینین فارینا مدیرعامل فعلی، تصمیم گرفت که آرزوی دیرینهی پدربزرگ خود، ایجاد یک شرکت خودروسازی مستقل را عملی کند.
با ذکر این تاریخچهی کوتاه، به معرفی تعدادی از زیباترین خودروهای دنیا که حاصل قلم بااستعدادترین طراحات پینینفارینا است، میپردازیم.
رولزرویس هیپریون
محصول سال ۲۰۰۸
طراحان پینینفارینا بارها خودروهای سفارشی و لوکس را برای مشتریان اختصاصی طراحی کردهاند. این مدل زیبا و گرانقیمت به سفارش کلکسیون معروف آمریکایی، رولند هال بر اساس رولزرویس فانتوم کروک با نام اختصاصی هیپریون (اشاره به یکی از تایتانهای یونان) تولید شد. رولزرویس هیپریون یگانه نمایندهی اختصاصی ترکیب هنر ایتالیایی با مهندسی بریتانیایی است. این مدل لوکس و زیبا در سال ۲۰۱۷ با قیمت ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار در دوبی به فروش گذاشته شد.
مازراتی گرن توریزمو
محصول سال ۲۰۰۷
کوپهی زیبا، پرقدرت و خوشصدای مازراتی گرن توریزمو (Gran Turismo - در ایران با تلفظ گرن توریسمو شناخته میشود) که هنوز در خط تولید این برند ایتالیایی وجود دارد، یکی از اصیلترین خودروهای کلاس جیتی است. مازراتی گرن توریزمو حاصل قلم جیسون کاتریوتا خالق مدل زیبای فراری P4/5 است. آخرین بهروزرسانی ظاهری و فنی گرن توریزمو حدود پنج سال پیش انجام شد؛ ولی بهجرئت میتوان گفت که هنوز هم یک گرندتورر زیبا و چشمنواز است. تصور جایگزین این مدل با طراحی پینینفارینا واقعاً هیجانانگیز است؛ البته اگر با سیاستهای فعلی مدیران ارشد مازراتی، گرن توریزمو بازنشسته شود.
مازراتی گرن کابریو
محصول سال ۲۰۱۰
گرن کابریو (GranCabrio)، اولین خودروی روباز چهارسرنشینهی مازراتی، برادر جوانتر مازراتی گرن توریزمو، نسخهی کروک آن است که بر اساس مدل گرن توریزمو S در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۹ رونمایی شد. نکتهی جالب توجه هنر طراحان پینینفارینا در این مدل نمایان میشود. در واقع گرن توریزموی کوپه بسیار جذاب است؛ اما با برداشتن سقف آن، نهتنها از زیبایی آن کم نمیشود، بلکه پس از گذشت ۸ سال همچنان جذابیت دارد. حدود ۲۱۰۰ دستگاه مازراتی گرن کبریو تولید شده است.
مدل مفهومی HK GT
محصول سال ۲۰۱۸
مدل مفهومی و تمام برقی HK GT بهعنوان پیشدرآمد خودروهای جی تی آینده برای شرکت چینی هایبرید کینتیک (Hybrid Kinetic) طراحی شد. HK GT که در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ رونمایی شد با طرح درهای گالوینگ، چهار سرنشین و کابین بسیار مدرن، از چهار موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۱۰۷۳ اسب بخار و باتری ۳۸ کیلووات ساعتی استفاده میکند. با اینکه HK GT یک مدل مفهومی است؛ اما میتواند پیشنمایش خوبی از ابرخودروی تمام برقی و مستقل پینینفارینا باشد.
مدل مفهومی H2 Speed
محصول سال ۲۰۱۶ – تولید بهزودی
این مدل مفهومی که با همکاری شرکت فرانسوی-سوئیسی GreenGT ساخته شده است، با هدف نمایش خودروی مخصوص پیست پاک به نمایش درآمد. H2 Speed از ترکیب موتور الکتریکی، پیل سوختی و هیدروژن نیرو میگیرد که جز بخار آب، آلایندگی دیگری ندارد. این مدل مفهومی با استفادهی پیشرانهی مدرن، ۶۳۴ اسب بخار قدرت تولید میکند که برای رسیدن به نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت کافی است. پس از نمایش H2 Speed در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶، مقامات شرکت GreenGT از ساخت مدل نهایی این خودروی منحصربهفرد در تعداد ۱۲ دستگاه خبر دادند که البته هنوز زمان عرضهی و قیمت نهایی آن مشخص نشده است.
مدل مفهومی فیتیپالدی EF7 گرن توریزمو
محصول سال ۲۰۱۷ - تولید از سال ۲۰۱۸
پروژهی گرن توریزمو ویژن (Gran Turismo Vision) همکاری نزدیک استودیوی بازیسازی پولیفونی دیجیتال(Polyphony Digital، خالق سری بازی ویدئویی گرن توریزمو) با شرکتهای خودروسازی و استودیوهای طراحی است که بارها خودروهای مجازی را به دنیای واقعی کشانده است. مدل مفهومی فیتیپالدی EF7 که با الهام از طرح کوسه ابتدا برای این بازی ویدئویی انحصاری کنسول پلیاستیشن طراحی شده بود، با همکاری شرکت خودروساز فیتیپالدی (با مالکیت امرسون فیتیپالدی، قهرمان سابق مسابقات فرمول یک) به دنیای ولقعی راه پیدا کرد. فیتیپالدی EF7 با وزن ۱۰۰۰ کیلوگرم، از پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل تنفس طبیعی با قدرت حداقل ۶۰۰ اسب بخار استفاده میکند.
پس از نمایش این مدل مفهومی، فیتیپالدی اعلام کرد که به یاد ۳۹ پیروزی او در مسابقات فرمول یک، ۳۹ دستگاه مدل مخصوص پیست EF7 با قیمت ۱ میلیون ۵۰۰ هزار دلار ساخته خواهد شد. علاوه بر این ساخت مدل جادهای از این سوپراسپرت خاص هم در نظر گرفته شده اما هنوز تأیید رسمی نشده است.
فراری SP12 EC
محصول سال ۲۰۱۲
فراری SP12 EC نسخهای سفارشی بر اساس 458 و با الهام از 512BB است که بهطور انحصاری برای اریک کلپتون، گیتاریست، خواننده، ترانهسرا و آهنگساز افسانهای انگلیسی ساخته شد. SP12 EC یکی از اولین نمونههای سفارشی فراری 458 بود که از پیشرانهی V8 با حجم ۴.۵ لیتر و قدرت ۵۷۰ اسب بخار استفاده میکند. بر اساس گفتههای کلپتون، هزینهی ساخت این مدل خاص، حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ دلار بوده است.
مدل مفهومی فراری سرجیو
محصول سال ۲۰۱۳ – تولید در سال ۲۰۱۵
مدل مفهومی فراری سرجیو (Sergio) که به یادبود مدیرعامل سابق پینینفارینا، سرجیو پینینفارینا ساخته شده بود در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۳ رونمایی شد. فراری سرجیو اساساً فراری 458 اسپایدر بود که بدنهای کاملاً متفاوت داشت. استقبال از این مدل مفهومی بهقدری مثبت بود که ۶ دستگاه فراری سرجیو با قیمت ۳ میلیون دلار در رنگهای مختلف در سال ۲۰۱۵ تولید شد.
فراری P4/5
محصول سال ۲۰۰۶
فراری P4/5 محصول اختصاصی پینینفارینا است که بر اساس پرچمدار فراری در دههی ۲۰۰۰، فراری انزو با پیشرانهی V12 با حجم ۶ لیتر ساخته شده است. مالک این مدل جیمز گلیکنهاوس، کارگردان، تهیهکننده و کلکسیونر آمریکایی است که یک فراری مدرن با طراحی خودروهای مسابقهای سری P لمانز این برند در دههی ۱۹۶۰ سفارش داده بود. پس از ساخت P4/5 گلیکنهاوس مدلهای دیگری همچون P4/5 کومپتیزیونه (بر اساس 430 اسکودریا) را هم به گاراژ اختصاصی و ارزشمند خود اضافه کرد.
فراری FF
محصول سال ۲۰۱۱
فراری FF اولین خودروی چهارچرخ محرک جادهای و تولید انبوه اسب وحشی ایتالیایی بود که با استقبال خوب طرفداران دنیای خودرو مواجه شد. این گرندتورر ۶۵۰ اسب بخاری با طرح زیبای شوتینگبریک بهعنوان جایگزین مدل 612 Scaglietti عرضه شد که بدون شک، از لحاظ طراحی بدنه پیشرفت بزرگی بود. فراری GTC4Lusso جایگزین FF بوده که توسط تیم داخلی فراری با مدیریت فلاویو مانزونی طراحی شده است.
فراری F12 برلینتا
محصول سال ۲۰۱۲
مدل 599 و سپس F12 برلینتا هر دو توسط پینینفارینا طراحی شدهاند. F12 یکی از زیباترین و پرقدرتترین محصولات مدرن فراری بود که البته پس از ۵ سال تولید، با مدل 812 سوپرفست، قدرتمندترین فراری تاریخ با پیشرانهی تنفس طبیعی جایگزین شد.
فراری کالیفرنیا و کالیفرنیا T
محصول سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴
گرندتورر اسپرت فراری کالیفرنیا ابتدا قرار بود توسط مازراتی ساخته شود؛ اما هزینههای زیاد فرآیند تولید، کالیفرنیا را به خانوادهی اسبهای وحشی ایتالیا وارد کرد. کالیفرنیا عضو ناخواندهی فراری بود که در بسیاری از بخشها مانند سقف سخت تاشو، پیشرانهی V8 در جلو، گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه، سیستم تعلیق چنداتصالی عقب و تزریق مستقیم سوخت اولین فراری تاریخ با این مشخصات محسوب میشد. گرندتورر فراری کالیفرنیا در سال ۲۰۰۸ با پیشرانهی V8 تنفس طبیعی عرضه شد. ۶ سال بعد، مدل کالیفرنیا T که با تغییراتی چون طراحی جدید و پیشرانهی V8 توئینتوربو همراه بود، به خط تولید کالیفرنیا اضافه شد. بهجز تغییر اساسی در پیشرانه، دو مدل کالیفرنیا و کالیفرنیا T ظاهر چندان متفاوتی نداشتند. درواقع کالیفرنیا T با هدف طولانیتر کردن عمر این مدل و پیش نمایش مدل بسیار زیبا و جدید پورتوفینو عرضه شد.
فراری 599 GTB فیورانو
محصول سال ۲۰۰۶
فرانک استفنسون، طراح مدلهای زیبایی چون مازراتی MC12 و فراری 430، مأموریت بسیار مشکل طراحی مدلی جدید برای جایگزین گرندتوررهای زیبای فراری 550 و 575M مارانلو را بر عهده گرفت. حاصل تلاش این طراح بریتانیایی-آمریکایی، فراری 599 بینظیر بود که هنوز هم پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از عرضهی آن، جذاب است. این مدل زیبا در نسخههای پرقدرت و مخصوص پیست XX فراری نیز عرضه شد. همانطور که اشاره شد، جایگزین 599 بازهم با طراحی پینینفارینا، فراری F12 بود.
فراری 458 ایتالیا و اسپایدر
محصول سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱
458 ایتالیا جایگزین برحق 430 و قبل از آن، مدل 360 بود که از نظر بسیاری از کارشناسان جهان، جزو زیباترین محصولات فراری است. زیبایی 458 را نمیتوان با کلمات بیان کرد، بنابراین از شما دعوت میکنیم به تصاویر آن بادقت نگاه کنید. فراری 458 ایتالیا بهخودی خود مدلی زیبا بود؛ اما دوناتو کوکو (طراح مدلهای C2، C3 و C4 سیتروئن) در پینینفارینا با طراحی مدل کروک 458، زیبایی را به فراتر از کمال رساند. جایگزین 488 با الهام بسیار نزدیک از 458 با پیشرانهی توربوشارژ (برخلاف پیشرانهی تنفس طبیعی 458) در سال ۲۰۱۵ عرضه شد.
مدل مفهومی کامبیانو
محصول سال ۲۰۱۲
طراحان پینینفارینا با نمایش مدل مفهومی کامبیانو (Cambiano) بار دیگر در عصر مدرن به طراحی خودروهای کلاسیک پناه بردند. طراحی بدنهی کامبیانو نمایانگر خودروهای چند دهه پیش بود؛ اما این داستان در مورد کابین آن که سرشار از تکنولوژیها مدرن و پیشرفته بود، صدق نمیکند.
مدل مفهومی بیامو گرن لوسو کوپه
محصول سال ۲۰۱۳
این مدل مفهومی که از پیشرانهی ۱۲ سیلندر V شکل ۶ لیتری با قدرت ۵۴۴ اسب بخار استفاده میکرد، بهعنوان پیشنمایشی از خودروهای لوکس و پرقدرت آیندهی بیامو رونمایی شد. با نگاهی کوتاه به نمای عقب گرن لوسو کوپه (Gran Lusso) میتوان شباهت بالای آن با مدل مفهومی بیامو M8 گرن کوپه را مشاهده کرد.
مدل مفهومی آلفارومئو 2uettottanta
محصول سال ۲۰۱۰
در نگاه اول به این مدل مفهومی و نام آن، باید به دو خصوصیت اعتراف کرد؛ یکی زیبایی محض و دیگری عجیب بودن. تلفظ این مدل مفهومی هنوز بهطور دقیق مشخص نیست اما 2uettottanta کدی است که بهشیوهی ایتالیایی رمزگشایی میشود. عدد ۲ به دوسرنشین بودن، uetto به الهام این مدل از مدل کلاسیک آلفارومئو اسپایدر (Duetto) و Ottanta به عدد ۸۰ در زبان ایتالیایی اشاره دارد. 2uettottanta برای یادبود ۱۰۰ سالگی آلفارومئو که مصادف با تأسیس ۸۰ سالگی پینینفارینا بود، طراحی شده است.
سوایست DX7
محصول سال ۲۰۱۵
اگر جزو افرادی هستید که فکر میکنند شرکتهای خودروسازی چینی بهدنبال کیفیت نیستند، شاسیبلند DX7 از شرکت چینی سوایست (Soueast) نظر شما را تغییر خواهد داد. همانطور که انتظار میرفت، ملیت مشتریان برای طراحان پینینفارینا مهم نیست و DX7 حداقل در بخش طراحی، جذاب به نظر میرسد. شرکت چینی South East Motor با نام تجاری Soueast از همکاری دو شرکت چینی با میتسوبیشی تشکیل شده است.
مدل مفهومی سینتسی
محصول سال ۲۰۰۸
سینتسی (Sintesi)، یک مدل مفهومی چهارسرنشینه با طرح شوتینگبریک بود که با هدف پیشنمایش خودروهای آینده در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۰۸ رونمایی شد. سینتسی دو مفهوم آشنای موتورهای برقی در هر چرخ بهمنظور فضای جادارتر کابین و ارتباط بیسیم خودروها با یکدیگر را معرفی میکرد. سینتسی در زبان ایتالیایی به معنی سنتز و ترکیب است.
آلفارومئو اسپایدر
محصول سال ۲۰۰۶
آلفارومئو بررا (Brera) خودروی اسپرت ایتالیایی طراحی استودیوی معروف ایتالدیزاین بود که در مدل کروک توسط پینینفارینا طراحی شد. البته با اینکه بررا کروک با نام اسپایدر شناخته میشود؛ اما کاملا با آلفارومئو اسپایدر کلاسیک متفاوت است.
.: Weblog Themes By Pichak :.